printlogo


کد خبر: 200832تاریخ: 1397/8/5 00:00
چهارگوشه

تنها رئیس‌جمهور زن   در قاره آفریقا
پارلمان اتیوپی، پنجشنبه و چند روز پس از تایید کابینه‌ای که نیمی از اعضای آن را وزرای زن تشکیل می‌دهند به اتفاق آرا نخستین‌رئیس‌جمهور زن این کشور را انتخاب کرد. سهله ورک زوده که یک دیپلمات کهنه‌کار است به جای مولاتو تشومه به ریاست‌جمهوری اتیوپی برگزیده شد. مقام ریاست‌جمهوری در اتیوپی تشریفاتی است و قدرت اصلی در دست نخست‌وزیر است ولی انتخاب خانم سهله ورک به مقام ریاست‌جمهوری تاثیر نمادین و اجتماعی مهمی خواهد داشت. ورک زوده که متولد آدیس‌آباباست و تحصیلات خود را در فرانسه به اتمام رسانده، در حال حاضر تنها رئیس‌جمهور زن در قاره آفریقاست. در 2 دهه اخیر در قاره آفریقا تعداد اندکی از روسای جمهور زن قدرت اجرایی داشته‌اند، از جمله الن جانسون سیرلیف که از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۸ رئیس جمهور لیبریا و جویس باندا که از سال ۲۰۱۲ تا ۲۰۱۴ رئیس‌جمهور مالاوی بود.

الابراهیمی: عرب‌ها
عامل درگیری‌های خاورمیانه هستند
اخضر الابراهیمی، فرستاده ویژه پیشین سازمان ملل و اتحادیه عرب به سوریه اظهار داشت: دلیل متمرکز بودن درگیری‌های مسلحانه کل جهان در خاورمیانه اجتناب کشورهای عربی منطقه از همکاری با یکدیگر است. اخضر الابراهیمی علت اصلی آغاز بحران سوریه را نیز بهار عربی خواند. وی درباره جنگ یمن گفت: چند عامل منطقه‌ای در جنگ یمن دخیل هستند و از آنجایی که این جنگ تاثیر مستقیمی بر منافع غرب ندارد و در آن عرب‌ها و مسلمانان با یکدیگر درگیر هستند، لذا غرب برای پایان دادن به این جنگ که یمن را گریبانگیر یک بحران انسانی کرده است، مداخله نمی‌کند.

ناتو موشکی در شمال اروپا مستقر نمی‌کند
«ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو ضمن سرزنش روسیه به عدم تعهد به پیمان منع موشک‌های هسته‌ای گفت تصور نمی‌کند با وجود تهدیدهای روسیه و تصمیم آمریکا به خروج از این پیمان، ایالات متحده موشک‌های جدیدی را در اروپا مستقر کند. پیش از این، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا گفته بود ایالات متحده قصد دارد پس از 3 دهه از پیمان منع تولید و آزمایش موشک‌های هسته‌ای میان‌برد خارج شود. همپیمانان ناتو قرار است روز پنجشنبه ۲۵ اکتبر به توضیحات آمریکا در رابطه با خروج این کشور از این پیمان گوش فرا دهند. اعضای اروپایی ناتو پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد را یکی از اصلی‌ترین مکانیزم‌های کنترل تسلیحات برمی‌شمارند و با اینکه روسیه را متهم به نقض این پیمان می‌کنند اما از خروج آمریکا و شروع رقابت تسلیحاتی و استقرار نسل جدیدی از موشک‌های ایالات متحده در قاره اروپا هم بیم دارند. اظهارات استولتنبرگ، نخستین ‌واکنش رسمی او به اخبار خروج آمریکا از این پیمان است. دبیرکل ناتو با برشمردن مواردی از جمله ساخت موشک نواتور 9M729، روسیه را متهم به نقض پیمان منع تولید موشک‌های هسته‌ای میان‌برد کرد.

وزیر ورزش رژیم صهیونیستی در امارات
میری رِگِو، وزیر ورزش رژیم صهیونیستی روز جمعه وارد ابوظبی شد و این نخستین سفر یک وزیر صهیونیست به امارات است. رِگِو به تیم جودوی رژیم صهیونیستی که در مسابقات جهانی جودو شرکت کرده است، ملحق شد. پس از تصمیم فدراسیون جهانی جودو برای برگزاری مسابقات جودوی قهرمانی جهان در امارات و موافقت ابوظبی با برافراشته شدن پرچم رژیم صهیونیستی در این کشور، تیم جودوی این رژیم وارد ابوظبی شده است.  همکاری امنیتی بین امارات و رژیم صهیونیستی گسترش یافته است و در همین ارتباط اخیرا روزنامه نیویورک تایمز فاش کرد که امارات از بیش از یک سال قبل از برنامه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی برای نفوذ به تلفن همراه برخی حاکمان عربی از جمله تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر استفاده کرده است.


Page Generated in 0/0049 sec