printlogo


کد خبر: 200787تاریخ: 1397/8/5 00:00
حکم بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی یک ماه دیگر تمدید شد
کجاست اقدامات دیپلماسی؟

اسد‌الله اسدی، دیپلمات ایرانی مامور در سفارت ایران در وین حداقل تا یک ماه دیگر نیز باید در زندان بماند. روز پنجشنبه اعلام شد دادگاهی در بلژیک حکم بازداشت اسدی را یک ماه دیگر تمدید کرده است.
به گزارش «وطن امروز»، بر اساس گزارش دادستانی فدرال بلژیک، یک دادگاه در شهر آنتورپ این کشور، قرار بازداشت غیرقانونی اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی را تمدید کرد.
اسدی در حالی که دارای مصونیت دیپلماتیک است 10 تیرماه در کشور آلمان بازداشت شد. دولت بلژیک نیز از آلمان خواسته بود او را برای تحقیقات و محاکمه احتمالی در اختیار این کشور قرار دهد. ماه گذشته یک دادگاه در آلمان با نادیده گرفتن مصونیت دیپلماتیک اسدالله اسدی، با انتقال اسدی به بلژیک موافقت کرد و او به بلژیک منتقل شد. ادعای بلژیک علیه اسدی مضحک بوده و تاکنون این کشور هیچ سند محکمی علیه او ارائه نکرده است. بر اساس ادعای این کشور، اسدی با 2 نفر از اعضای منافقین همکاری کرده تا آنها در همایش منافقین در پاریس بمبی منفجر کنند. اینکه شاهد این ادعا 2 نفر از اعضای منافقین هستند بخوبی بی‌اساس بودن این ادعا را نشان می‌دهد اما رفتار دولت اتریش، که اسدی در آنجا ماموریت دیپلماتیک داشته است، با این اتهام نیز نشان می‌دهد ماجرای دستگیری اسدی یک پروژه اروپایی بوده است. دولت اتریش نیز بدون توجه به مصونیت اسدی، از ایران خواسته بود مصونیت دیپلماتیک اسدی را لغو کند.
رفتار خلاف قانون این کشورهای اروپایی در قبال دیپلمات ایرانی و حمایت‌های بی‌قاعده آنها از منافقین زمانی قابل تامل شد که سناریوی مثلث آمریکا - اسرائیل- سعودی برای حمایت از منافقین در راستای خرابکاری در ایران با قدرت از سوی این کشورها دنبال می‌شود. به اعتقاد کارشناسان، ماجرای به هلاکت رسیدن کلاهی در هلند و اخراج 2 دیپلمات ایرانی از سفارت ایران در هلند، با ماجرای سناریوسازی علیه اسد‌الله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی کاملا مرتبط بوده و در واقع رفتار غیرقانونی با اسدی، اقدامی است که در راستای اطمینان‌بخشی به منافقین برای حمایت‌های همه‌جانبه اروپا از این تروریست‌ها انجام می‌شود. این رفتار اروپا در حقیقت منطبق شدن با سیاست‌های دولت آمریکا درباره حمایت از منافقین به قصد خرابکاری در ایران است.
بی‌اساس بودن ادعاهای این کشورهای اروپایی علیه دیپلمات مظلوم ایرانی البته در اظهارنظر امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه درباره این ماجرا آشکار شد؛ اظهارنظری که مشخص نشد یک گاف بوده یا اینکه دستورکار جدید الیزه در مقابل ایران بوده است.
مدتی پس از دستگیری اسدی، دادستانی آلمان، اسدی را متهم به فعالیت به عنوان «جاسوس خارجی» و «توطئه برای قتل» کرده بود. دادستانی آلمان او را به «عضویت در دستگاه اطلاعاتی ایران» و ماموریت زیر نظر گرفتن و برخورد با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی متهم کرده است. این ادعا از سوی دولت و وزارت خارجه فرانسه نیز مطرح شد اما کمی بعد رئیس‌جمهور فرانسه بی‌اساس بودن آن را رسما اعلام کرد.
مکرون در مصاحبه‌ای با شبکه تلویزیونی فرانسه ۲۴ گفت: «من نمی‌توانم بگویم دستور طرح این حمله از راس قدرت آمده است یا ساختار امنیتی یا یک بخش دیگر». اظهارنظر مکرون بلافاصله در رسانه‌های منطقه‌ای و اروپایی به عنوان رد اتهام اسدی ارزیابی شد و با توجه به این اعتراف مهم، این انتظار ایجاد شده بود که دیپلمات مظلوم ایرانی سریع‌تر آزاد شود.
