printlogo


کد خبر: 200916تاریخ: 1397/8/7 00:00
آخرین آمار‌ها از حضور 2 میلیون ایرانی در راهپیمایی اربعین حکایت دارد
قدم‌های عشق

گروه اجتماعی: «دوباره بوی بهشت به مشامم می‌رسد. یک سال است که انتظار می‌کشیم برای تولد دوباره، اختیار از کف داده‌ایم و آماده رفتنیم، مطمئنیم خودش هم منتظر است تا دوباره اجتماع عاشقانش را ببیند». وصف حال عاشقان حسینی با قلم دشوار است اما واقعیت این روزهای نزدیک به اربعین همین است. انگار تقویم زندگی‌مان با اربعین حسینی تازه می‌شود. چه آن که رسیده، چه آن که در راه است و چه آن که جا مانده؛ همگی انتظار می‌کشند تا فریاد لبیک یا حسین سر دهند برای تجدید میثاق با ارباب‌شان. نزدیک است، نزدیک‌تر از یک پلک زدن؛ طولی نخواهد کشید که نوای دل‌انگیز «حب‌الحسین یجمعنا» به گوش جهانیان برسد.
 امسال هم عاشقان حسین عزم کربلا کرده‌اند و «کربلا کربلا ما داریم می‎آییم» گویان به سوی بین‌الحرمین حرکت کرده‌اند. شواهد موجود نشان می‌دهد بزرگ‌ترین اجتماع بشری دنیا با وجود همه تنگناهای سیاسی و اقتصادی، پرشورتر از دفعات گذشته در حال برگزاری است. اجتماعی که اگر امروز باشکوه‌تر از گذشته برگزار می‌شود، مدیون خون شهدایی است که خون دادند تا پای دشمن به کربلا نرسد. امسال هم سازمان‌های خدماتی، انتظامی، امنیتی، امدادی و سایر سازمان‌های فرهنگی و اجتماعی مرتبط برای خدمت‌رسانی دست به دست هم داده‌اند تا این مراسم باشکوه‌تر از گذشته برگزار شود. بر اساس آخرین آمار اعلامی از سوی شهریار حیدری، دبیر ستاد مرکزی اربعین آمار زائران حسینی از عدد 2 میلیون نفر گذشته است. این عدد تنها شامل حال زائران ایرانی می‌شود و جدا از زائران سایر ملیت‌ها و حتی جاماندگان پیاده‌روی اربعین حسینی است.
حضور ۲ میلیون زائر از ایران
در همین باره، حسین ذوالفقاری، رئیس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به حضور۲ میلیون زائر از ایران در پیاده‌روی اربعین گفت: تاکنون حدود یک میلیون و ۷۰۰ هزار زائر از ایران وارد خاک عراق شده‌اند که ۶۱ درصد از مرز مهران، ۲۲ درصد از مرز شلمچه، ۱۳ درصد از مرز چذابه و ۴ درصد به صورت هوایی به راهپیمایی اربعین مشرف شده‌اند.
ورود 75 هزار زائر به ایران
ذوالفقاری افزود: امسال نزدیک به ۵۰ هزار نفر اتباع افغان مقیم ایران برای حضور در حماسه اربعین نام‌نویسی کردند. همچنین حدود ۷۵ هزار نفر از مرزهای کشورهای گوناگون وارد ایران شدند تا به پیاده‌روی اربعین مشرف شوند.
کاپوتاژ 5 هزار خودروی ایرانی
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی همچنین با اشاره به آمار خودروهای کاپوتاژ شده، گفت: امسال ۲ هزار و ۹۱۱ سواری و ۲ هزار و ۵۰ اتوبوس کاپوتاژ شدند که این تعداد زیاد به دلیل عدم وجود زیرساخت‌های عراق موجب ترافیک سنگین شد.
کماکان انتظار
با آنکه تنها یک روز به اربعین حسینی مانده اما هستند افرادی که هنوز در انتظار صدور ویزا هستند. به گفته ذوالفقاری، حدود ۲۰ هزار نفر در انتظار صدور ویزا هستند که ۴ هزار نفر از آنها اتباع خارجی‌اند.
