printlogo


کد خبر: 200917تاریخ: 1397/8/7 00:00
مدیر شبکه 3 در برنامه «حالا خورشید» به برخی حاشیه‌ها پاسخ داد
تأکید بر اصول حرفه‌ای در رسانه
توضیح درباره نود و انتقاد از پانته‌آ بهرام

گروه فرهنگ و هنر: علی فروغی، مدیر شبکه سوم سیما صبح روز گذشته با حضور در برنامه «حالا خورشید» مقابل رضا رشیدپور درباره عملکرد ۶ ماهه خود در این شبکه و برخی حواشی ایجاد شده برای شبکه سوم سیما سخن گفت. به گزارش «وطن‌امروز»، فروغی در این گفت‌وگوی تلویزیونی نکات مهمی را مورد بررسی قرار داد که از جمله مهم‌ترین آنها سرنوشت سری جدید برنامه هفت و ماجرای حاشیه‌های ایجاد شده برای برنامه نود بود. فروغی در قسمت نخست صحبت‌های خود به تغییرات ایجاد شده در شبکه سوم سیما در 6 ماه اخیر و پس از حضور خود در این شبکه پرداخت.
قرار گرفتن کنار مردم، راهبرد اصلی شبکه 3
او با اشاره به تعیین راهبرد قرار گرفتن شبکه سوم سیما در کنار مردم به عنوان یکی از راهبردهای اصلی این شبکه، اظهار کرد: ما در این چند ماه چند مساله اصلی را به عنوان راهبردهای خود بیان کردیم. به طور مثال، این شبکه قرار است در کنار مردم باشد و برنامه‌ای چون «حالا خورشید» قرار است به چالش‌ها بپردازد. اگر برنامه‌ای در حوزه دریای خزر یا آموزش‌وپرورش داریم وزیر امور خارجه یا وزیر آموزش‌وپرورش به برنامه می‌آیند و توضیح می‌دهند. همچنین در تابستان برنامه‌ای مستند با اجرای حسین یکتا داشتیم زیرا به یک شجاعت رسانه‌ای و شفافیت قائل بودیم به همین دلیل کریمان، مدیرگروه اجتماعی شبکه 3 آمد و پاسخ داد. مردم حتما احساس کرده‌اند که شبکه 3 شجاع‌تر شده است. برنامه «بدون توقف» برنامه‌ای است که جوانان درباره حجاب همه سوالات خود را پرسیدند و قرار است فصل جدید این برنامه مختص پاسخگویی مسؤولان باشد که آقای اژه‌ای و مسؤولانی از نهادهای قوه‌قضائیه تا شورای نگهبان به این برنامه می‌آیند.
گلایه از رفتار غیرحرفه‌ای بازیگر «دلدادگان»
فروغی با اشاره به چند برنامه جدید این شبکه و حضور چهره‌هایی مثل گلزار در مقام مجری اظهار کرد: برنامه «برنده باش» را مردم می‌بینند. اگر به اجرای او نگاه کنید از برنامه اول تا الان بسیار متفاوت و رو به صعود است و چهره‌ای محبوب هم است. بالاخره وقتی مردم ببینند چهره‌ای جلوی دوربین است که او را می‌شناسند، با او زودتر ارتباط برقرار می‌کنند. در ادامه رشیدپور درباره نقدهای مردم به پایان‌بندی سریال «دلدادگان» پرسید که مورد انتقاد شدید قرار گرفته است و فروغی این‌گونه پاسخ داد: بله! پایان این سریال واقعا خوب نبود. بازیگری که قرار بود در پایان‌بندی سریال حضور داشته باشد به خاطر اختلافات مالی حضور نیافت. این حق طبیعی خانم پانته‌آ بهرام است اما اینکه کار را زمین بگذارد، حرفه‌ای نبود. این عجیب بود که او گفت تلویزیون سانسور کرد در حالی که هیچ‌چیز سانسور نشد و حتی کارگردان و تهیه‌کننده گفتند هیچ‌چیز از پایان‌بندی سریال سانسور نشد. پایان‌بندی چیز دیگری بود اما سازندگان به دلیل نیامدن بازیگر، پایان‌بندی دیگری را ساختند. ما این مساله را پیگیری می‌کنیم، چرا که نباید پروژه‌ها به دلیل چنین موضوعی حاشیه‌ساز شوند.
