printlogo


کد خبر: 200895تاریخ: 1397/8/6 00:00
حسن روحانی در جلسه بررسی صلاحیت 4 وزیر پیشنهادی در مجلس: ما از لحاظ آموزش، از لحاظ بهداشت، از لحاظ انرژی، از لحاظ نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم
باز هم مچکریم

گروه سیاسی: حسن روحانی دیروز در جلسه رسیدگی به صلاحیت 4 وزیر پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی، گفت ایران در برخی شاخص‌های اقتصادی جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیاست. روحانی گفت در حوزه آموزش، بهداشت و سلامت، انرژی، آب و برق، حمل‌ونقل جاده‌ای و همین‌طور در حوزه مسکن در صورتی که قیمت آن پایین بیاید، ایران جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیاست.
به گزارش «وطن امروز»، اگرچه اظهارنظر روحانی درباره ارزان بودن هزینه‌های مردم ایران در این حوزه‌ها درست است اما این اظهارنظر در حالی است که مقایسه وضعیت این حوزه‌ها با دیگر کشورها بدون در نظر گرفتن شاخص درآمد سرانه، مقایسه دقیقی نیست. چشم‌پوشی از وضعیت درآمدهای مردم طی سال‌های اخیر در مقایسه با دیگر کشورها و صرفا مقایسه وضعیت هزینه‌های آنها در چند حوزه، نمی‌تواند وضعیت معیشت و رفاه اقتصادی فعلی را در کشورمان مشخص کند. کارشناسان البته می‌گویند در شرایطی که به واسطه تورم افسارگسیخته فشار مضاعفی بر وضعیت معیشت مردم ایجاد شده، اظهارات حسن روحانی و تاکید او بر ارزانی، چندان سنجیده تلقی نمی‌شود. البته روحانی در اظهارات خود به افزایش تورم اذعان کرد. او همچنین گفت کاهش قیمت مسکن یکی از وظایف وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است.
بر اساس این گزارش، حسن روحانی ظهر دیروز در جلسه بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، راه‌وشهرسازی و صنعت، معدن و تجارت در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه مردم در رنج و فشار هستند و زندگی مردم مخصوصا آنهایی که درآمد مقطوع دارند به سختی می‌گذرد، افزود: بی‌تردید مردم از ما می‌خواهند مشکلات آنها را حل کنیم و این حق مردم است و ما موظفیم کشور را از این مشکلات با وحدت و یکپارچگی عبور دهیم. نتیجه جلسه امروز مجلس حتما بارقه امیدی برای ملت ایران خواهد بود و ملت خواهند دید دولت و مجلس در کنار هم هستند و مصممند مشکلات مردم را یکی بعد از دیگری حل کنند. به گزارش «وطن امروز»، روحانی در ادامه اظهار داشت: «رسانه‌های بیگانه به دروغ به مردم ایران می‌گویند ایران گران‌ترین کشوری است که مردم در آن زندگی می‌کنند. من از شما می‌پرسم؛ من از ملت ایران می‌پرسم در برابر تبلیغات آمریکا و صهیونیست‌ها؛ آیا آموزش در ایران جزو ارزان‌ترین آموزش‌ها در سطح جهان نیست؟ آیا بهداشت و درمان در ایران به طور نسبی جزو ارزان‌ترین کشورها نیست؟ آیا انرژی در کشور ما، یعنی بنزین، گازوئیل و گاز جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا نیست؟ آیا آب و برق در یک قیمت متعادل و ارزان نسبت به کشورهای دیگر نیست؟ آیا حمل‌ونقل که یک مقدار نیاز به کمک بیشتر دولت و مجلس دارد، در یک شرایط معتدل نیست؟ و اگر، و اگر ما مسکن را حل کنیم (که من امروز این را خواهم گفت یکی از وظایف سنگین وزیر جدید راه‌وشهرسازی است) از لحاظ آموزش، از لحاظ بهداشت، از لحاظ انرژی، از لحاظ نیازمندی‌ها و کالاهای اساسی مردم، جزو ارزان‌ترین کشورهای دنیا هستیم».
در حوزه مسکن بدهکار مردم هستیم
روحانی در مقایسه  هزینه‌های مردم در برخی حوزه‌ها به موضوع مسکن و وظیفه وزیر جدید مسکن و شهرسازی برای کاهش قیمت مسکن اشاره کرد. او در بخش دیگری از اظهاراتش اذعان کرد دولت او در ماجرای افزایش سرسام‌آور قیمت مسکن، به مردم بدهکار است. وی در این‌باره گفت: دولت در زمینه مسکن به مردم بدهکار است؛ ما در راه‌آهن، هواپیمایی و کشتیرانی خوب کار کردیم اما در زمینه مسکن باید جبران کنیم. ما باید نقدینگی را به سمت بازار مسکن بچرخانیم. اگر زمین مجانی در اختیار توسعه‌گر قرار دهیم، می‌توانیم برای خانه اولی خانه ارزان‌قیمت ایجاد کنیم. اگر بازار مسکن را راه بیندازیم، اشتغال حل می‌شود. وی همچنین در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: آنهایی که می‌گویند ابرتورم داریم یا اقتصاد را نمی‌فهمند یا دروغ می‌گویند، این حرف نادرست است. روحانی تصریح کرد: ما متاسفانه از تورم تک‌رقمی عبور کردیم ولی قطعا می‌توانیم تورم را تک‌رقمی کنیم، این روند صعودی تورم ادامه نخواهد داشت. وزرای صنعت و اقتصاد ما امروز این وظیفه را به عهده