پنهان‌کاری؛ قفل زندان اسدی
انتقادات از عملکرد وزارت امور خارجه در واکنش به سناریوی جدید اروپایی‌ها علیه دیپلمات‌ها و اماکن دیپلماتیک ایران در این قاره به خاطر انفعال این دستگاه است. هم در ماجرای اخراج دیپلمات‌های ایران از هلند که شروع و مبنای این سناریو بود و هم در ماجرای حمله و تعدی به سفارتخانه‌ها و اماکن دیپلماتیک ایران در اروپا و همین‌طور در ماجرای دستگیری غیرقانونی دیپلمات ایرانی در آلمان، اقدام و واکنش مناسب و متناسبی از سوی وزارت امور خارجه ایران مشاهده نشد، ضمن اینکه مواضع مقامات وزارت امور خارجه در قبال این ماجرا نیز قابل انتقاد است. محمدجواد ظریف به عنوان وزیر امور خارجه تاکنون موضع قابل ذکری درباره این ماجراها نداشته است. مواضع بعضا متناقض سخنگوی وزارت امور خارجه درباره این ماجرا نیز نگرانی‌ها درباره سرنوشت دیپلمات‌های ایران را افزایش داده است. بهرام قاسمی درباره مصونیت اسدالله اسدی مواضع متناقضی داشته است. با این حال او در یکی از مواضع خود صراحتا گفته است اسدی در آلمان نیز مصونیت دیپلماتیک داشته، چرا که در حال عزیمت به وین، یعنی محل ماموریت خود بوده است.
از سوی دیگر، سخنگوی وزارت امور خارجه مدعی شده است نباید از دولت و وزارت امور خارجه انتظار داشت اقدامات خود درباره اسدی را رسانه‌ای کنند. او در این باره اظهار داشت: «اقدامات لازم صورت گرفته است... در تماس دائم با کشورهای اروپایی بوده و هستیم و امیدواریم هرچه زودتر با اثبات بی‌گناهی، این دیپلمات کشورمان بازگردد. وزارت امور خارجه از هیچ اقدامی کوتاهی نکرده است ولی دلیلی هم ندارد اقدامات خود را به ریز و روزبه‌روز اعلام کنیم و در زمان لازم، می‌توانیم توضیحات لازم و مفصل خود را بیان کنیم. هیچ کشوری اقدامات خود را به صورت مفصل و ریز به ریز اعلام نمی‌کند. متاسفانه گروه‌هایی در کشور با بهانه‌جویی و بهانه‌گیری علاقه‌مند به افشای اقدامات ایران هستند که کاملا در تضاد با منافع جمهوری اسلامی است». سخنگوی وزارت امور خارجه در این اظهارنظر گفته است دلیلی ندارد اقدامات این وزارتخانه در پیگیری وضعیت اسدی اعلام بشود! آیا این اظهارنظر یعنی علاقه وزارت امور خارجه به پنهان‌کاری در ماجرای اسدی، به مبهم بودن این ماجرا و تقویت ادعای طرف اروپایی کمک نمی‌کند؟ ضمن اینکه اکنون و با تمدید بازداشت دیپلمات مظلوم ایرانی، آیا وزارت امور خارجه می‌تواند توضیح بدهد اگر تاکنون اقدامی برای آزادی دیپلمات ایرانی انجام داده، چرا این اقدامات به نتیجه نرسیده است؟ آیا واقعا اقدام موثر و عزتمندانه‌ای برای آزادی دیپلمات ایرانی صورت گرفته است؟
تا زمانی که وزارت امور خارجه درباره اقدامات خود برای دیپلمات مظلوم ایرانی در بند اروپایی‌ها شفاف‌سازی نکند، ایجاد شائبه درباره این ماجرا موضوع عجیبی نخواهد بود.

اخراج دیپلمات ایرانی از فرانسه صحت دارد؟
خبرگزاری انگلیسی رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شد فرانسه یک ماه پیش، یک دیپلمات ایرانی را اخراج کرده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع مدعی شد فرانسه حدود یک ماه پیش، یک دیپلمات ایرانی را از این کشور اخراج کرده است.
بر اساس این ادعا، این اقدام در چارچوب همان اتهام مربوط به تلاش برای بمب‌گذاری در اجلاس گروهک تروریستی منافقین صورت گرفته است.


Page Generated in 0/0053 sec