printlogo


کد خبر: 200831تاریخ: 1397/8/5 00:00
اخبار

40 شهید و زخمی در جدیدترین جنایت ائتلاف متجاوز در الحدیده
یمنی‌ها پهپاد سعودی را منهدم کردند
گروه بین‌الملل: ائتلاف متجاوز سعودی در جدیدترین جنایت‌ علیه مردم یمن، مناطق مختلفی در استان استراتژیک الحدیده را بمباران کرد که طبق گزارش رسانه‌های یمنی، طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه بیش از 40 غیرنظامی شهید شدند.
خبرگزاری رسمی یمن «سبأ» پنجشنبه گزارش کرد، ائتلاف سعودی در حملات ۲۴ ساعت گذشته حداقل ۲۴ شهروند از جمله یک کودک را به کام مرگ فرستاده و بیش از ۱۷ نفر را مجروح کرده است. یک منبع امنیتی به خبرگزاری یمن گفت که 24 نفر از مردم در حمله جنگنده‌های متجاوز سعودی به الخضروات در تقاطع اللاویه در منطقه المسعودی در شهرستان بیت‌الفقیه در استان الحدیده در غرب یمن به شهادت رسیدند. به گفته این منبع، 3 یمنی نیز که یکی از آنان کودک است در 2 حمله به تجمع مردمی در منطقه «۷ یولیو» در شهر الحدیده در غرب یمن جان باختند و 6 نفر دیگر نیز مجروح شدند.  بنا بر این گزارش، یک شهروند یمنی دیگر نیز به ضرب گلوله گارد مرزی عربستان در شهرستان مرزی منبه جان باخت و شماری از خودروهای مردم در گلوله‌باران موشکی و توپخانه‌ای سعودی در همین شهر خسارت دید. در واکنش به این جنایت‌ها، نیروهای پدافندی ارتش یمن و انصارالله روز جمعه یک فروند پهپاد جاسوسی ائتلاف سعودی را در محور جیزان واقع در جنوب این کشور هدف قرار دادند. منابع یمنی می‌گویند که پدافند هوایی یمن این پهپاد جاسوسی را هنگام پرواز آن بر فراز منطقه الحریقه در منطقه وادی جاره در جیزان منهدم کرد. ارتش یمن همان روز همچنین  با شلیک 3 فروند موشک بالستیک «زلزال-۱»، پایگاه‌های نظامیان ارتش سعودی در «جازان» واقع در جنوب این کشور را هدف قرار دادند. طبق این گزارش، 2 هفته پیش نیز 3 فروند هواپیمای جاسوسی ائتلاف سعودی در منطقه وادی جاره در عملیات منحصربه‌فرد نیروهای یمنی در جیزان منهدم شدند. پایگاه اطلاع‌رسانی نظامی (الاعلام الحربی) وابسته به ارتش یمن و انصارالله چند ماه گذشته در گزارشی درباره تلفات نظامی و تجهیزاتی ائتلاف سعودی طی سال 2017 میلادی اعلام کرده بود که در سال گذشته میلادی 29 فروند هواپیما، بالگرد و پهپاد نظامی شامل 2 جنگنده اف16 و اف15 و یک فروند جنگنده تایفون و 2 آپاچی و یک فروند بالگرد بلک هوک، یک فروند پهپاد «ام‌کیو- 9 ریپر» (MQ-9 Reaper) و همچنین 19 فروند پهپاد دیگر متعلق به اعضای ائتلاف سعودی ساقط شده یا سقوط کرده است.

شوخی معنادار ولیعهد سعودی با حریری در نشست ریاض
گروه بین‌الملل: در حالی‌که فشارها علیه محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی به دلیل قتل جمال خاشقجی، افزایش یافته است، این شاهزاده در نشست اقتصادی ریاض، شوخی نابجایی را در ارتباط با این مقتول مطرح کرد. بر این اساس، ولیعهد سعودی در جریان نشست اقتصادی ریاض، در سخنرانی‌اش و در قالبی طنزآمیز گفت: سعد حریری، نخست‌وزیر مکلف لبنان مجبور خواهد بود 2 روز در عربستان بماند، لذا شایعه‌ای درباره ربوده شدن او منتشر نکنید. حریری که در این نشست در پنلی کنار بن‌سلمان نشسته بود، در پاسخ گفت: من کاملا آزادانه در اینجا هستم. این حرف بن‌سلمان اشاره دارد به اخبار مربوط به بازداشت سعد حریری در ریاض در 4 نوامبر ۲۰۱۷ که به اجبار مقامات سعودی ناگزیر به قرائت استعفانامه خود از این کشور شد،  البته حریری و مقامات سعودی این مساله را تکذیب کردند اما در نهایت فرانسه برای بازگرداندن حریری به کشورش میانجی‌گری کرد. در آن زمان میشل عون، رئیس‌جمهوری صراحتا اعلام کرده بود حریری توسط ریاض در بازداشت است. در واقع، بن‌سلمان با این سخنان از سویی تلاش کرد ماجرای حبس و حصر سعد حریری در عربستان را که با واکنش‌های مختلف و البته شدیدی در داخل لبنان و همچنین در عرصه بین‌الملل مواجه شد در سطح یک شایعه پایین آورد. از دیگر سو با طرح این طنز کوشید خود را نسبت به فشار سنگینی که از ناحیه پرونده قتل خاشقجی متوجه او است رها و آزاد جلوه دهد و بالاخره با یکسان‌سازی موضوع حبس حریری در عربستان و ماجرای قتل خاشقجی، خود را از اینکه همچنان در کانون اتهام این قتل قرار داشته باشد رهایی بخشد. این در حالی است که تاکنون نه در ماجرای حصر حریری و نه در ماجرای قتل خاشقجی هیچ دلیل محکمه‌پسند و قانع‌کننده‌ای از ناحیه حکومت سعودی ارائه نشده است.


Page Generated in 0/0048 sec