برنامه جدید احسان علیخانی در شبکه 3
فروغی در بخش دیگر صحبت‌هایش به برنامه‌های جدید شبکه 3 اشاره کرد و گفت: ما در زمستان احسان علیخانی را داریم که با یک شوی استعدادیابی می‌آید. او با یکی، دو شب در هفته با یک برنامه استعدادیابی می‌آید که بعد از خبر ۲۲ پخش می‌شود. یک شب هم شما [رضا رشید‌پور] با یک مجله سیاسی اجتماعی با نام «حالا مهتاب» حاضر می‌شوید. همچنین یک مسابقه با نام «قهرمان ایرانی» داریم. ضمن اینکه برنامه «برنده باش» نیز با گلزار ادامه پیدا می‌کند. وی همچنین درباره سریال‌های شبکه 3 سیما گفت: چند سریال جذاب از عزیزالله حمیدنژاد و همایون اسعدیان داریم که زمستان به پخش می‌رسند.
بازگشت هفت با افخمی
 اما مهم‌ترین خبر فروغی در ارتباط با برنامه‌های تازه شبکه سوم سیما، خبر آغاز سری جدید هفت با بهروز افخمی بود. افخمی از کارگردان‌های صاحب‌نام سینمای ایران است که پیش از این اجرای سری سوم برنامه هفت را برعهده داشت؛ حضوری که برنامه هفت را تبدیل به یکی از پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیون کرد و بازگشت او به این برنامه می‌تواند جانی دوباره به آن بخشد.
حاشیه‌هایی که فردوسی‎‌پور آغازگر آن بود
فروغی در بخش سوم حرف‌هایش درباره برنامه نود و حاشیه‌های اخیر ایجاد شده به واسطه رفتار غیرحرفه‌ای عادل فردوسی‌پور صحبت کرد. وی با داخلی خواندن این اختلاف در توضیح چگونگی آغاز این مناقشه اظهار کرد: من ترجیح می‌دهم مسائل درون خانواده را به بیرون نبرم اما چون پرسیدید توضیح می‌دهم. هفته گذشته مسابقات جذابی مثل فوتبال اسپانیا و انگلیس پخش شد و همزمان بازی دیگری هم بود که از شبکه ورزش روی آنتن رفت. آن هفته همه برنامه‌های شب از شنبه تا سه‌شنبه از آنتن شبکه 3 حذف شد و فقط «نود» نبود. تصمیم کنداکتور را علی فروغی به تنهایی نمی‌گیرد، بلکه شورای کنداکتور می‌گیرد و این تصمیم شخصی نبوده است.
 او در ادامه با اشاره به اینکه در واقع رفتار غیرحرفه‌ای فردوسی‌پور زمینه‌ساز ایجاد همه این حواشی شده است، گفت: با این حال ما گفتیم «نود» روی آنتن برود اما عادل فردوسی‌پور خودش نخواست یعنی مدیر تامین برنامه با او صحبت کرد که روی آنتن برود اما او روی آنتن نرفت. ما یک خانواده هستیم و به همین دلیل در این دو هفته هیچ مصاحبه‌ای نداشتم و با خود فردوسی‌پور هم صحبت کردم که او نباید این مباحث را بیرون می‌برد.
فردوسی‌پور نباید بدون هماهنگی گفت‌وگو می‌کرد
فروغی همچنین با یادآوری این نکته که عادل فردوسی‌پور به عنوان یکی از کارمندان رسمی صداوسیما و تهیه‌کننده برنامه نود بر اساس قرارداد حق نداشته بدون هماهنگی مصاحبه کند، بیان کرد: در همه دنیا گفت‌وگو درباره برنامه باید با هماهنگی مدیر شبکه باشد کما اینکه شما می‌خواستید درباره نود موضع‌گیری کنید 5/6 صبح مرا از خواب بیدار کردید و اجازه گرفتید و هماهنگ کردید. فردوسی‌پور کارمند رسمی سازمان است و در قرارداد او آمده است که مصاحبه باید با هماهنگی شبکه باشد. ما در شبکه 3 اگر می‌خواستیم کار غیراصولی و غیرحرفه‌ای انجام دهیم، نمی‌توانستیم این همه برنامه‌های چالشی داشته باشیم. برنامه «تخت گاز» پربیننده‌ترین برنامه دنیا در بی‌بی‌سی بود ولی وقتی مجری با تهیه‌کننده دعوایش شد او را اخراج کردند.