خواهند داشت.
انبارها مطمئن است
حسن روحانی در بخش دیگری از اظهاراتش در مجلس شورای اسلامی، به وضعیت ذخایر کالاهای اساسی نیز اشاره کرد. او در این بخش از اظهاراتش با اشاره به کاهش سرمایه‌گذاری و مشکلات اقتصادی در کشور اظهار داشت: هیچ زمانی در سال‌های گذشته ذخایر کالاهای اساسی ما به اندازه امروز نبوده است، امروز انبار ذخایر کالاهای  اساسی ما کاملا مطمئن است. به‌رغم اینکه مشکلات ارزی داریم و برخی مشکلات اقتصادی مربوط به ارز است، ذخایر ارزی ما از همه سال‌های گذشته بالاتر است؛ هم کل ذخایر و هم ذخایر اسکناس ما. روحانی ادامه داد: ما مشکل لاینحلی نداریم اما مشکلاتی داریم که باید با یاری همدیگر از آن عبور کنیم. وی تصریح کرد: ما امروز در برخی کالاها و محصولات خودکفا هستیم؛ اینکه چند سال است در گندم خودکفاییم، در بخش گاز، گازوئیل و... خودکفا شده‌ایم به معنای رشد اقتصاد ما است. رئیس‌جمهور اضافه کرد: ما امروز در شرایطی قرار داریم که بیش از هر زمان دیگر به رای شما نمایندگان نیازمندیم تا کابینه بتواند به صورت کامل و با ترمیم 4 وزیر بار مسؤولیت را به دوش بگیرد و از مشکلات مردم در ماه‌های آینده بکاهد.
می‌خواهند مردم ایران تسلیم کدخدا شوند
دشمنی آمریکا با ملت ایران نیز از جمله موضوعاتی بود که حسن روحانی دیروز در مجلس به آن اشاره کرد. روحانی در این بخش از اظهاراتش با بیان اینکه ملت ما از لحاظ سیاسی و حقوقی امروز دست برتر را دارد، اظهار داشت: تمام برنامه‌ها برای این بوده که مردم ایران در مشکل اقتصادی قرار بگیرند تا به ستوه بیایند و در برابر آمریکا سر فرود آورند. تلاش کردند در موضوع دیگر یعنی روانی و اجتماعی، مردم را نسبت به آینده کشور و معیشت و فرزندان خود مایوس کنند. وی افزود: ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم چون فشار آمریکا هست، نمی‌توانیم کاری کنیم، این پاسخ پذیرفته نیست یا اینکه بگوییم چون فروش نفت مشکلاتی دارد در اداره کشور ناتوانیم یا اینکه از لحاظ بانکی با دنیا مشکلاتی داریم، نمی‌توانیم زندگی مردم را اداره کنیم. مردم  از ما می‌خواهند و ما وظیفه داریم کشور را اداره کنیم. البته مردم هم باید شرایط  کشور را بدانند. رئیس جمهور تصریح کرد: ما با وحدت و یگانگی و اتحاد و ایستادگی ملت در زمان نه چندان طولانی از مشکلات عبور خواهیم کرد. او ادامه داد: امروز آمریکا به عنوان خیانتی بزرگ، در برابر ملت ایران ایستاده است و نشان داده فقط با دولت و نظام ایران مخالف نیست بلکه با ایران و ملت ایران مخالف است؛ اگر غیر از این است، چرا تحریم برای دارو و مواد غذایی وجود دارد؟ آمریکا بی‌تردید دشمن بزرگ ملت ایران است. در برابر آمریکا، امروز ما همسایگان خوبی داریم که باید با آنها تعامل بهتری داشته باشیم. رئیس‌جمهور گفت: ما کشورهای دوست زیادی از جمله روسیه، چین، هند، اتحادیه اروپایی، برخی کشورهای آفریقایی و برخی کشورهای آمریکای لاتین داریم. ما باید جذب سرمایه کنیم؛ این وظیفه وزارت اقتصاد است.
استقلال ایران مدیون امام حسین(ع) است
روحانی در نطق دیروز خود در مجلس شورای اسلامی، در بخشی از اظهاراتش درباره عشق و محبت مردم ایران به اهل بیت(ع) اظهار داشت: ایام اربعین سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) و یارانش، ایام راهپیمایی عظیم عاشقان خاندان رسالت به سوی کربلای معلا برای ما ایام بسیار باافتخاری است. در شرایطی که دشمنان ما علیه ما برنامه‌ریزی و توطئه کرده‌اند و کلمه ۱۳ آبان را به عنوان رمز جنایتکارانه خودشان اعلام کرده‌اند، حضور مردم ما در این راهپیمایی شکوهمند به معنای پیوند عمیق ملت ایران با خاندان رسالت است. وی افزود: بی‌شک اگر عشق به امام حسین(ع) و پیروی از راه ایشان نبود، امروز شاهد ایران مستقل و پیروزی انقلاب اسلامی و همچنین موفقیت این ملت در برابر تهاجم بیگانگان در طول 8 سال به کشورمان نبودیم. همه جا در همه سختی‌ها و موفقیت‌های بزرگ‌مان یاری اهل بیت و رابطه این مردم با خاندان رسالت و بویژه اباعبدالله الحسین(ع) مسیر و راه پیروزی را برای ما هموار کرد.


Page Generated in 0/0068 sec