printlogo


کد خبر: 200789تاریخ: 1397/8/5 00:00
اخبار

امکان دور زدن تحریم‌ها با تأسیس دفتر اتحادیه اروپایی غیرممکن است
عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در تهران نباید به یک لانه جاسوسی جدید در ایران تبدیل شود. سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپایی در تهران گفت: ما با ایجاد سازمان‌ها و مراکز بین‌المللی در کشورمان مشکلی نداریم و گاهی اوقات تاسیس چنین دفاتری می‌تواند به ارتباط مستقیم‌‌‌‌‌‌تر ما با سایر کشورها کمک کند. وی افزود: متاسفانه تاسیس چنین دفاتری در کشورمان سابقه خوبی ندارد و ملت ایران از این موضوع نگران هستند که به بهانه تاسیس دفتر اروپا، مداخلات سیاسی در امور داخلی انجام شده و گزارش‌هایی علیه کشورمان تهیه شود.
نقوی‌حسینی تصریح کرد: ما از اتحادیه اروپایی تا به حال ضمانت یا رفتاری که حسن‌نیت آنها را نشان دهد، ندیده‌ایم، به عبارت دیگر با تاسیس دفتر اتحادیه اروپایی در ایران عملا هر سفیر یا وزیر خارجه اروپایی که بخواهد به کشورمان سفر کند عملا قصد دخالت در امور داخلی را خواهد داشت که این مسأله در برنامه پروتکل ما قرار ندارد. وی در پاسخ به این سوال که بازگشایی دفتر نمایندگی اتحادیه اروپایی در ایران می‌تواند در دور زدن تحریم‌ها چاره‌ساز باشد، بیان کرد: اصلا چنین مساله‌ای امکان ندارد، چرا که این امر برخلاف مقررات دفتر اتحادیه اروپایی است و قطعا این دفتر قصد دارد همچون CFT به اطلاعات مالی و اقتصادی ما اشراف پیدا کند نه اینکه به ما کمک کند تا بتوانیم تحریمی را دور بزنیم. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی اظهار کرد: بازگشایی دفتر اتحادیه اروپایی در تهران فقط می‌تواند به تعمیق روابط اقتصادی ما با اتحادیه اروپایی بینجامد، البته به شرط آنکه تضمین‌‌‌هایی را دریافت کنیم که قرار نیست این دفتر به یک لانه جاسوسی جدید در ایران تبدیل شود.

واشنگتن سریع‌تر تحریم‌ها را  متوقف کند
رئیس دادگاه لاهه در مجمع عمومی سازمان ملل گفت ایالات متحده بخش‌‌‌هایی از معاهده مودت با ایران مربوط به سال ۱۹۵۵ را نقض کرده است.
به گزارش مهر، عبدالقوی یوسف روز پنجشنبه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد گزارشی از اقدامات انجام‌شده این دیوان در طول یک سال گذشته را ارائه کرد. وی در بخشی از سخنان خود درباره شکایت ایران از آمریکا در این دادگاه گفت: تحریم‌‌‌هایی که آمریکا بر ایران تحمیل می‌کند بویژه در حوزه  کالاهای ضروری از قبیل دارو‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، غذا و تسهیلات هوایی می‌تواند پیامدهایی ناخوشایند داشته باشد و در نتیجه موردی اضطراری است.
رئیس دیوان لاهه با بیان اینکه آمریکا با تحریم‌‌های خود بخش‌‌‌هایی از معاهده مودت را نقض کرده، از این کشور خواست هر چه سریع‌تر و به صورت داوطلبانه تحریم‌ها را لغو کند. وی تاکید کرد: آمریکا باید اطمینان بدهد که به هیچ شکلی اقدامی در راستای دور زدن حکم دادگاه در این پرونده نخواهد کرد و تضمین بدهد این رفتار و نقض عهدنامه ۱۹۵۵ تکرار نخواهد شد.

گفت‌وگوی ایران و روسیه درباره یمن
دستیار ارشد وزیر امور خارجه ایران که به مسکو سفر کرده بود، گفت در این سفر تلاش شد به چارچوبی برای گفت‌وگوی ایران و روسیه درباره یمن دست یابیم.
به گزارش فارس، حسین جابری انصاری که به منظور گفت‌وگو و تبادل نظر درباره آخرین تحولات منطقه بویژه سوریه و یمن به مسکو سفر کرد و در چارچوب روند آستانه مذاکراتی با همتایان و مقامات روسیه و ترکیه داشت، درباره این سفر عنوان کرد: در این سفر تمرکز عمده مباحث بر تحولات سوریه، بویژه در زمینه سیاسی و به طور خاص کمیته قانون اساسی این کشور بود. وی با بیان اینکه آغاز به کار این کمیته با موانعی مواجه است، خاطرنشان کرد: در مسکو درباره راه‌حل‌هایی برای باز کردن گره‌های موجود رایزنی کردیم. دستیار ارشد وزیر امور خارجه همچنین گفت: در خصوص یمن نیز فرمتی را با اتحادیه اروپایی برای گفت‌وگو آغاز کرده‌ایم. هدف از این رایزنی‌ها یافتن راه‌حلی برای خروج یمن از بحران است، به نحوی که جنگ‌افروزان بتوانند از دریچه صلح، راهی برای خروج از بحرانی که خود آفریده‌اند پیدا کنند.
جابری‌انصاری همچنین اظهار داشت: در این سفر تلاش شد به قالبی برای گفت‌وگو درباره یمن بین ایران و روسیه نیز برسیم تا این حلقه‌ها مکمل همدیگر باشند.
 


Page Generated in 0/0048 sec