printlogo


کد خبر: 200710تاریخ: 1397/8/2 00:00
«وطن‌امروز» از افزایش نجومی نرخ قطعات خودرو گزارش می‌دهد
قیمت‌های الکی لوازم یدکی!

اسدالله خسروی: افزایش بی‌رویه و بعضا 3 برابری قیمت لوازم یدکی خودرو در کشور موجب شده است صاحبان خودرو در تهیه لوازم و قطعات مورد نیاز، با پرداخت هزینه گزافی مواجه شوند، این در حالی است که نظارتی بر قیمت این سری کالاها در بازار به چشم نمی‌خورد. صادق بشیری، عضو انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان درباره علل افزایش قیمت لوازم یدکی خودرو به «وطن‌امروز» گفت: از آنجایی که 85 درصد خودرو قطعات است، بنابراین خودروسازان و قطعه‌سازان باید از قطعه‌ای در تولید خودرو استفاده کنند که کیفیت لازم را داشته باشد و صاحبان خودرو را با مشکل مواجه نکند. تعویض قطعات، هزینه اضافی برای مالکان خودرو است و افزایش هزینه خانوار را در پی دارد. وی با اشاره به تعدد واحدهای قطعه‌ساز در کشور گفت: هر چند بخش عمده‌ای از آنها در تولید و تهیه واردات مواد اولیه کوشا هستند اما خیلی از آنها نیز یا مشکلات مالی دارند یا تولیدشان از کیفیت لازم برخوردار نیست.  بشیری افزود: از آنجایی که مسؤولان ادعا کرده‌اند خودروی با استاندارد جهانی تولید خواهند کرد بنابراین باید  قطعاتی با عمر بالا هم در خودروهای خود به کار گیرند. خودروسازان برای اینکه این وعده‌شان عملی شود باید قطعاتی با عمر 10 سال به بالا استفاده کنند. اصلا یکی از اصول اولیه گارانتی این است که در زمانی که خودروساز خودرو را گارانتی می‌کند، تعویض تمام قطعات غیرمصرفی باید رایگان انجام شود.  عضو انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان افزود: اگر تولیدکننده خودرو نتواند گارانتی را بدرستی اجرا و نیازهای  مصرف‌کننده را برطرف کند باید خسارت آن را بپردازد.  وی درباره گرانی بیش از حد قطعات خودرو گفت: چون مواد اولیه بسیاری از قطعات خودرو وارداتی است، موجب افزایش قیمت قطعه شده و هزینه تولید را بشدت افزایش داده است. حتی اگر مواد اولیه  با ارز دولتی (دلار 4200 تومانی) هم وارد شود، هزینه‌های جانبی مثل حمل‌ونقل و گمرک موجب می‌شود قیمت نهایی باز هم افزایش یابد. بشیری درباره نظارت بر قیمت‌ها نیز گفت: در بحث نظارت چون زیرساخت‌های نظارتی ما کامل نیست و آمارهای اقتصادی جامع در این زمینه نداریم، سیستم نظارتی ناکارآمد است و ساز و کار دقیقی وجود ندارد. از طرفی با توجه به نابسامانی‌های بازار، کسانی هستند که از این فضا سوءاستفاده می‌کنند و چون نظارت دقیق وجود ندارد قیمت قطعات یدکی خودرو واقعی نیست و بعضا با هر قیمتی که دل‌شان بخواهد به مشتری می‌فروشند. برای نظارت بیشتر باید آمارهای دقیق از میزان تولید و تولیدکنندگان داشته باشیم اما شاهد هستیم که تولید کالاهای بی‌کیفیت و زیرپله‌ای هر روز در حال افزایش است. همچنین رئیس اتحادیه تعمیرکاران خودرو گفت: قیمت قطعات یدکی خودرو بین ۴۰ تا ۳۰۰ درصد افزایش داشته است. علیرضا نیک‌آیین در ارتباط تصویری با برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری سیما گفت: تعمیرکاران ما قربانی تقلب هستند و با توجه به اینکه قطعات، بی‌کیفیت هستند کیفیت کار تعمیرکاران زیر سؤال رفته است. وی افزود: قطعات پرمصرف مانند لنت ترمز، دیسک صفحه