printlogo


کد خبر: 200752تاریخ: 1397/8/3 00:00
صف‌های طولانی مردم برای دریافت ارز در عراق ادامه دارد
دینار 2 دقیقه‌ای!

گروه اقتصادی: زائران اربعین همچنان با بی‌تدبیری دولت برای دریافت ارز مسافرتی سرگردان هستند و صف‌های طولانی در شهرهای عراق برای دریافت دینار عراقی توسط ایرانیان تصویر نازیبایی خلق کرده است.
به گزارش «وطن‌امروز»، بانک مرکزی در تدبیری برای کنترل سوداگری در بازار ارز و جلوگیری از افزایش قیمت دینار، به‌جای تخصیص ارز نقدی به زائران کربلا در داخل ایران، از آنها خواست ضمن عضویت اجباری در پیام‌رسان بله، اقدام به واریز ریالی معادل دینار درخواستی خود کنند و در مرز مهران و شهر نجف با ارائه حواله الکترونیکی اسکناس خود را دریافت کنند اما گزارش‌ها حاکی از آن است که اساسا چنین زیرساختی نه در مرزها و نه در شهر نجف وجود ندارد. بنا بر گزارش میدانی خبرنگار «وطن‌امروز» از کشور عراق، زوار برای تهیه دینار خود نزدیک به 6 ساعت و در بعضی مراکز بیش از این معطل شده‌اند. این گزارش می‌افزاید: کانکس‌هایی که بانک ملی در مرز مهران به عنوان شعبه از آنها یاد می‌کند در بیشتر ساعات روز به دلیل قطعی اینترنت غیرفعال هستند. در اغلب این کانکس‌ها تنها یک اپراتور با لپ‌تاپ حضور دارد که در بهترین حالت هر ساعت به 4 زائر خدمات‌رسانی می‌کند. با توجه به اینکه موکب‌های ارائه‌کننده خدمات رفاهی و غذا در مهران مستقر نیستند و هیچ مرکز فروشی در این مکان وجود ندارد، افراد معطل در صف گرسنه، تشنه و بدون سرپناه با آفتابی که مستقیم بر سر آنها می‌تابد باید ساعت‌ها در صف‌ بایستند. پس از گذشت بیش از 5 ساعت معطلی بی‌نتیجه، اغلب زوار به پیشنهاد ماموران انتظامی و از روی استیصال راهی شعب بانک ملی در نجف شدند اما رانندگان عراقی از پذیرش پول ایرانی سر باز می‌زدند و زوار مجبور بودند باز هم ساعت‌ها منتظر بمانند تا ماشین‌هایی که بدون دریافت هزینه به زوار خدمات ارائه می‌دهند از راه برسند. تمام این افراد با امید اینکه می‌توانند در مهران ارز مورد نیاز خود را تامین کنند جز مقدار اندکی ریال ایرانی پول دیگری همراه خود نداشتند. شرایط نجف بسیار بدتر از مرز مهران است. شعب بانک ملی در این شهر با پراکندگی گسترده‌ای مستقر شده است و برای رسیدن به هر کدام با اتومبیل 30 تا 40 دقیقه زمان نیاز است. راننده اتوبوس عراقی زوار ایرانی را به نزدیک‌ترین شعبه بانک ملی در ورودی شهر نجف می‌برد، جمعیتی بیش از 200 نفر جلوی یک شعبه بانکی که کل مساحت آن به 10 متر نمی‌رسد جمع شده‌اند. متصدیان و مسؤولان حراست بانک با اکراه و هر 30 دقیقه یکبار اجازه ورود 5 نفر را به داخل بانک می‌دهند و هر لحظه بر حجم زوار منتظر افزوده می‌شود. در نهایت بعد از ساعت‌ها انتظار، مسؤولان بانک به افرادی که در صف ایستاده‌اند می‌گویند با اینکه ساعت اداری تمام شده است اما شعبه میدان صدرین به صورت شبانه‌روزی خدمات ارائه می‌دهد و زوار که دیگر عصبانی شده‌اند باید به این شعبه بانک ملی بروند. بعد از طی مسافتی نسبتا طولانی به این شعبه می‌رسیم. با دیدن جمعیتی که در برابر شعبه ایستاده‌اند همه امید خود را برای دستیابی به ارز از دست می‌دهند. به نظر می‌رسد تمام شعب بانک ملی این شهر مسافران را به همین شعبه فرستاده‌اند. صف تامین ارز به قدری طولانی است که شاید به جرأت  بتوان گفت انتهای آن پیدا نیست. اغلب زوار که ناامید در اطراف میدان صدرین نشسته‌اند، از سردرگمی به ستوه آمده‌اند و تنها نظاره‌گر تدبیر و بلندپروازی بانک مرکزی و بانک ملی هستند.
زائران به جای زیارت در صف ایستاده‌اند!
حرمت‌الله رفیعی، رئیس هیات‌مدیره دفاتر خدمات مسافرتی با اشاره به تماس‌هایی که از سوی برخی زائران داشته است، نسبت به این وضعیت معترض شد و گفت: بسیاری از زائران که در مراسم پیاده‌روی اربعین شرکت‌ می‌کنند، شرایط کاملا متفاوتی از مسافران معمولی بویژه از نظر جسمی دارند. با توجه به تعداد محدود شعب ارزی بانک ملی در عراق، این تصمیم فقط زائران را با دردسر، سرگردانی و معطلی روبه‌رو کرده است. ما که به عراق زیاد آمد و شد داریم شاید از نشانی شعب بانک ملی در عراق اطلاع داشته باشیم اما زائری که برای نخستین‌بار به عتبات عالیات رفته است از کجا باید این نشانی را داشته باشد؟ او ادامه داد: قطعا تصمیم بانک مرکزی برای پرداخت ارز دینار در خاک عراق با هدف جلوگیری از شائبه خرید و فروش ارز بود اما اکنون با توجه به امکاناتی که در حد کفایت نیست، آن زائری که برای پیاده‌روی به عراق رفته است باید مدت زمان زیادی از وقتش را به جای زیارت در صف بانک بگذراند. رفیعی همچنین در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: زائر در ایران قیمت دولتی معادل ۱۰۰هزار دینار را به ریال پرداخته اما معادل ارز آزاد باید هزینه کند تا خود را به شعبه بانک ملی در عراق برساند. آیا با چنین تصمیمی کار زائران تسهیل شده است؟
ادعای بانک ملی: 2 دقیقه‌ای دینار می‌دهیم!
مسعود خاتونی، معاون بانک ملی در برابر اعتراض‌های گسترده برای عدم تامین ارز با حضور در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد: با تمهیداتی که ایجاد کردیم زوار 2 دقیقه‌ای ارز می‌گیرند! وی افزود: عمده خدمات‌رسانی و سرویس‌دهی ما به زیرساخت‌‌های موجود در عراق وابسته است و در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده شده است. خاتونی گفت: متاسفانه به علت بارندگی‌های یکشنبه‌شب، زیرساخت‌‌های ما با مشکل مواجه شد اما 11 صبح روز دوشنبه توانستیم زیرساخت‌های ارتباطی را به شرایط عادی بازگردانیم، همین تاخیر بود که سبب ازدحام در مرز مهران و عاملی شد تا نتوانیم سرویس‌دهی مطلوب را به مردم ارائه کنیم. وی افزود: تاکنون 162 هزار نفر برای دریافت ارز ثبت‌نام‌کرده و 21 هزار نفر هم ارز خود را دریافت کرده‌اند. محمدرضا حسین‌زاده، مدیرعامل بانک ملی هم در این‌باره گفت: بانک ملی ایران تمام تلاش خود را برای خدمت‌رسانی حداکثری به زائران به کار گرفته و حتی مذاکراتی نیز برای ایجاد امکان تحویل ارز به صورت شبانه‌روزی با کشور عراق داشته‌ایم که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم. وی افزود: حدود 200 نفر از کارکنان شعب استان‌های ایلام، خوزستان و تهران نیز جهت کمک به تحویل ارز زائران به نقاط مرزی اعزام شده‌اند. حسین‌زاده همچنین از بانک مرکزی عراق انتقاد کرده و گفته عراقی‌ها اجازه افزودن باجه‌های بانکی را نداده‌اند.
 

