printlogo


کد خبر: 200706تاریخ: 1397/8/2 00:00
برکناری بن‌سلمان ویرانگر برای صهیونیست‌ها و پایانی برای «معامله قرن»

گروه بین‌الملل:‌ ناظران بر این موضوع تأکید دارند که قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد عربستانی، طرح‌های بلندپروازانه و خودسرانه دونالد ترامپ در خاورمیانه را تهدید می‌کند که طرح موسوم به «معامله قرن» از بارزترین آنهاست؛ طرحی که قرار بود محمد بن‌سلمان، ولیعهد سعودی نقش اصلی را از طریق پوشش‌دهی دیپلماتیک طرف‌های درگیر ایفا کند.
خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس در این‌باره نوشته است: دونالد ترامپ ممکن است از استراتژی منطقه‌ای خود در سایه سوالات بسیار درباره دست داشتن ولیعهد عربستان در قتل خاشقجی عقب‌نشینی کند. دان شاپیرو، سفیر سابق آمریکا در فلسطین اشغالی تاکید کرد، مساله خاشقجی به طور چشمگیری طرح‌های ترامپ درباره معامله قرن را در صورتی‌که واقعیت داشته باشد، پیچیده کرده است. شاپیرو گفت، حتی اگر ترامپ تصمیم داشته باشد همکاری با عربستان سعودی را درباره معامله قرن ادامه دهد، بن‌سلمان در موقعیتی نیست که تابوشکنی کرده و فلسطینیان را به دادن امتیازهایی که همه کشورهای عربی با آن مخالف هستند، قانع کند. طرح ضدفلسطینی «معامله قرن» شامل انضمام کامل قدس به رژیم صهیونیستی، ضمیمه شهرک‌های موجود در کرانه باختری به این رژیم، حذف کامل حق بازگشت آوارگان فلسطینی و تعیین شهرک ابودیس به عنوان پایتخت فلسطینیان است. ابودیس نام شهرکی فلسطینی در کرانه باختری رود اردن و منطقه‌ای همجوار در شرق قدس و از توابع این استان است که بخش غربی آن، حدود 2 کیلومتر از مسجدالاقصی فاصله دارد. دیوار حایل، میان ابودیس و مرکز قدس فاصله انداخته است.
شاپیرو ادامه داد، به دنبال قتل خاشقجی دیگر بازیگران بین‌المللی این طرح از جمله کنگره آمریکا و کشورهای اروپایی درباره نقش اصلی بن‌سلمان در طرح معامله قرن نگران خواهند شد و احتمال ندارد در آینده نزدیک با او دور یک میز بنشینند، شریک سعودی ترامپ در معامله قرن باید قابل پیش‌بینی و قابل اعتماد باشد. درواقع ترامپ با عقب‌نشینی از راهکار تشکیل 2 کشور، به سرمایه سعودی‌ها و شهرت منطقه‌ای آنها درباره معامله قرن تکیه کرد و جرد کوشنر، داماد و مشاور ارشدش با ولیعهد عربستان روابط شخصی دوستانه برقرار کرد و در سال جاری میلادی در یک سفر محرمانه برای بررسی موضوع وارد ریاض شد. طبق این گزارش، ایجاد سازش میان فلسطین و اسرائیل به ترامپ اجازه خواهد داد کار خود را درباره تشکیل ائتلاف «سعودی- اسرائیلی» علیه ایران آغاز کند اما طرح معامله قرن حتی پیش از قتل خاشقجی هم بویژه در سایه مخالفت محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با هرگونه میانجی‌گری آمریکا در مساله فلسطین پس از به رسمیت شناختن قدس اشغالی به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقاد از دولت ریاض در پی تحریم قطر، جنگ یمن و بروز اختلافات دیپلماتیک با کانادا مشکلاتی داشت. رژیم سعودی در سال‌های اخیر گام‌های بلندی برای توسعه روابط با رژیم صهیونیستی برداشته است و اخیرا با دلالی طرح آمریکایی «معامله قرن» برای محرومیت بیشتر مردم فلسطین از سرزمین آبا و اجدادی خود، تلاش می‌کند. هر چند سعودی‌ها در ظاهر رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد اما تحولات اخیر و انتشار برخی اخبار پیرامون دیدارهای غیررسمی میان طرفین نشان می‌دهد ریاض و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در تلاش برای عادی‌‌سازی روابط با تل آویو هستند. اقدامی که به دلیل واکنش مخالفت‌آمیز گسترده در میان افکار عمومی جهان اسلام و کشورهای عربی هنوز به صورت رسمی از جانب دولت‌ها اعلام نشده است. بن‌سلمان که زمانی گفته بود مخالفتی با موجودیت رژیم صهیونیستی ندارد و به نظر او فلسطینیان و اسرائیلی‌ها می‌توانند کنار هم زندگی کنند، حدود 4 ماه پیش با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اشغالگر در اردن به صورت مخفیانه ملاقات کرد تا بر همگان ثابت شود مجری سیاست‌های آمریکایی- صهیونیستی علیه اولویت جهان اسلام یعنی فلسطین است. یک روزنامه عبری‌زبان نیز بر این مقوله صحه گذاشته و در گزارشی نوشته است اسرائیل باید با محمد بن‌سلمان در رابطه با قتل خاشقجی با تساهل برخورد کند، چرا که عزل وی برای تل‌آویو ویرانگر خواهد بود. هاآرتص در این مقاله نوشت: اسرائیل 5 دهه بود انتظار ظهور چنین رهبر عرب را می‌کشید که موافق امضای توافقنامه با تل‌آویو باشد؛ شخصیتی که اکنون در بن‌سلمان ظهور یافته است.


Page Generated in 0/0063 sec