printlogo


کد خبر: 200867تاریخ: 1397/8/6 00:00
وزارت نفت امروز با بی‌میلی فراوان به بخش خصوصی نفت می‌فروشد
افتتاح اجباری بورس انرژی!

اسد‌الله خسروی: بورس امروز در حالی نفتی می‌شود که به گفته کارشناسان، دولت باید زمینه ورود این کالا به بازار سرمایه را سال‌ها پیش فراهم می‌کرد. به گزارش «وطن‌امروز»، 6 سال پیش وزارت نفت کشورمان، نفت‌ خام را با هدف فروش به بخش خصوصی در بورس انرژی جای داد اما از آنجایی که این وزارتخانه تمایل آنچنانی به انحصارشکنی بازار نفت ندارد، قیمتی را روی آن گذاشت که کسی حاضر نشود آن را بخرد، بنابراین بورس انرژی تعطیل شد. فعالان اقتصادی همیشه با گله‌مندی از وزارت نفت، می‌گویند دولت در شرایط عادی هیچ وقت حاضر نیست نفت را به بخش خصوصی بفروشد و اعتمادی به فعالان اقتصادی معتبر و شرکت‌های خوشنام نیز ندارد اما زمانی که به تحریم می‌رسد برای فروش نفت توسط بخش خصوصی دست به دامن ما می‌شود. هدایت‌الله خادمی، عضو کمیسیون انرژی مجلس به «وطن‌امروز» گفت: با آنکه توانایی بخش خصوصی کشورمان در فروش و معامله فرآورده‌های نفتی بسیار بالاست اما وزارت نفت در فروش نفت‌خام در بورس انرژی به بخش خصوصی بی‌توجه است و می‌خواهد در بخش فروش نفت‌خام و سود آن فقط خودش سهیم باشد، این در حالی است که بخش خصوصی توانمند و مورد اعتماد می‌تواند در این زمینه خوش بدرخشد. وی افزود: اقدام اخیر وزارت نفت در فروش نفت‌خام در بورس انرژی اگر چه در راستای خروج از بحران ناشی از تحریم این کالا در دنیاست اما این اقدام باید سال‌ها پیش انجام می‌شد، چرا که اکنون شرایط به گونه‌ای است که خرید نفت برای هر کسی آزاد است و معلوم نیست با این رویه چه اتفاقی بیفتد. خادمی با بیان اینکه قیمت نفت در بورس انرژی نباید طوری تعیین شود که همچون گذشته خریداران از خرید آن صرف‌نظر کنند، گفت: قیمت نفت‌خام باید دقیق و کارشناسانه تعیین شود و برای شروع باید مشتریان سنتی، معتبر و خوشنام در اولویت قرار گیرند تا در داد و ستدها مشکلی پیش نیاید، چرا که برخی برای خرید این کالا وارد بازار سرمایه می‌شوند که  با توجه به محدودیت‌های بانکی این احتمال وجود دارد با مشکل دریافت پول در مبادلات بین‌المللی مواجه شوند. نماینده مردم در مجلس گفت: در صورت تثبیت بورس انرژی و آگاهی از میزان عرضه و تقاضا، این بازار به مرور زمان متعادل شده و می‌توان با شناسایی شرکت‌های خوشنام و معتبر بخش خصوصی، فروشنده کل نفت‌خام کشور از طریق بورس بود. خادمی اضافه کرد: البته باید گفت دولت علاقه آنچنانی به فروش نفت‌خام توسط بخش خصوص ندارد و این بخش را رقیب خود می‌داند که فرار از بخش خصوصی توانمند و معتبر اقتصاد کشور را به قهقرا می‌کشاند. خادمی افزود: وزارت نفت به دستور دولت نفت را در بورس انرژی عرضه می‌کند در حالی که راضی نیست بخش خصوصی فروشنده نفت خام شود.
اطلاعیه‌های عرضه نفت‌خام منعطف‌تر می‌شود
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز با تاکید بر اینکه چنانچه اطلاعیه‌های عرضه نفت‌خام نیاز به تعدیل‌ داشته باشد به‌طور حتم انجام خواهد شد، عنوان کرد: در حال حاضر مشتریان قبلی شرکت نفت و اشخاص علاقه‌مند به قراردادهای مالی نفت می‌توانند در رقابت شرکت کنند.
شاپور محمدی پیرامون آخرین اقدام‌ها برای عرضه محموله یک میلیون بشکه‌ای نفت‌خام سبک ایران در بورس انرژی گفت: اطلاعیه عرضه این محموله که توسط کارشناسان و متخصصان شرکت ملی نفت ایران طراحی شده از ویژگی مناسب برخوردار است و مباحث مربوط به بازار سرمایه آن نیز در بورس انرژی و سپرده‌گذاری مرکزی طراحی شده است. وی با بیان اینکه پیرامون ویژگی محموله‌های نفتی، از تخصص شرکت ملی نفت بهره گرفته شده، یادآور شد: این طراحی از نگاه ناظران بازار سرمایه مناسب تلقی می‌شود و می‌تواند مشتری مختص خود را جذب کند. دبیر شورای عالی بورس افزود: هر چند درباره اینکه این طراحی‌ها باید از انعطاف بیشتری برخوردار باشد، می‌توان بررسی‌هایی را انجام داد اما در اطلاعیه عرضه‌های بعدی نفت‌خام نیز با توجه به بازارسنجی و تجربه بالای وزارت نفت به‌طور حتم می‌توان متناسب با سلایق خریداران و بازار، فضای لازم برای خریداری نفت‌خام ایران از سوی اشخاص مختلف را فراهم کرد. محمدی از عرضه نفت‌خام در بورس انرژی به عنوان یک تحول بزرگ در بازار نفت ایران یاد کرد و افزود: این بستر برای سرمایه‌گذاران نیز فرصت حضور در بازار نفت ایران را ایجاد خواهد کرد که با
پیش‌قدم شدن وزارت نفت برای راه‌اندازی این بازار، انتظار می‌رود پس از عرضه محموله یک میلیون بشکه نفت‌خام سبک ایران در بورس انرژی، در عرضه‌های آتی پیشنهادهای خریداران جمع‌آوری و از نتایج نظرسنجی‌ها برای بهبود مستمر معاملات نفت‌خام در بازار سرمایه استفاده ‌شود. رئیس سازمان بورس با تاکید بر اینکه چنانچه اطلاعیه‌های عرضه نفت‌خام در بورس انرژی نیاز به تعدیل‌هایی در معاملات آتی داشته باشد به‌طور حتم با همکاری وزارت نفت انجام خواهد شد، عنوان کرد: اطلاعات مشتریان تا لحظه آخر از نظر سازمان بورس محرمانه است و اعلام نخواهد شد، همچنین در مرحله رقابت روی تابلوی معاملات نیز این اطلاعات محرمانه خواهد ماند. به باور وی، صیانت از این محرمانگی جزو وظایف ذاتی ناظران بازار سرمایه است و تمام کسانی که در دنیا نفت ایران را از طریق بورس انرژی خریداری می‌کنند، اطلاعات آنها به‌طور محرمانه نگهداری خواهد شد. رئیس سازمان بورس درباره تعداد متقاضیانی که تاکنون از طریق بازاریابی یا سپرده‌گذاری وجوه تضمین برای شرکت در معامله ابراز تمایل کرده‌اند، گفت: در  حال حاضر شرکت ملی نفت مشتریانی را که از قبل با آنها همکاری و معامله داشته برای حضور در بورس انرژی تشویق می‌کند.


Page Generated in 0/0130 sec