printlogo


کد خبر: 200631تاریخ: 1397/8/1 00:00
چهره‌ها

دومین سفر عمران‌خان به عربستان
عمران‌خان، نخست‌وزیر پاکستان در فاصله کمتر از 5 هفته، روز گذشته وارد عربستان سعودی شد. هدف از سفر عمران‌خان به عربستان نجات پاکستان از مشکلات اقتصادی و تلاش برای جلب سرمایه‌گذاری خارجی اعلام شده است. طبق این گزارش، عمران‌خان در این سفر با مقامات عربستان دیدار می‌کند و درباره گسترش روابط و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های اقتصادی پاکستان به تبادل‌نظر با آنها می‌پردازد. نخست‌وزیر پاکستان قرار است در جریان این سفر با سرمایه‌گذاران و بازرگانان عربستان دیدار کند. یک منبع موثق در دولت پاکستان که خواسته نامی از وی برده نشود نیز به تلویزیون جیو پاکستان گفته است عمران خان تلاش خواهد کرد تا دیدگاه مقامات بلندپایه عربستان سعودی را برای دریافت وام 5 میلیارد دلاری به خود جلب کند. دولت پاکستان در سال مالی جاری با شکاف مالی 12 میلیارد دلاری روبه‌رو است که باید به نحوی آن را جبران کند. دولت ائتلافی به رهبری تحریک انصاف پاکستان در صدد است تا برای حل مشکل مالی از رجوع به بانک جهانی خودداری کند.

لیبرمن: چاره‌ای جز جنگ نیست
وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با بیان این ادعا که تل‌آویو تمام راه‌های دیپلماتیک برای متوقف کردن تظاهرات‌های روزهای جمعه در مرز غزه را رفته و به جایی نرسیده، گفت تنها گزینه باقیمانده، جنگ است. آویگدور لیبرمن گفت: «جنگ‌ها تنها زمانی اتفاق می‌افتند که چاره دیگری نباشد و اکنون چاره دیگری نیست. دیگر چیزی کمتر از شدیدترین پاسخ، مفید نیست. ما تمام گزینه‌های دیگر را استفاده کرده‌ایم».  اهالی غزه از اواخر ماه مارس گذشته در اعتراض به ادامه محاصره کامل این منطقه توسط رژیم صهیونیستی، سلسله اعتراضاتی را آغاز کرده‌اند که به معضلی بزرگ برای صهیونیست‌ها بدل شده است. فلسطینی‌ها در جریان این اعتراضات، هر جمعه در نزدیکی فنس‌های امنیتی حائل میان نوار غزه و اراضی اشغالی تجمع کرده و علیه رژیم صهیونیستی شعار می‌دهند. صهیونیست‌ها در واکنش به این اعتراضات تاکنون صدها فلسطینی را به شهادت رسانده و چند هزار نفر را زخمی کرده‌اند.

اردوغان درباره توافق ادلب چه در چنته دارد؟
 گروه بین‌الملل: شهر استانبول قرار است 27 اکتبر (5 آبان) میزبان نشست چهارجانبه درباره ادلب با حضور روسیه، ترکیه، آلمان و فرانسه شود تا در آن درباره اجرایی شدن توافق ادلب که میان روسیه و ترکیه انجام شده و نیز از سرگیری گفت‌و‌گوها برای یافتن راه‌حل سیاسی برای بحران سوریه بحث شود. موضوع قابل توجه درباره این نشست، عدم حضور ایران، سوریه و سازمان ملل متحد در آن است که پرسش‌هایی را درباره علل آن برانگیخته است. توافق ادلب میان ترکیه و روسیه برای ایجاد منطقه بی‌طرف خالی از سلاح به عمق 20 کیلومتر و عدم حضور گروه‌های تروریستی همچون جبهه‌النصره در این منطقه از 15 اکتبر (23 مهرماه) اجرایی نشد به این دلیل که گروه‌های تروریستی به آن پایبند نبوده و از مناطق عقب‌نشینی نکردند. ناظران درباره عدم حضور ایران و برگزاری این نشست با شرکت فرانسه و آلمان می‌گویند چه‌بسا اردوغان می‌خواهد یک پوشش اروپایی برای اجرایی شدن توافق ادلب به دست آورد یا اینکه قصد دارد با گزینه نظامی به مقابله با گروه‌هایی همانند جبهه النصره برود یا می‌خواهد اعتماد گروه‌های مسلح میانه‌رو سوری را جلب کرده و آلمان و فرانسه و روسیه عملیات سیاسی را برای تعیین آینده سوریه مطابق قانون اساسی جدید آغاز کنند. در همین راستا، معاون وزیر خارجه سوریه گفت که ترکیه بر اساس توافق سوچی درباره ادلب تعهداتی داده که باید به آنها پایبند باشد و مسؤولیت خود را انجام دهد. فیصل المقداد در گفت‌و‌گو با روزنامه الوطن، به ترکیه و گروه‌های تروریستی مورد حمایت این کشور نسبت به نقض توافق سوچی هشدار داد و افزود: صبر سوریه درباره این توافق حد و اندازه‌ای دارد.


Page Generated in 0/0055 sec