خالق «راننده تاکسی» و «گاو خشمگین» از تاثیر آثار سینمای ایتالیا بر زندگی و کارش سخن گفت. به گزارش «وطنامروز»، مارتین اسکورسیزی روز دوشنبه ۲۲ اکتبر جایزه یک عمر دستاورد کارگردانی را در جشنواره فیلم رم در مراسمی پراحساس دریافت کرد. براساس گزارش هالیوودریپورتر از این مراسم، پائولو تاویانی، کارگردان نامدار ایتالیایی که برادر و همراه همیشگیاش ویتوریو اوایل امسال درگذشت این جایزه را به مارتین اسکورسیزی که در حال اشک ریختن بود اهدا کرد و گفت: تو همیشه برای من و برادرم یک دوست بودهای. تاویانی درباره این کارگردان گفت: اسکورسیزی جزو معدود مولفانی است که با فیلمهای خود به ما کمک میکنند متوجه شویم که چه کسی هستیم. در این مراسم، مونتاژی از فیلمهای اسکورسیزی به همراه یک گفتوگوی ویژه با این کارگردان درباره فیلمهای ایتالیایی که زندگیاش را تغییر دادند به نمایش درآمد که البته فدریکو فلینی در لیست اسکورسیزی وجود داشت. اسکورسیزی از فیلم «شبهای کابیریا»ی فلینی به عنوان یک تجدید حیات معنوی یاد کرد. مارتین اسکورسیزی در ادامه درباره «آکاتونه» (۱۹۶۱) اثر پازولینی صحبت کرد و گفت: من در محله خشنی در نیویورک بزرگ شدم و برای نخستینبار در فیلم «در بارانداز» (۱۹۵۴) الیا کازان که یک فیلم استودیویی بود مردمی را دیدم که با آنها بزرگ شده بود اما در فیلم «آکاتونه» پازولینی چون استودیویی نبود بیشتر با مردمی که در آن بودند ارتباط برقرار کردم. اسکورسیزی همچنین به تمجید «امبرتو د» ویتوریو دسیکا پرداخت و از آن به عنوان قله نئورالیسم یاد کرد. خالق «راننده تاکسی» در ادامه گفت که چگونه از دیزالوهای فیلم «شغل» ساخته ارمانو المی، کارگردان تازه درگذشته ایتالیایی در فیلم خود «گاو خشمگین» استفاده کرد. اسکورسیزی درباره فیلم «کسوف» ساخته آنتونیونی نیز بیان کرد این فیلم زبان سینمایی را دوباره بازتعریف کرد.