فعالیت 2 هزار و 100 موکب
اما یکی دیگر از وجوه پیاده‌روی اربعین حسینی به فعالیت و خدمات‌رسانی مواکب مربوط می‌شود؛ بخش مهمی که سبب می‌شود زائران حرم عشق مشکلی را احساس نکنند. در همین باره، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات کشور اظهار داشت: 2 هزار و 100 موکب این ستاد در ایران و شهرهای مقدس عراق برپا شده و مشغول خدمت‌رسانی شبانه‌روزی به زائران اربعین حسینی هستند. حسن پلارک با بیان اینکه 45 درصد مواکب در نقاط مختلف ایران و 55 درصد آنها در شهرهای بلد، سامرا، کاظمین، نجف اشرف، کربلا و مسیرهای منتهی به مرزهای ایران و عراق و مسیر نجف تا کربلا مستقر است، افزود: این تعداد مواکب نسبت به 2 سال گذشته 20 درصد افزایش داشته است.
پخت روزانه 9 میلیون وعده غذایی
رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات همچنین با اشاره به اینکه همه هزینه مواکب از محل کمک‌های مردمی، نذورات و مشارکت خیرین تامین شده، گفت: در این مواکب برای پخت و آماده‌سازی روزانه 9 میلیون وعده غذایی برنامه‌ریزی شده است. پلارک در ادامه ظرفیت اسکان زائران در مواکب این ستاد در داخل کشور و عراق را 5/1 میلیون نفر بیان کرد و افزود: در این مواکب حدود 150هزار خادم ثبت‌نام شده مشغول خدمت‌رسانی به زائران اربعین حسینی هستند. پلارک با اشاره به آمادگی کامل مواکب برای میزبانی و پذیرایی از زائران اربعین حسینی خاطرنشان کرد: خدمت‌رسانی به زائران تا 5 روز پس از اربعین ادامه خواهد داشت.
۵۰ موکب ویژه بانوان
علاوه بر این، مسؤول امور بانوان ستاد بازسازی عتبات عالیات از فعالیت مواکب ویژه بانوان خبر داد. فرناز بیگی اظهار داشت: حدود ۴۰ تا ۵۰ موکب شناسنامه‌دار ویژه بانوان در مراسم اربعین امسال وجود دارد که بیشتر این موکب‌ها در داخل کشور است و تعداد کمی از آنها در عراق است.
ارائه ۴٢١ هزار خدمت درمانی
از سوی دیگر، بخش مهمی از خدمات ارائه شده مربوط به مسائل بهداشتی و درمانی است که در نقاط گوناگون به زائران ارائه می‌شود. سیدعلی مرعشی، رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در این باره گفته است: «بیش از ۴٢١هزار خدمت بهداشتی و درمانی به زائران ارائه شده است که ٣٠٠ هزار مورد از این خدمات ویزیت بوده است». وی افزود: امسال با تعاملی که با وزارت بهداشت عراق و مدیران بیمارستان الحسین انجام شد، پزشکان متخصص ایرانی در این بیمارستان مستقر شده‌اند و برای نخستین‌بار عملیات جراحی را انجام دادند.
ارائه طب سنتی برای نخستین‌بار
رئیس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر خاطرنشان کرد: روال خدمات درمانی نسبت به سال پیش روان‌تر است و کار جدیدی که امسال در کربلا انجام شد طب سنتی است که توسط ٢۵ نفر از پزشکان متخصص طب سنتی انجام شد و داروهای طب سنتی مجوزدار با مجوز سازمان غذا و دارو برای زائران تجویز می‌شود. به گفته وی، امسال ۴٠ درمانگاه در شهرهای مختلف عراق شامل کربلا، نجف، سامرا  و همچنین بین نجف و کربلا مستقر است که خدمات ویژه از جمله خدمات دندانپزشکی در عمود ٢۵۸ و درمانگاه «ملاک» در کربلا ارائه می‌شود. به گفته وی، خدمات مرکز پزشکی حج و زیارت به زائران تا پایان صفر ادامه دارد.
فعالیت بیمارستان سیار رضوی
علاوه بر این، مسؤول بیمارستان سیار رضوی از مراجعه روزانه حدود 8 هزار نفر به این بیمارستان در عراق خبر داد. احسان اکبری، مسؤول بیمارستان سیار رضوی اظهار کرد: بیمارستان سیار رضوی از دوم آبان‌ماه به ‌طور رسمی فعالیت‌های درمانی خود را با استقرار 14 اتوبوس سامانه درمانی سیار در ستون 603، نقطه میانی مسیر پیاده‌روی اربعین حسینی از نجف به کربلا آغاز کرده است. به گفته اکبری، علاوه بر خدمات بهداشتی و درمانی اولیه، خدماتی چون سی‌تی‌اسکن، رادیولوژی، سونوگرافی و دندانپزشکی به زائران ارائه می‌شود.
