printlogo


کد خبر: 200676تاریخ: 1397/8/2 00:00
کلاینت‌های تلگرام برای مستقل شدن از سرورهای این پیام‌رسان تا پایان سال وقت خواستند
عرضه تلگرام با بلاکچین تا پایان پاییز

محمد نجـارصادقی: سرمایه‌گذاران ارز دیجیتال گرام اعلام کردند در گزارش محرمانه‌ای که تلگرام هفته گذشته برای آنها درباره پیشرفت‌ زیرساخت‌های حرکت بسترهای تلگرام به سمت بلاکچین فرستاده است، زمان عرضه نسخه بلاکچین تلگرام را تا پایان پاییز اعلام کرده است. به گزارش «وطن امروز»، نزدیک به 6‌ماه از فیلترینگ تلگرام برای کاربران ایرانی می‌گذرد اما هنوز این پیام‌رسان- رسانه، اصلی‌ترین وسیله ارتباطی و حتی اطلاع‌رسانی بین کاربران فضای مجازی است. چند روزی از فیلترینگ تلگرام نگذشته بود که کلاینت‌های فارسی آن شیوع پیدا کردند. از ویژگی‌های این نسخه‌های بازنویسی شده می‌توان به محدودسازی کانال‌های معاند نظام و غیراخلاقی که بعضا در تلگرام اصلی در دسترس بودند، اشاره کرد. طبق آخرین آمار رسمی اعلام شده توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) در مهرماه سال جاری بیش از ۴۷ درصد کاربران فضای مجازی در ایران از تلگرام استفاده کرده‌اند. هنوز مشخص نیست چرا حاکمیت ارتباطات و فناوری اطلاعات کشور روزی تصمیم به فیلترینگ یک پیام‌رسان می‌گیرد و روز دیگر نسخه‌های بازنویسی شده آن را روانه بازار می‌کند. نخستین ‌مسؤول این موضوع یعنی بالاترین مقام ICT کشور، که وزیر ارتباطات باشد در برابر این موضوع تاکنون هیچ واکنش شفافی نداشته است. او حتی نسخه‌های بازنویسی شده را ناسازگار با امنیت شخصی کاربران می‌داند اما نمی‌گوید اساسا این کلاینت‌ها متعلق به چه نهاد یا اشخاصی است. یک مقام عالی در شورای عالی فضای مجازی در گفت‌وگو با «وطن امروز» درباره مالکان این نسخه‌های تلگرام که در داخل کشور هدایت می‌شوند، گفت: چند ماه است به هر طریقی تلاش کردیم از این مراکز بازدید کنیم اما اجازه این کار به ما داده نمی‌شود. وی افزود: این کلاینت‌ها در هر صورت غیرقانونی هستند اما فعالیت دارند و کسی هم نمی‌داند مسؤول این شرایط چه کسی است؟ این مقام مسؤول دولتی افزود: کلاینت‌های تلگرام تا پایان سال 97 برای مستقل شدن سرورهای خود از تلگرام وقت خواسته‌اند. وی با این شرط که نامش مطرح نشود، گفت: مسؤولان این کلاینت‌ها دلیل طولانی شدن جدایی از سرورهای تلگرام را نبود سرور آزاد در ایران مطرح کرده‌اند، در حالی که رک‌های ساختمان همکف سازمان پست تهران چند ماه است ایجاد شده و زیر بار هیچ اطلاعاتی نرفته و می‌شود از آنها استفاده کرد. این مقام دولتی تصریح کرد: اگر قرار بود از کلاینت‌های تلگرام استفاده شود، چرا CDN‌های آن را جمع کردند. با از بین بردن CDNها هزینه اینترنت شرکت‌های FCP یا همان اپراتورهای داخلی خدمات‌دهنده اینترنت افزایش پیدا کرده و آنها هم این افزایش هزینه را از کاربران می‌گیرند؛ به نظر می‌رسد مافیایی وجود داشت که CDNها جمع شود و ارائه‌دهندگان اماراتی و ترکیه‌ای پهنای باند به ایران بیشتر سود کنند.     
چند هفته تا گرام
بر این اساس گروهی از سرمایه‌گذاران ICO اولیه تلگرام اعلام کرده‌اند در گزارشی که از روند پیشرفت ایجاد گرام توسط تلگرام به آنها ارسال شده، تضمینی مبنی بر ایجاد TON و عرضه گرام تا پایان پاییز سال جاری آمده است. لازم به ذکر است تلگرام سال گذشته به صورت خصوصی سهام اولیه ارز دیجیتال خود را به فروش گذاشت و توانست 8/1‌میلیارد دلار از سراسر دنیا که اغلب سرمایه‌گذاران آن آمریکایی و روس بودند، جذب کند. در این گزارش، تلگرام اعلام کرده است مراحل ایجاد قطعی پس از تست‌گیری پلتفرم بلاکچین تا 70 درصد رشد داشته و در حال پایان است. انتشار این خبر باعث شد سایت Vedomosti اصلی‌ترین رسانه فضای مجازی روسیه با قطعیت اعلام کند تا قبل از پایان پاییز، هم ارز دیجیتال تلگرام و هم نسخه بلاکچین آن ارائه می‌شود. این نشریه در توضیح خبر خود آورده است: آزمایش‌های اولیه شبکه بلاکچین تلگرام در ماه‌های اخیر مثبت بوده است و شیوع این ارز دیجیتال می‌تواند انقلاب اقتصادی ایجاد کند.
TON چیست؟
تلگرام شبکه باز یا Telegram Open Network یک پلتفرم جدید است که توسط یک تیم متشکل از برادر پاول دورف و گروهی از کارشناسان روس ساخته شده است. این پلتفرم قرار است ضمن خدمت پیام‌رسانی و اطلاع‌رسانی، نیازهای انتقال پول را با تعریف یک ارز دیجیتال به نام گرام برطرف کند. تیم تلگرام به سرمایه‌گذاران اولیه گرام قول داده است که TON معاملات را سریع‌تر از Bitchin و Ethereum blockchains پردازش می‌کند و می‌تواند با سرعت پرداخت با Visa و Mastercard رقابت کند. با توجه به اینکه حداقل 20 میلیون نفر از کاربران تلگرام را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند (یک‌ششم کل کاربران تلگرام) این یعنی ضمن اینکه کاربران ایرانی نقش جهان‌شمول شدن این بستر انتقال ارزش را ایفا می‌کنند، باید در آینده‌ای نزدیک شاهد یک پدیده جدید در ساختار مالی و پولی کشور باشیم.


Page Generated in 0/0194 sec