printlogo


کد خبر: 200585تاریخ: 1397/7/30 00:00
«وطن‌امروز» نکات مبهم دیدار اخیر عراقچی و دیپلمات آلمانی را بررسی می‌کند
پنهان‌کاری!
انتقاد نمایندگان مجلس از انفعال وزارت خارجه در پیگیری وضعیت اسدالله اسدی

گروه سیاسی: غروب چهارشنبه هفته گذشته 25 مهرماه متنی از سوی وزارت امور خارجه درباره دیدار عباس عراقچی، معاون سیاسی وزارت امور خارجه و خانم آنتیه لیندرتسه با عنوان مدیر سیاسی وزارت خارجه آلمان منتشر شد که در آن گفته شده بود عراقچی نسبت به دستگیری و وضعیت اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی به دولت آلمان اعتراض کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، درباره دیدار عباس عراقچی با خانم «آنتیه لیندرتسه» که به گفته مقامات وزارت خارجه «مدیر سیاسی»(!) وزارت امور خارجه آلمان بوده و اعتراض شدید طرف ایرانی نسبت به بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، چند نکته مهم قابل ذکر است:
۱- خانم آنتیه لیندرتسه (Antie Leendertse) رئیس اداره سیاسی (Poltical Director) است که به لحاظ سلسله‌مراتب اداری حداقل 2 درجه از عراقچی (معاون وزیر) پایین‌‌‌‌‌‌تر است! در کجای دنیا مرسوم است که رئیس اداره سیاسی هم‌سطح معاون سیاسی وزیر شده و با وی مذاکره کند. این موضوع در مقابل دولتی که اسدی را غیرقانونی بازداشت، شکنجه و درنهایت به بلژیک منتقل کرده است، چه معنایی دارد؟ مگر آنکه بخواهیم بگوییم رئیس اداره سیاسی وزارت خارجه آلمان هم‌سطح معاون وزیر امور خارجه ایران است! یعنی با نادیده انگاشتن سلسله مراتب اداری و دیپلماتیک، به‌جای دیدار و گفت‌وگوی این خانم با رئیس اداره سیاسی وزارت امور خارجه ایران، منفعلانه وی را تا سطح معاون وزیر ارتقا دهیم. یادآور می‌شود، بر اساس چارت وزارت امور خارجه، سلسله‌مراتب براساس «اداره آلمان»‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، «اداره کل اروپا» و «معاون سیاسی» است و همتراز این خانم، رئیس اداره است نه معاون سیاسی که بالاترین مقام سیاسی وزارت امور خارجه بعد از وزیر است.
به همین دلیل، مشاهده می‌شود که در خبر ارسالی از وزارت امور خارجه به رسانه‌‌های داخلی، عنوان خانم لیندرتسه «مدیر سیاسی» ذکر شده که اساسا در هیچ وزارت خارجه‌ای در دنیا چنین عنوانی وجود ندارد (عناوین و جایگاه‌‌های رئیس اداره سیاسی یا مدیرکل سیاسی یا معاون سیاسی وجود دارد). بنابراین عنوان من‌درآوردی «مدیر سیاسی» برای طرف آلمانی، نمی‌تواند عدم رعایت همترازی را که ذیل اصل عزت ملی است پنهان کند.
۲- چرا در خبر دیدار عراقچی با خانم لیندرتسه، تاریخ دیدار اصلا ذکر نشده است!
اخبار واصله به «وطن‌امروز» حاکی از این است که خبر منتشره درباره دیدار آقای عراقچی و خانم لیندرتسه که گفته شده ۲۵ مهر انجام شده، در این روز رخ نداده و مربوط به قبل از 25 مهر است ولی وزارت امور خارجه ایران، همزمان با فشار افکار عمومی و رسانه‌‌های داخلی در ماجرای آقای اسدی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، این خبر را با عنوان «اعتراض شدید عراقچی به آلمان» منتشر و منعکس کرده است. اینکه چرا در زمان انجام این دیدار‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، خبر منتشر نشده جای تامل است. می‌توان درباره عدم رسانه‌ای شدن این دیدار در زمان انجام گمانه‌‌‌هایی مطرح کرد. از جمله اینکه آیا عدم هم‌سطح بودن 2 مقام سیاسی (آلمان و ایران) مانع انتشار آن شده بود یا افزایش یافتن اعتراضات افکار عمومی نسبت به انفعال وزارت امور خارجه در موضوع پیگیری وضعیت دیپلمات مظلوم ایرانی؟
۳- آیا اعتراض به بازداشت اسدی و رفتار غیرقانونی آلمان، باید در جریان و حاشیه سفر رئیس اداره سیاسی وزارت خارجه آلمان به تهران که با موضوع جداگانه دیگری بود (فارغ از مسؤولیت و وظیفه میهمان) انجام شود؟ آیا دستگیری و رفتار غیرقانونی آلمان با اسدی، ارزش اعتراض جداگانه و پیگیری جدی رهایی این دیپلمات مظلوم ایرانی را نداشت که آقای ظریف یا آقای عراقچی با سفر به آلمان یا حداقل گفت‌وگوی تلفنی یا یادداشت رسمی اعتراض، آن را دنبال کنند یا باید منتظر شد تا یک مقام دون‌پایه سیاسی وزارت خارجه آلمان به هر دلیل وارد تهران شود، آنگاه به وی مراتب «اعتراض شدید» را آن هم پس از گذشت بیش از 3 ماه از بازداشت غیرقانونی آقای اسدی، ابلاغ کنیم؟!
۴- واکنش خانم «رئیس اداره سیاسی»! به « اعتراض شدید» آقای «معاون وزیر»! چه بود؟ و چرا در این خبر هیچ جمله‌ای از وی در پاسخ به اعتراض ذکر نشده است؟!
متاسفانه تاکنون گام ملموس و قابل مشاهده‌ای از وزارت امور خارجه برای حمایت از دیپلمات‌‌های جمهوری اسلامی رویت نشده است. نه‌تنها این مطالبه عمومی از وزارت امور خارجه محقق نشده، بلکه برخی رفتارها و اقدامات وزارت امور خارجه در ماجرای اسدالله اسدی و همین‌طور دیپلمات‌‌های اخراج شده ایرانی از هلند را اگر به‌مثابه فریب افکار عمومی تلقی نکنیم، قطعا می‌توان در راستای پنهان‌کاری و عدم شفافیت ارزیابی کرد. در این میان اظهارات و مواضع سینوسی آقای سخنگو، به‌عنوان سمبل و نماینده دستگاه سیاست خارجی، موید این ماجرا است. «وطن‌امروز» تاکنون در چند نوبت نسبت به مواضع متناقض آقای سخنگو گزارشاتی منتشر کرده است.

