printlogo


کد خبر: 200669تاریخ: 1397/8/2 00:00
روایت نمایندگان مجلس از نشست غیرعلنی با مسؤولان دستگاه دیپلماسی درباره CFT و FATF
ظریف این حرف‌ها را گفته؟!

گروه سیاسی: نشست غیرعلنی مجلس شورای اسلامی درباره FATF وCFT روز گذشته با حضور محمدجواد ظریف و تیمی از وزارت امور خارجه برگزار شد. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در اظهارنظرهای مختلفی به تشریح جزئیات این نشست پرداختند. برخی از روایت‌هایی که نمایندگان از قول ظریف در مجلس مطرح کرده‌اند آنقدر عجیب است که در صورت صحت، محل نقد و تامل جدی است. نماینده مردم تبریز از قول وزیر امور خارجه نقل کرده است که او انتقادات و مخالفت‌ها با FATF در داخل کشور را باعث تخریب وجهه نظام در خارج دانسته است! آنطور که علیرضابیگی نقل کرده، وزیر امور خارجه مخالفت‌ها با FATF را اعلان این پیام به خارج دانسته که برخی در ایران از تروریسم حمایت می‌کنند!
احمد علیرضابیگی، نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست غیرعلنی روز سه‌شنبه مجلس گفت: در این جلسه، محمدجواد ظریف و تیم وزارت امور خارجه درصدد توجیه کم‌کاری‌های خود درباره برجام و FATF برآمدند. وی افزود: با توجه به فرصتی که ما بعد از برجام داشتیم می‌توانستیم با انعقاد پیمان‌های پولی دوجانبه امکان مراودات بین‌المللی با کشورهای دیگر را فراهم کنیم و امروز چون این کار انجام نشده، با اینکه وقت تنگ است، باید هر چه زودتر تکلیف FATF معلوم شود. نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ظریف در این نشست عنوان کرد با توجه به محدودیت زمانی 4 ماهه‌ای که ما داریم، ناچاریم FATF را بپذیریم و باید هزینه پذیرفتن FATF را به حداقل برسانیم و امروز هزینه FATF برای کشور خیلی زیاد شده است. علیرضابیگی خاطرنشان کرد: منظور وزیر امور خارجه از بالا بودن هزینه FATF همین انتقاداتی است که در داخل به FATF می‌شود. آقای ظریف عنوان کرد همین مخالفت‌هایی که با FATF در کشور صورت می‌گیرد، وجهه نظام را در خارج اینگونه به نمایش می‌گذارد که در درون نظام جمهوری اسلامی کسانی هستند که مایل به طرفداری و پشتیبانی از تروریسم هستند و منظور و خواسته وی این بود که انتقادی نباشد تا FATF مراحل تصویب را طی کند و کار پیش برود. وی همچنین با بیان اینکه ظریف عنوان کرد شرط برقرار کردن سوئیفت از سوی اتحادیه اروپایی به ما پذیرش FATF است، گفت: وزیر امور خارجه و تیم همراهش در نشست غیرعلنی امروز همچون پیش از این حاضر نشدند این تضمین را بدهند که با پذیرش FATF مراودات بانکی ما تسهیل خواهد شد و نمایندگان هم در واکنش به این اقدام اعلام کردند در موقع تصویب برجام که قسم جلاله خوردید، چیزی برای ما محقق نشد؛ حال درباره FATF که تضمینی هم نمی‌دهید، نتیجه‌اش از همین الان معلوم است.
تعریف ظریف از خودتحریمی!
بهروز نعمتی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس نیز روز گذشته در حاشیه جلسه غیرعلنی مجلس با حضور در جمع خبرنگاران موضوعات مطرح شده در این نشست را تشریح کرد. نعمتی با اشاره به این جلسه گفت: در این جلسه آقای ظریف اعلام کرد آمریکایی‌ها با فشار اقتصادی سعی دارند مشکلاتی را برای جمهوری اسلامی ایجاد کنند تا از این طریق به خواسته‌های خود برسند. نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: وزیر امور خارجه در این جلسه اشاره داشت که آمریکایی‌ها با استفاده از فشار روانی و بزرگ کردن مسائل کوچک سعی دارند همراه با فشار اقتصادی برای جمهوری اسلامی ایران جو منفی ایجاد کنند. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس درباره اظهارات محمدجواد ظریف در جلسه غیرعلنی پارلمان درباره مذاکرات با اروپایی‌ها برای ادامه برجام اظهار داشت: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد اروپایی‌ها مصمم هستند از 13 آبان اقداماتی را انجام دهند و سازوکاری را در این زمینه پیش‌بینی کردند، البته روسیه، چین و هند نیز متعهد شدند اقدامات خود را انجام دهند. نعمتی با بیان اینکه وزیر امور خارجه اعلام کرد اروپایی‌ها در برابر آمریکا ایستادگی خوبی داشتند، افزود: در این جلسه ظریف اعلام کرد اروپایی‌ها در CFT و FATF با ما همراه بودند. سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد در 4 ماه آینده که از سوی FATF مهلتی به ایران داده شده، باید سازوکاری تعیین شود و به‌ تصویب نظام برسد. نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: آقای ظریف در این جلسه اعلام کرد نکند با خودتحریمی به تفاهمنامه‌هایی که دوجانبه و چندجانبه ایجاد شده خدشه وارد شود.
تأکید مجدد ظریف بر عدم تضمین
سیدجواد ابطحی، عضو شورای مرکزی فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس نیز به تشریح جزئیات این نشست غیرعلنی پرداخت. آنطور که ابطحی نقل کرده وزیر امور خارجه باز هم تاکید کرده است هیچ تضمینی برای حل مشکلات با پذیرش FATF وجود ندارد. ابطحی با اشاره به جزئیات این نشست به تسنیم گفت: در این جلسه، آقای عراقچی همان موضوعاتی را که حین مذاکرات برجام مطرح می‌کرد، تکرار کرد. وی با اشاره به برخی اظهارات عراقچی افزود وی اعلام کرد «بعضی از کشورهای دوست هم می‌گویند که «اگر می‌خواهید با شما (ایران) مبادلات بانکی داشته باشیم، باید FATF را بپذیرید» و ما باید تابلوی پذیرش را بالا نگه داریم اما در آینده معلوم نیست چه اتفاقاتی بیفتد، ممکن است در آینده با آن همکاری نکنیم». نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس اضافه کرد: معاون سیاسی وزیر امور خارجه اعلام کرد شورای امنیت سازمان ملل در موضع ضعف قرار گرفت. آقای ظریف هم در ادامه صحبت‌های عراقچی، مسائلی را مطرح کرد و اشاره‌ای به موضوع SPV (سازوکار ویژه مبادلات پولی بین ایران و اروپا) داشت و گفت اگرچه اروپایی‌ها مذاکرات و تضمین‌ها را طولانی کردند اما به هر حال فعلاً در مخالفت با آمریکا، اقداماتی را انجام دادند. SPV نیز که تشکیل شود، مشکلات حل می‌شود. درباره سوئیفت هم مشغول مذاکره با آمریکا هستند و ظرف 2 هفته آینده به نتایجی در این باره خواهند رسید.  ابطحی در ادامه به بخشی از صحبت‌های وزیر امور خارجه در جلسه غیرعلنی پارلمان اشاره کرد و گفت: آقای ظریف در این جلسه گفت: «اینکه بعضی از دوستان معتقدند رعایت استانداردهای FATF خودتحریمی است را نمی‌پذیریم، زیرا ما معتقدیم نپیوستن به FATF خودتحریمی است و مشکلاتی را برای ما ایجاد می‌کند». وی با بیان اینکه نه آقای ظریف و نه آقای عراقچی در این جلسه تضمینی برای حل مشکلات کشور با پذیرفتن شروط FATF ندادند، گفت: همان صحبت‌‌هایی را که در جلسه قبلی نیز مطرح کرده بودند دوباره مطرح کردند و تضمینی ندادند. سیدحسین نقوی‌حسینی، نماینده مردم ورامین در مجلس هم در تشریح جلسه غیرعلنی صبح روز گذشته به بخشی از اظهارات آقای ظریف در این جلسه اشاره کرد و گفت: اروپایی‌ها از لحاظ سیاسی همچنان بر موضع قبلی خود مبنی بر حمایت از برجام پایبند هستند، می‌خواهند این کانال مالی ایجاد شود و پیگیر این موضوع هستند. حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی، نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی نیز درباره دلیل تشکیل جلسه غیرعلنی و دعوت از وزیر امور خارجه و معاون وی، گفت: درباره CFT و بیانیه‌ای که اخیراً از سوی این کارگروه مالی منتشر شده، نمایندگان سؤالات و ابهاماتی داشتند که این جلسه در همین راستا برگزار شد. وی افزود: در این بیانیه آمده اروپایی‌ها فشار آوردند که ایران باید شروط را حذف کند، سؤالات نمایندگان عمدتاً پیرامون این مساله بود که میهمانان توضیحاتی را در این باره ارائه دادند.
 

