printlogo


کد خبر: 200630تاریخ: 1397/8/1 00:00
اخبار

ملک عبدالله تسلیم فشارهای مردمی شد
تعدیل پیمان صلح اردن با اسرائیل
گروه بین‌الملل: بالاخره تحت فشار افکار عمومی در اردن، پادشاه این کشور مجبور شد بخشی از پیمان صلح 1994 با رژیم صهیونیستی را لغو کند. عبدالله دوم اعلام کرد که اردن قصد دارد از 2 ضمیمه پیمان صلح سال 1994 که به اسرائیل اجازه بهره‌برداری مناطق الباقوره و الغمر را می‌دهد خارج شود. این دو منطقه 25 سال است در اختیار اسرائیل قرار دارد. زمین‌های این دو منطقه اوایل قرن گذشته به اجاره کشاورزان یهودی درآمده بود اما سپس و پس از آنکه پادشاهی اردن استقلال خود را در سال 1964 کسب کرد به بخشی از خاک اردن بدل شد. به‌موجب توافق صلح 2 طرف، این اراضی به مدت ۲۵ سال به اسرائیل اجاره داده شده و این قرارداد ۲۶ اکتبر سال ۲۰۱۹ به پایان می‌رسد و ضرب‌الاجل تمدید آن پنجشنبه هفته جاری است. پادشاه اردن در این‌باره گفت: «موضوع مناطق الباقوره و الغمر از مدت‌ها پیش از اولویت‌های ما بوده است. دستورات من به دولت از ابتدا لغو موافقتنامه‌‌‌هایی که اجازه استفاده اسرائیل از این مناطق را می‌داد، بوده است. این دستورالعمل‌ها اجرایی شده است و امروز اسرائیل با تصمیم اردن برای پایان دادن به این موافقتنامه‌ها با توجه به اینکه از ضمیمه‌‌های معاهده صلح است، مطلع می‌شود. الغمر و الباقوره بخشی از سرزمین اردن هستند و در اردن باقی خواهند ماند. ما حاکمیت کامل خود را بر سرزمین‌مان اعمال می‌کنیم». سرزمین الباقوره در شمال دره رود اردن در سال 1950 و سرزمین الغمر در نزدیکی عقبه در جنوب اردن در جریان جنگ سال 1967 به اشغال اسرائیل درآمد. بر اساس توافقنامه صلح با اسرائیل، اردن توافق کرد کشاورزان و افسران اسرائیلی به این منطقه دسترسی آزادانه داشته باشند. عبدالله دوم در سخنان روز یکشنبه خود متذکر شد که تاکنون دلیلی برای این اقدام خود بیان نداشته است اما به نظر می‌رسد که او با فشارهای داخلی برای پایان دادن به بخشی از توافقنامه صلح و بازگشت این مناطق به خاک اردن مواجه است. هفته گذشته تظاهرکنندگان در امان، پایتخت اردن خواهان پایان مالکیت اسرائیل بر این دو منطقه و بازگشت آنها به خاک اردن شدند. در همین حال، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل در واکنش به این اقدام شاه اردن گفت: «با اردن در زمینه پایان دادن به الحاقیه‌های توافق صلح درباره اراضی الباقوره و الغمر گفت‌وگو خواهیم کرد». تحلیلگران در این‌باره می‌گویند این تصمیم پادشاه در نتیجه مخالفت عمومی با تداوم این توافق بویژه طی ماه‌های اخیر، بحران اقتصادی و بالا گرفتن اعتراضات اتخاذ شده است.


بازداشت نویسنده مصری به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی
نیروهای امنیتی مصر یک نویسنده و کارشناس اقتصادی را به دلیل انتقاد از سیاست‌های اقتصادی دولت این کشور بازداشت کردند. گفته می‌شود عبدالخالق فاروق متهم به انتشار اکاذیب درباره اوضاع اقتصادی مصر است؛ اوضاعی که در اصل بسیار وخیم است. فاروق یک پژوهشگر اقتصادی در مرکز پژوهش‌های سیاسی و استراتژیک الاهرام، دفتر نخست‌وزیری مصر، سازمان نظارت بر تامین امنیت وابسته به وزارت اقتصاد و کارشناس اقتصادی است. هنوز سخنگوی وزارت کشور مصر توضیحی درباره این بازداشت نداده اما 2 منبع امنیتی گفتند، پلیس فاروق را بنا بر دستور دادستانی کل مبنی بر بازداشت و احضار او به دادگاه دستگیر کرد.

می از پیشرفت مهم در مذاکرات بریگزیت خبر داد
ترزا می، رهبر حزب حاکم محافظه‌کار انگلیس و نخست‌وزیر این کشور روز گذشته قانونگذاران پارلمان این کشور را در جریان مذاکرات بریگزیت (خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا) قرار داد. وی در این نشست، از پیشرفت مهم در این مذاکرات خبر داد. می گفت: «با مذاکره در مورد همه این مسائل، ۹۵درصد از توافق خروج و پروتکل‌های مربوط به آن در حال حاضر به سرانجام رسیده است». اما مساله مرز بین ایرلندشمالی که قسمتی از بریتانیاست با جمهوری ایرلند که عضو اتحادیه اروپایی است همچنان حل ‌نشده باقی مانده است. ترزا می پس از آنکه اعلام کرد حاضر به تمدید دوره انتقالی خروج از اتحادیه اروپا تا یک سال دیگر است بشدت تحت فشار محافظه‌کاران طرفدار بریگزیت در حزب خود قرار گرفت. طرفداران سرسخت بریگزیت بیم دارند که این دوره انتقالی تا دسامبر ۲۰۲۱ طول بکشد.


Page Generated in 0/0054 sec