قیمت دینار در تهران
بنا بر گزارش‌ها، دیروز قیمت هر هزار دینار عراق در میدان فردوسی و سبزه‌میدان بین 11500 تا 12 هزار تومان بود. صرافی‌ها براحتی و بدون صف به زوار ارز می‌دادند و آرامش در بازار حاکم بود. نه خبری از ازدحام بود و نه قطعی اینترنت، بنا براین به زوار پیشنهاد می‌شود برای اینکه سفر آرامی داشته باشند ارز خود را در تهران تهیه کنند.
 در پایان بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چگونه به تصور اینکه زائران شاید برای ارز ثبت‌نام کنند اما از مرز خارج نشوند، ارز آنها را خارج از مرزها تامین کرد؟ آیا مگر غیر از این است که نیاز هر زائر نزدیک 100 هزار دینار عراق است و مابه‌التفاوت ارز آزاد (11500) و حواله‌ای عراق (9600) برای این حجم دینار نزدیک به 200 هزار تومان است؟ این یعنی اگر زائر بخواهد سوداگری کند در نهایت نزدیک به 200 هزار تومان سود می‌کند اما باید برای ویزای عراق بیش از 250 هزار تومان پرداخت کند! بانک مرکزی می‌توانست با یک تدبیر درست به‌جای اینکه موجب هجوم چندصد هزار زائر به3 شهر عراق و 3 نقطه مرزی شود به دارندگان ویزای اربعین دینار بدهد. با این اقدام، در سراسر کشور به زوار خدمت‌رسانی می‌شد. قطعا تعیین 6 نقطه برای عرضه ارز پاسخگوی تقاضای چند هزار نفری نیست و دولت با این تدبیر ملت را اذیت کرده است و گویا قرار نیست این بی‌تدبیری تا اربعین پایان پذیرد.
 


Page Generated in 0/0050 sec