پس از گذشت ۷ سال از مصوبه پروژه راهآهن در خراسان شمالی، هنوز این پروژه در تنگنای تخصیص اعتبارات قرار دارد و اگرچه مسؤولان در ردههای مختلف در تلاشند از هر طریقی اعتبارات وعده داده شده را جذب کنند اما همچنان این پروژه معطل تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی است. به گزارش تسنیم، از زمان شکل گیری استان خراسان شمالی، بهره مندی از حملونقل ریلی از جمله موضوعهای زیربنایی بود. سالهاست حرف از احداث راه آهن مشهد- بجنورد-گرگان زده می شود اما عملاً اتفاق خاصی برای این پروژه مهم و زیربنایی نیفتاده است. از دیگر سو، مصوبه اجرای پروژه راه آهن جوین-اسفراین- بجنورد- شیروان هم عملیاتی شده است اما همچنان اهالی خراسان شمالی منتظر به صدا درآمدن سوت قطارها در این مسیر هستند. نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حملونقل کشور در خراسان شمالی می گوید: محور راه آهن جوین- اسفراین- بجنورد به طول 158 کیلومتر در قالب 2 بخش مشتمل بر محور جوین- اسفراین به طول 56 کیلومتر و محور اسفراین- بجنورد به طول 102 کیلومتر در حال احداث است که از ایستگاه راه آهن نقاب در محور راه آهن مشهد- تهران جدا و با عبور از منطقهای کمعارضه از نظر توپوگرافی به کارخانجات لوله گستر و مجتمع فولاد اسفراین متصل می شود.
هنرور میافزاید: این محور در ادامه با عبور از منطقهای کوهستانی و سختگذر که گذرگاههای ابنیه در آن قرار دارد، در انتها به مرکز استان متصل می شود. همچنین عملیات اجرایی زیر سازی راه آهن جوین- اسفراین در قالب 2 قطعه در حال پیگیری است. وی خاطرنشان کرد: زیرسازی بخش اول که از جوین به سمت اسفراین است، 50 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اعتبارات لازم برای تکمیل این محور در 2 بخش جوین - اسفراین و بجنورد یکهزار و 500 میلیارد تومان است که 200 میلیارد تومان در بخش اول و یکهزار و 300 میلیارد تومان هم در بخش دوم مورد نیاز است. وی ادامه می دهد: اعتبار هزینه شده در بخش اول تاکنون 30 میلیارد تومان از محل اعتبارات طرحهای تملک دارایی و اوراق مشارکت است و برای تکمیل زیرسازی و رو سازی و ساختمان ایستگاه شهر اسفراین 170 میلیارد تومان دیگر اعتبار لازم است. وی اضافه میکند: در صورت تأمین و تخصیص بموقع اعتبار لازم به میزان 60 میلیارد تومان و همچنین با توجه به توانمندی پیمانکار در منطقه، بخش زیر سازی در این قطعه تا پایان سال جاری تکمیل میشود. در این باره، هادی قوامی، نماینده مردم اسفراین در مجلس شورای اسلامی گفت: هیات امنای صندوق توسعه ملی بتازگی استفاده از منابع این صندوق برای اجرای پروژههای ریلی را تصویب کرد که با این اقدام اجرای طرح راهآهن جوین- اسفراین شتاب میگیرد. بر اساس این مصوبه، میتوان 350میلیون دلاری را که در سفر رئیس جمهوری به خراسان شمالی در سال 94 برای اجرای پروژه ریلی جوین- اسفراین قول تامین داده شده بود، عملیاتی کرد. وی افزود: 10 کیلومتر از عملیات اجرایی راهآهن اسفراین- جوین که تنها خط ریلی در حال ساخت خراسان شمالی برای اتصال به شبکه ریلی کشور است باقی مانده که با تزریق اعتبار صندوق توسعه ملی اجرای این طرح شتاب خواهد گرفت. قوامی در ادامه افزود: 440 میلیارد ریال اعتبار در سال 97 به این شهرستان اختصاص یافته است که از این میزان 200میلیارد ریال برای استفاده در پروژههای اولویتدار بالای 80 درصد پیشرفت فیزیکی هزینه خواهد شد. از آنجا که خراسان شمالی زیرساخت لازم را جهت راهآهن ندارد و ضمن اینکه کوتاهترین و مطمئنترین مسیری که میتواند استان را به شبکه ریلی وصل کند، راهآهن بجنورد- اسفراین- جوین است، از مسؤولان امر انتظار میرود با رفع موانع پیش روی این پروژه، زمینه رشد استان را مهیا کنند. تاخیر در آغاز اجرای این خط ریلی، در حالی است که نماینده شرکت ساخت و توسعه زیربنا های حملونقل کشور در خراسان شمالی نیز همان موقع اعلام کرده بود: پروژه راهآهن مشهد- بجنورد- گرگان در مرحله تنفیذ است و باید در مدت 6 ماه نحوه انجام عملیات و ورود سرمایه شرکت چینی به ایران تعیین تکلیف شود و چنانچه در این دوره 6 ماهه تنفیذ به هر علتی باطل شود، قرارداد منعقد شده نیز قابلیت اجرا نخواهد داشت. حالا بیش از 2 ماه از زمان نهایی شدن قرارداد راهآهن مشهد- بجنورد- گرگان میگذرد و کمتر از 4ماه برای تنفیذ این خط ریلی فرصت باقی است اما همچنان از تنفیذ و آغاز عملیات اجرایی این پروژه خبری نیست. مدیرعامل شرکت مسکن و عمران قدس رضوی معتقد است تا زمانی که قرارداد تنفیذ نشود، نمیتوان عملیات اجرایی آن را آغاز کرد. محمدرضا رئیسی میافزاید: زمان تنفیذ قرارداد، زمانی است که بانکهای 2 طرف مسائل مالی را بین خودشان حل کنند و تأییدات و پول 85 درصدی که فاینانسور میخواهد تامین مالی کند، به بانک عامل در ایران بیاید.