گروه اقتصادی: سازمان تجارت جهانی در گزارش 2018 خود به بررسی اینکه چگونه فناوریهای دیجیتال در حال تغییر تجارت جهانی هستند، پرداخته است. به گزارش «وطنامروز»، این گزارش ابعاد مختلفی که فناوریهای دیجیتال، تجارت بینالملل و وسعت تغییرات احتمالی آینده را تحت تاثیر قرار میدهد، مورد بررسی قرار داده و تاثیر این تغییرات را بر همکاریهای تجارت بینالمللی کنونی و آینده مورد بحث قرار میدهد. فناوریهای دیجیتال با هدایت خریدها به سمت استفاده گسترده از اینترنت که دسترسی مستقیم به بازارهای آنلاین را برای مصرفکنندگان فراهم میکنند، در حال تغییر عادتهای مصرفی افراد است. طبق برآوردها، در سال 2016 ارزش معاملات تجارت الکترونیک در مجموع به 7/27 هزار میلیارد دلار رسیده که 9/23 هزار میلیارد دلار آن معاملات تجارت الکترونیک بین کسبوکارها بوده است. هزینههای تجارت بینالمللی بین سالهای 1996 و 2014 حدود 15 درصد کاهش یافته است. براساس پیشبینیها با توجه به کاهش هزینههای تجاری، تجارت جهانی میتواند تا سال 2030 افزایش سالانه 8/1 واحد درصد تا 2 واحد درصد را تجربه کند که در مجموع تا 15 سال آینده، رشدی بین 31 تا 34 واحد درصد خواهد داشت. پذیرش گسترده فناوریهای دیجیتال، ترکیب تجارت در کالاها و خدمات را تغییر میدهد و حقوق مالکیت معنوی در تجارت را دوباره تعریف میکند. تجارت محصولات فناوری اطلاعات در 2 دهه گذشته 3برابر شده و در سال 2016 به 6/1 هزار میلیارد دلار رسیده است. انتظار میرود اهمیت خدمات در ترکیب تجارت افزایش پیدا کند همانگونه که پیشبینیها نشان میدهد سهم تجارت خدمات از 21 درصد به 25 درصد در سال 2030 خواهد رسید. دیجیتالیسازی منجر به کاهش کالاهایی شده که قابلیت دیجیتالی شدن را دارند ازجمله سیدیها، کتابها و روزنامهها و تجارت این کالاها از 7/2 درصد در سال 2000 به 8/0 درصد در سال 2016 رسیده است. اگر سیاستهای تکمیلی مناسب به کار گرفته شود و چالشهای مرتبط با انتشار تکنولوژی و مقررات رفع شوند، کاهش هزینههای تجاری میتواند برای صنایع خرد، کوچک و متوسط و بنگاههای کشورهای در حال توسعه مفید واقع شود. براساس برآوردهای سازمان تجارت جهانی پیشبینی میشود در این موارد سهم کشورهای در حال توسعه از تجارت جهانی از 46 درصد در سال 2015 به 57 درصد در سال 2030 برسد. با توجه به جدول ارائهشده بیشترین سهم کاربران فعال در شبکههای اجتماعی مربوط به پاراگوئه بوده که حدود 90 درصد جمعیت کاربران اینترنتی این کشور را تشکیل میدهد. بیشترین سهم کاربران اینترنتی که کالا و خدمات را به صورت آنلاین خریداری میکنند مربوط به سوییس است. گفتنی است، سوییس تنها کشوری است که سهم افراد خرید آنلاین نسبت به کاربران فعال در شبکههای اجتماعی آن بیشتر است. در دیگر کشورها بهطور قابل توجهی کاربران شبکههای اجتماعی بیشتر است. در ایران نیز سهم کاربران اینترنتی فعال در شبکههای اجتماعی حدود
65 درصد است. این در حالی است که فقط کمتر از 15 درصد کاربران اینترنتی ایران خرید آنلاین انجام میدهند.