خدمت‌رسانی نیروهای شهرداری
علاوه بر این بخش دیگری از خدمات سازمان‌ها و نهادها در پیاده‌روی اربعین مربوط به خدمت‌رسانی داوطلبانه نیروهای شهرداری در جهت نظافت کردن شهرهای کشور عراق است. در همین باره، محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران گفت: امسال یکهزار و 350 نفر از پرسنل شهرداری تهران در 3 شهر نجف، کربلا و کوفه به زائران حسینی خدمات ارائه می‌دهند.
 

پیاده‌روی جاماندگان اربعین
همزمان با برگزاری راهپیمایی عظیم اربعین حسینی در کربلای معلا، مراسم پیاده‌روی اربعین در شهر تهران تحت عنوان «جاماندگان» با حضور شهروندان عزادار حسینی، مدیران شهری و مدیران فرهنگی برگزار می‌شود. راهپیمایی اربعین در تهران از میدان امام حسین(ع) آغاز می‌شود و مسیر پیاده‌روی تا حرم حضرت عبدالعظیم(ع) ادامه دارد. این مسیر به طول تقریبی ۱۷ کیلومتر تعیین شده است و عزاداران حسینی از خیابان ۱۷ شهریور، میدان شهدا، میدان خراسان، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام، سه‌راه ورامین و میدان شهرری گذشته و تا هنگام نماز ظهر و عصر به حرم حضرت عبدالعظیم(ع) می‌رسند.
راهپیمایی اربعین حسینی در شهر تهران به همت سازمان فرهنگی- هنری شهرداری تهران و با مشارکت ستاد عالی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد، سپاه تهران بزرگ، نیروی انتظامی تهران بزرگ، سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان آموزش‌وپرورش شهر تهران، هیات رزمندگان اسلام، تولیت آستان حضرت عبدالعظیم(ع)، اورژانس تهران و شهرداری تهران برگزار می‌شود.
در همین باره سردار محمدرضا مهماندار، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره تمهیدات در نظر گرفته شده برای پیاده‌روی روز اربعین اظهار داشت: 3 مسیر راهپیمایی پیش‌بینی شده که البته مسیر اصلی، شماره یک خواهد بود. وی تصریح کرد: مسیر شماره یک از میدان امام حسین(ع) آغاز شده و با عبور از خیابان 17 شهریور، میدان شوش، خیابان فداییان اسلام و میدان شهرری، در نهایت به حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد. وی گفت: همچنین مسیر شماره 2 از میدان جمهوری اسلامی آغاز و در ادامه با عبور از بزرگراه نواب، میدان 9 دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، خیابان شهید رجایی، میدان ساعی و میدان مدرس، در نهایت به حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد. رئیس پلیس راهور ادامه داد: مبدأ مسیر شماره 3 نیز امامزاده حسن(ع) است که این مسیر در ادامه با عبور از خیابان امین‌الملک، خیابان قزوین، خیابان شیخ محمدی، میدان 9 دی، میدان بهمن، بزرگراه بعثت، خیابان شهید رجایی، میدان ساعی و میدان مدرس، در نهایت به حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع) می‌رسد. سردار مهماندار خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه برگزاری این راهپیمایی نیازمند یکسری آماده‌سازی‌ است، به همین دلیل از ساعت 12 امشب (7 آبان‌ماه)، توقف همه وسایل نقلیه در طول خیابان 17 شهریور، طول خیابان شوش در هر دو مسیر، محدوده درهای ضلع شرقی، غربی و جنوبی حرم مطهر عبدالعظیم حسنی(ع)، طول خیابان فداییان اسلام از میدان شوش تا میدان حرم، طول خیابان 24 متری (زکریای رازی) از میدان حرم تا سازمان آب و طول بزرگراه تهران- ورامین از سه‌راه ورامین تا میدان معلم در هر دو مسیر ممنوع است.


Page Generated in 0/0069 sec