 

سیدحسین نقوی حسینی، نماینده ورامین:
 اقدامات انجام‌شده برای آزادی آقای اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان کافی نیست و اقدامات به صورت کامل در این زمینه انجام نشده است، باید اقدامات جدی‌تری در این زمینه شود. این موضوع باید در کمیسیون امنیت ملی مجلس مطرح شود و از مسؤولان وزارت امور خارجه سوال کنیم تا ببینیم چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و چه موانعی وجود دارد.

نادر قاضی‌پور، نماینده ارومیه:
  وزارت امور خارجه عملکرد جدی و محکمی برای آزادی آقای اسدالله اسدی، دیپلمات کشورمان داشته باشد، سکوت و نظاره‌گر بودن وزارت امور خارجه ایران بی‌معنی است، اینکه به صورت مخفیانه درگیر حل دستگیری دیپلمات بازداشت شده ایرانی در اروپا هستیم، نادرست است و باید به صورت آشکارا و به جد پیگیر موضوع بود.
 

محمدرضا منصوری، نماینده ساوه:
 رایزنی‌ها و پیگیری‌ها از سوی وزارت امور خارجه در حال انجام است و همین مساله یک مقدار طولانی شده است؛ برجام اروپایی نباید تأثیری در این پیگیری داشته باشد. احتمال سؤال و بازخواست از وزیر امور خارجه در مجلس وجود دارد و این موضوع با هدف هشدار به ‌طرف مقابل مبنی بر اینکه مجلس وزیر امور خارجه را بازخواست می‌کند صورت می‌گیرد تا آنها هم به عملیات آزادسازی دیپلمات ایرانی سرعت بخشند.
 