لاریجانی: از اروپا فقط حمایت سیاسی دیده‌ایم
رئیس مجلس شورای اسلامی در دیدار فیلیپ بونکار، رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس سنای فرانسه و «دلفین او» رئیس گروه دوستی پارلمانی فرانسه و ایران در مجلس ملی فرانسه با اشاره به روابط ایران و فرانسه در سال‌های گذشته، گفت: 2 کشور همواره روابطی گسترده داشتند و قطعاً سفر هیات‌های پارلمانی فرانسه به ایران می‌تواند به تقویت همکاری‌ها و تعاملات کمک شایانی کند.
به گزارش تسنیم، وی با بیان اینکه فرانسه یک کشور پیشرو در حل مسائل است، ادامه داد: البته حضور منافقین در فرانسه یک نکته منفی در اذهان مردم ایران ایجاد کرده است، زیرا سازمان منافقین مسؤول ترور 17 هزار نفر از مردم کشورمان است. رئیس مجلس با اشاره به روابط تجاری گسترده ایران و فرانسه، گفت: جمهوری اسلامی ایران در بحث تعاملات تجاری میان کشورهای اروپایی، بیشترین روابط را با فرانسه دارد و قطعاً 2 کشور باید تمام تلاش خود را برای ارتقای سطح تعاملات انجام دهند. لاریجانی ادامه داد: ایران طبق گزارشات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تعهدات خود در این عرصه عمل کرده و امروز انتظار است که اروپا اقدام عملی برای اجرای توافق هسته‌ای انجام دهد. وی ادامه داد: فرانسه جزو نخستین‌ کشورهای اروپایی بود که بعد از خروج آمریکا از برجام، نسبت به این مساله واکنش نشان داده، این اقدام را محکوم کرد و رئیس‌جمهور فرانسه اعلام کرد ظرف چند هفته، اقدامات قابل قبولی برای تحقق توافق هسته‌ای صورت می‌دهد، از این رو کشورهای اروپایی باید به تعهدات‌شان عمل کنند اما آن چیزی که دیده می‌شود، تنها حمایت سیاسی است. رئیس قوه‌ مقننه ادامه داد: در شرایط کنونی، موضع‌گیری اتحادیه اروپایی از نظر سیاسی، خوب است اما ایران توافق هسته‌ای را برای اعلام موضع دیگران و اروپایی‌ها امضا نکرده است.


Page Generated in 0/0068 sec