کلاچ و فیلترها حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ درصد افزایش قیمت داشته که وجود واسطه‌‌های متعدد از علل این افزایش است. نیک‌آیین با بیان اینکه کمبود عرضه در بازار لوازم یدکی وجود دارد، گفت: کیفیت قطعات هم کاهش داشته است و برخی کارخانه‌‌های قطعه‌ساز به علت نیامدن مواد اولیه، قطعات کنار رفته از خط تولید را وارد بازار کرده‌اند. حسن ساده، عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو هم با حضور در این برنامه با بیان اینکه افزایش قیمت در همه کالاها از جمله لوازم یدکی خودرو رخ داده است، افزود: قیمت برخی لوازم یدکی ۲ تا ۳ برابر افزایش داشته است که منطقی نیست. وی ادامه داد: در چند ماه اخیر ۴۰ درصد افزایش قیمت داشتیم که به علت نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه‌‌های گمرکی و حمل‌ونقل بوده است. ساده با اشاره به اینکه بخش زیادی از نیاز لوازم یدکی کشور از خارج تامین می‌شود، افزود: افزایش قیمت ارز موجب افزایش قیمت این لوازم شده است. عضو هیأت‌مدیره اتحادیه فروشندگان لوازم یدکی خودرو گفت: تعدد مراکز تصمیم‌گیر و توجه نکردن به عواقب تصمیم از علل ایجاد مشکل در قیمت قطعات و لوازم یدکی خودرو است. وی افزود: بر اساس قانون، اتحادیه‌ها اجازه نرخ‌‌گذاری و نظارت ندارند و سازمان‌‌های تصمیم‌گیر هم با اتحادیه‌ها مشورت نمی‌کنند. ساده گفت: مصرف قطعات یدکی در سال ۹۶ درکشور 5/11 میلیارد دلار برای حدود 5/22 میلیون خودرو بوده است. وی افزود: حدود ۵۰ درصد این مبلغ، تولید داخل و ورود کالا از مبادی رسمی بوده و ۵۰ درصد این کالاها هم از مبادی غیررسمی وارد شده است و فروشنده‌ها هم نمی‌توانند کالای اصلی را از بدلی تشخیص دهند. مازیار بیگلو، دبیر انجمن قطعه‌‌‌سازان خودرو هم در این برنامه با اشاره به اینکه در چند ماه اخیر در ملاقات با مسؤولان هشدارهای لازم را درباره مشکلات قطعه‌‌‌سازان داده‌‌‌‌‌‌‌ایم، ‌گفت: هر روز وضعیت بدتر می‌شود. قیمت مواد اولیه خارجی 3 برابر شده است. بیگلو با بیان اینکه ۱۵۳۰ قطعه‌ساز ثبت شده در کشور داریم، اضافه کرد: حدود ۲۰۰ قطعه‌ساز پیش از این بحران هم ‌فعال نبودند و حدود ۳۰۰ قطعه‌ساز هم به علت این بحران‌ها غیرفعال شدند. بیگلو افزود: برخی قطعه‌سازان، ‌زیرپله‌ای تولید می‌کنند که مالیات نمی‌دهند و کیفیت و استانداردها را هم رعایت نمی‌کنند و به ما هم ارتباطی ندارند. بیگلو گفت: قیمت مواد اولیه خارجی ما به علت افزایش نرخ ارز حدود ۲ تا ۳ برابر شده است و قیمت مواد اولیه تابع نرخ ارز است. به طور مثال، قیمت آهن از کیلویی هزار به ۳ هزار تومان افزایش یافته است. وی افزود: قیمت قطعات خودرو حدود 5/2 برابر شده، یعنی ۱۵۰ درصد افزایش قیمت داشته است در حالی که قیمت مواد اولیه ۳ برابر شده است. بیگلو در ادامه با اشاره به اینکه ۸۰۰ هزار شاغل مستقیم در صنایع قطعه‌‌سازی داریم، گفت: کل فروش سایپایدک و ایساکو در سال گذشته کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان بوده است در حالی که حجم بازار لوازم یدکی کشور حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان است. وی افزود: بسیاری از قطعات از چین وارد می‌شود اما نشان شرکت معتبر ایرانی روی آن می‌زنند و می‌فروشند.


Page Generated in 0/0063 sec