توجه به اصول حرفه‌ای در مهم‌ترین رسانه‌های جهان
فروغی خاطرنشان کرد: ما خود را با بی‌بی‌سی مقایسه می‌کنیم چون شبکه 3 یک رسانه حرفه‌ای و جدی است. خود شما می‌گذارید پرویز نشاط و ترابیان روی آنتن بیایند و هر آنچه می‌خواهند بگویند؟ حتما نمی‌گذارید. کار باید حرفه‌ای باشد و از مدار اصلی خود خارج نشود. این رسانه مهم‌ترین رسانه کشور است. عادل در همه این سال‌ها آنتن تلویزیون را در اختیار داشته است و من هم به خاطر همین مردم این حرف‌ها را بیان می‌کنم. وی در جواب رشیدپور که فردوسی‌پور را جزو بهترین‌ها دانست، عنوان کرد: برنامه فردوسی‌پور حتما از پربیننده‌ترین برنامه‌های تلویزیون است ولی همین برنامه شما به اندازه نود مخاطب دارد. فیلم و سریال‌های ما خیلی مخاطب دارد و حتی «ماه عسل» ۲ برابر «نود» مخاطب دارد.
برخورد قاطع مدیران رسانه ملی خواسته مردم است
مدیر شبکه 3 سیما با اشاره به اینکه پایبندی به اصول حرفه‌ای و داشتن برخوردی منطقی و قاطع از خواسته‌های مردم از رسانه ملی است، درباره پخش «نود» در این هفته نیز گفت: ما اهل جنجال و هیاهو نیستیم و وظیفه ما شرح صدر و گفت‌وگو است. کار باید حرفه‌ای و اصولی باشد و هیچ بحث شخصی نداریم. من خودم گزارش بازی پرسپولیس و السد را به فردوسی‌پور سپردم چون حرفم سر «نود» بود و اینکه باید اصولی باشد. برنامه «نود» که البته ادامه پیدا می‌کند اما این هفته برنامه‌ای متناسب با فضای اربعین داریم و «نود» از هفته دیگر روی آنتن می‌رود. فروغی در پایان درباره پخش این برنامه در شب اربعین گفت: شب اربعین محدودیت اربعین را داریم ولی موافق هستم که برنامه «نود» را شب قبل از بازی پرسپولیس داشته باشیم که البته باید به جلسه کنداکتور برود و منوط به آیتم‌های برنامه است.
 

گلایه رشیدپور از فردوسی‌پور:‌ ای‌کاش عادل به اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها دامن نمی‌زد
اما پس از اتمام این برنامه رضا رشیدپور، مجری «حالا خورشید» با انتشار پستی در صفحه شخصی خود نسبت به صحبت‌های عادل فردوسی‌پور که در جریان تماس تلفنی این برنامه از جانب او روی آنتن زنده تلویزیون مطرح شد، گلایه کرد. رشیدپور در این‌باره نوشت: «برنامه نود و عادل فردوسی‌پور عزیز و مخاطبان گرانمایه‌اش آنقدر برایم اهمیت داشتند که تمام اندک توانم را به کار بگیرم تا این ماجرا بخوبی تمام شود. به‌رغم اینکه دوشنبه‌شب مشغول ضبط یک بخش جدید برای برنامه بودم و متوجه پخش نشدن نود نشدم اما پس از اطلاع در نخستین ساعات بامداد با جناب فروغی تماس گرفتم و به ایشان عرض کردم که شفاف‌‌سازی کنند و توقع نداشته باشند که «حالا خورشید» وارد موضع‌گیری یک‌طرفه در حمایت از تصمیم شبکه بشود. در گفت‌وگوی امروز هم تلاش کردم که سوءتفاهم به‌وجود آمده به نحو مناسبی حل شود. مدیر محترم شبکه هم اعلام کردند که نود ادامه پیدا می‌کند و خوشبختانه اصرار من برای پخش ویژه‌برنامه 90 برای بازی پرسپولیس و قبل از شنبه آینده را هم پذیرفتند. چون بنا بود به دلیل تقارن با عزاداری اربعین این هفته هم 90 نداشته باشیم. ‌ای‌کاش عادل هم در پایان به اختلاف‌ها و سوءتفاهم‌ها تاکید نمی‌کرد. من همه تلاشم را کردم».


Page Generated in 0/0123 sec