printlogo


کد خبر: 200766تاریخ: 1397/8/3 00:00
تلاش‌ها برای ابقای افشانی با رأی نیاوردن یک فوریت طرح مستثنا کردن شهرداران از قانون بازنشستگی در مجلس به پایان رسید
پایتخت در انتظار شهردار جدید

گروه اجتماعی: سرانجام پس از تلاش‌های اعضای شورای شهر تهران و نمایندگان مجلس برای مستثنا کردن شهرداران از قانون بازنشستگی، مجلس با یک فوریت این طرح که به امضای 140 نماینده مجلس رسیده بود مخالفت کرد تا رفتن محمدعلی افشانی از شهرداری تهران مسجل شود.
به گزارش «وطن امروز»، پس از آنکه دیوان محاسبات و معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری نظر خود مبنی بر بازنشستگی و ضرورت کناره‌گیری افشانی از شهرداری تهران را اعلام کردند، اعضای شورا ابتدا تلاش کردند با راه‌های گوناگون از جمله ارائه «طرح دوفوریتی»، شهردار را در جایگاه خود حفظ کنند اما این طرح از همان ابتدا ناکام ماند و فرصتی برای مطرح کردن خود پیدا نکرد. راه دومی که شورای پنجم سراغ آن رفت، کسب استفساریه از مجلس بود. برای اینکه این راه هم پیموده شود، ابتدا 140 نفر از نمایندگان مجلس باید با آن موافقت می‌کردند و درخواست خود را به صورت کتبی به هیات رئیسه مجلس می‌دادند اما از آنجا که این تعداد به حد نصاب نرسید، تعدادی از نمایندگان از 3-2 شب قبل از دفتر شهردار تهران با سایر نمایندگان تماس تلفنی برقرار و در نهایت 140 امضای موافق را جمع‌آوری کردند.
رأی نیاوردن طرح استفساریه
سه‌شنبه گذشته طرح استفساریه درباره استثنا کردن شهرداران از قانون بازنشستگی با 140 امضا به هیات رئیسه مجلس تقدیم شد تا درباره آن تصمیم‌گیری شود. درخواست استفساریه از مجلس، هفته گذشته از طریق نامه‌ای که مرتضی الویری، رئیس شورای عالی استان‌ها به لاریجانی، رئیس مجلس نوشت هم مطرح شد که در نهایت با پاسخی که از سوی معاونت قوانین مجلس اعلام شد و به تأیید لاریجانی هم رسید، اخذ استفساریه برای شهرداران خلاف قانون اساسی اعلام شد. در این ارتباط روز گذشته هم هیات رئیسه مجلس آب پاکی را روی دست 140 نماینده متقاضی استفساریه ریخت و با یک فوریت این طرح مخالفت کرد.
پایان تلاش‌ها برای ماندن افشانی
در همین باره، زهرا نژادبهرام، عضو هیات رئیسه شورای شهر با اشاره به تصویب نشدن طرح یک‌فوریتی استفساریه برای استثنا شدن شهرداران از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان در مجلس گفته است: «ما از تمام ظرفیت‌های حقوقی و قانونی خود برای حفظ‌ آقای افشانی استفاده کردیم اما در حال حاضر در این مسیر به آخر راه رسیده‌ایم و با تصویب نشدن استفساریه، ما در این مسیر به آخر راه رسیده‌ایم». نژادبهرام با بیان اینکه با تصویب نشدن استفساریه، شورا وارد فاز جدیدی می‌شود، تصریح کرد: تاکنون درباره کاندیداهای شهرداری تهران هیچ صحبتی نکرده‌ایم و هنوز وارد فاز انتخاب شهردار نشده‌ایم.
«هاشمی» یکی از نامزدهاست
این در حالی است که عضو دیگر شورای شهر تهران اعلام کرده است روند انتخاب شهردار تهران از شنبه آینده آغاز می‌شود و محسن هاشمی یکی از گزینه‌های این سمت است. محمد علیخانی تاکید کرد: از روز شنبه ۵ آبان ماه وارد بررسی گزینه‌ها می‌شویم و باید به سرعت شهردار جدید تهران انتخاب شود. علیخانی با بیان اینکه یکی از گزینه‌های اصلی برای شهرداری تهران محسن هاشمی، رئیس فعلی شورای شهر تهران است، گفت: هر عضو شورا می‌تواند نام چند نفر را مطرح کند. به باور علیخانی، نمی‌توان شهر را بدون مدیر رها کرد و باید هر چه سریع‌تر موضوع شهردار تعیین‌تکلیف شود. جالب اینجاست که محمد علیخانی، عضو شورا روز گذشته با انتشار نظرسنجی‌ای که در کانال تلگرامی خودش منتشر کرد، نام محسن هاشمی را در کنار برخی از اسامی دیگر قرار داد، علاوه بر این کانال «بهشت آنلاین» که اخبار مربوط به شورا و شهرداری را منتشر می‌کند، این نظرسنجی را پوشش داد.
آغاز فرآیند انتخاب شهردار جدید
از سوی دیگر، رئیس کمیته بودجه شورای شهر تهران هم از آغاز روال انتخاب شهردار بعدی تهران از هفته آینده خبر داد. مجید فراهانی با بیان اینکه از روز شنبه فرآیند انتخاب شهردار جدید در شورای شهر تهران آغاز می‌شود، گفت: از آنجا که فرآیند انتخاب شهردار زمانبر و طولانی است، از افشانی می‌خواهیم تا ۲۴ آبان ماه در سمت شهرداری باقی بماند تا اعضای شورای شهر مجبور به انتخاب سرپرست شهرداری نباشند و بتوانیم در این مدت شهردار آینده تهران را انتخاب کنیم و از روز ۲۵ آبان ماه شهردار جدید فعالیت خود را آغاز کند. با این اوصاف دومین شهردار تهران در دوره اخیر شورا هم به آخر خط رسید و باید تا 24 آبان ماه خداحافظی کند. آنچه تا آن زمان حائز اهمیت است، تلاش شورای پنجم برای انتخاب بهترین گزینه برای مدیریت بلدیه تهران است؛ انتخابی که به نظر می‌رسد آخرین فرصت برای مدیریت شهری جدید تهران است تا بتواند به شعارهای داده شده‌اش جامه عمل بپوشاند.
 


Page Generated in 0/0171 sec