علی کرد، نماینده خاش:
 قطعا کمیسیون امنیت ملی و دیگر کمیسیون‌های مربوط به ماجرای بازداشت آقای اسدی ورود خواهند کرد و پیگیری‌های لازم را انجام خواهند داد؛ برجام دال بر این نیست که دولت بخواهد حق و حقوق یک شهروند ایرانی را به خاطر آن زیر پا بگذارد، اگر قصوری صورت پذیرد اقدامات لازم انجام خواهد شد و مجلس بشدت به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.
 

عبدالرضا مصری، نماینده کرمانشاه:
 انتظار ما این است همان رفتاری که در ایران در رابطه با خارجی‌ها انجام می‌شود و آنها حتی برای آزادی جاسوس‌های‌شان به ما فشار می‌آورند، دوطرفه باشد. در حالی که جاسوس‌های اروپایی آزاد می‌شوند اما دیپلمات با مصونیت سیاسی زندانی می‌شود؛ در واقع در اوج اعتقاد به همکاری بین اروپا نتوانسته‌ایم حق دیپلمات خود را بگیریم. اروپایی‌ها درباره یک امر واهی، علیه دیپلمات ما بازی درآورده‌اند.
 

 فریدون احمدی، نماینده زنجان:
 به طور یقین موضوع دیپلمات بازداشت‌شده ایرانی را در مجلس پیگیری خواهیم کرد، ما این موضوع را از وزارت امور خارجه پیگیر خواهیم شد؛ نباید اینطور باشد که به خاطر برجام اروپایی یا هر موضوع دیگر وضعیت این دیپلمات بلاتکلیف بماند. مصونیت دیپلماتیک آقای اسدی از سوی وزارت امور خارجه تایید شده، بنابراین انتظار اقدام سریع و قاطع را از سوی دستگاه دیپلماسی داریم.
 

حسن خسته‌بند، نماینده انزلی:
 متأسفانه وزارت امور خارجه ما طبق معمول همیشه درباره آقای اسدالله اسدی، دیپلمات بازداشت شده ایرانی در اروپا نیز با گفتاردرمانی جلو می‌رود؛ توطئه علیه این دیپلمات کشورمان کاملا مشخص است و جای سوال دارد که چرا هیچ موضع متقابلی از سوی وزارت امور خارجه ایران گرفته نمی‌شود. متأسفانه دولت ما در این بخش طبق معمول ضعف دارد.
 

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده سنقر:
 دیپلمات‌های ما هم مثل همه دنیا باید مصونیت داشته باشند، در غیر این صورت این عین کاپیتولاسیون است. دولت باید در این زمینه اقتدار بیشتری از خود نشان دهد و محکم بایستد، هر چه دولت کوتاه بیاید آنها گستاخ‌تر می‌شوند. طی هفته جاری ظریف، وزیر امور خارجه میهمان کمیسیون امنیت ملی مجلس خواهد بود تا به پاره‌ای از سوالات پاسخ دهد.
 

محمدابراهیم رضایی، نماینده خمین:
 وزارت امور خارجه در حال پیگیری است و نمی‌شود آن را به کم‌کاری متهم کرد، هم سخنگو و هم شخص وزیر امور خارجه پیگیر پرونده هستند. دولت روحانی ادبیات خاص خود را دارد و نمی‌توان توقع داشت رفتار انقلابی پرخروش داشته باشند؛ نباید توقع داشت که خیلی شجاعانه، با ادبیات انقلابی و مطالبه‌گری انقلابی رفتار کنند، در واقع منش و قواره این دولت همین است.
 

محسن بیگلری، نماینده سقز:
 بازداشت دیپلمات ایرانی توسط اروپا نباید بدون پاسخ بماند و دولت باید تمام تلاش خود را برای بازگشت او به کشور و به جمع خانواده خود انجام دهد، هیچ‌گونه کوتاهی در این باره قابل قبول نیست. شأنیت جمهوری اسلامی این نیست که دیپلمات این کشور در خاک بیگانه اسیر باشد و اقدامی در این باره نشود. قطعا اگر کوتاهی از سوی دولتمردان صورت بگیرد باید در مجلس پاسخگو باشند و مورد سوال قرار گیرند.


Page Generated in 0/0083 sec