printlogo


کد خبر: 200951تاریخ: 1397/8/7 00:00
واکاوی اتفاقات جنجالی بعد از بازی سایپا و پرسپولیس
حاشیه علیه آرامش قرمزها

روز شنبه در دیدار پرسپولیس و سایپا اتفاقاتی رخ داد که به ندرت در زمین فوتبال شاهد آن هستیم. درگیری فیزیکی میان بازیکنان درون زمین و البته دخالت علی دایی باعث شد حواشی زیادی در پایان یک بازی معمولی ببینیم؛ حاشیه‌هایی که شاید اگر دخالت نیروی انتظامی نبود، اتفاقات بدتری برای افراد حاضر در آن می‌افتاد.
اما داستان دقیقا از کجا شروع شد؟ پرسپولیسی‌ها در دقیقه ۱۵ بازی توسط کمال کامیابی‌نیا  که با یک شوت زیبا دروازه حریف را هدف قرار داده بود به گل رسیدند و در ادامه شاهد بازی آرام و تقریبا بدون درگیری از هر دو تیم بودیم. البته هرازگاهی روی برخی صحنه‌ها کادر فنی سایپا اعتراضاتی به داوری داشت که همین موضوع باعث شد محمد دایی اواسط نیمه دوم از روی نیمکت اخراج شود. بازی با نتیجه‌ یک بر صفر به سود پرسپولیس ادامه داشت تا اینکه محمدرضا سلیمانی که در دقیقه ۷۴ وارد زمین شده بود در دقیقه ۸۷ دروازه‌ پرسپولیس را باز کرد و قرمزپوشان تهرانی بازی برده را با مساوی عوض کردند. درگیری‌ها از همین جا شروع شد.
سلیمانی، گلزن تیم سایپا پس از به ثمر رساندن گل به سمت هواداران پرسپولیس رفت و با تعدادی از بازیکنان هم‌تیمی‌اش شروع به خوشحالی کرد؛ رفتاری که به مذاق هواداران پرسپولیس و البته نیمکت‌نشینان این تیم خوش نیامد. البته در آن سو نیمکت‌نشینان سایپا هم حرکات و رفتارهای خارج از عرف از خود به نمایش گذاشتند، طوری که حتی برخی از آنها تا نزدیکی نیمکت پرسپولیس رفتند و خوشحالی کردند.
درست زمانی که بازیکن سایپا از گل زده خود خوشحال بود، یکی دو بازیکن پرسپولیس به سمت او رفتند و نسبت به حرکاتی که مقابل هواداران‌شان انجام داده بود اعتراض کردند. همین اعتراض حمیدرضا طاهرخانی به محمدرضا سلیمانی بازیکن سایپا کافی بود تا درگیری لفظی در زمین شکل بگیرد و در ادامه‌ با دخالت صادق بارانی و همین طور شجاع خلیل‌زاده این درگیری شدت پیدا کند.
پس از به صدا درآمدن سوت پایان بازی، رادوشوویچ که از اتفاقات به وجود آمده و فحاشی‌ها بسیار عصبانی بود به سمت بازیکن جوان سایپا حمله‌ور شد و او را بازخواست کرد که چرا مقابل هواداران پرسپولیس خوشحالی کرده است؟ همین اتفاق در ادامه به درگیری فیزیکی دو طرف کشیده شد و با دخالت برخی بازیکنان دو تیم این درگیری شدت پیدا کرد. البته نیروی انتظامی با حضور بموقع اجازه نداد اوضاع بدتر شود اما زمانی که بازیکنان به سمت راهروهای منتهی به رختکن حرکت کردند، این درگیری دوباره شروع شد و رادوشوویچ به سمت بازیکنان سایپا حمله‌ور شد.
علی دایی هم که این صحنه را دیده بود، بسیار عصبانی شد و به سمت دروازه‌بان پرسپولیس رفت تا به نوعی در این درگیری فیزیکی شرکت کند. البته به محض اینکه دایی به رادوشوویچ نزدیک شد، یگان ویژه‌ و نیروهای مستقر در راهرو اجازه ندادند مشاجره دایی و رادوشوویچ به درگیری فیزیکی ختم شود.
این درگیری و دعوا با دخالت نیروی انتظامی و هدایت بازیکنان به رختکن به پایان رسید اما به نظر می‌رسد کماکان اختلافاتی میان بازیکنان دو تیم وجود داشته باشد، چرا که پس از اینکه پرسپولیسی‌ها قصد داشتند رختکن تیم‌شان را به سمت اتوبوس ترک کنند، باز هم در صحبت‌هایی از رفتار بازیکنان سایپا گله‌مند بودند. ادامه این دعواها حتی به فضای مجازی کشیده شد و برخی بازیکنان دو تیم در صفحات شخصی خود هم به اتفاقات بازی سایپا و پرسپولیس واکنش نشان دادند.
شادی جنجالی گلزن سایپا؛ آقای سابقه‌دار!
پرسپولیسی‌ها درباره اتفاقات مربوط به پایان دیدار با سایپا، یک جمله مشترک دارند؛ مهاجم حریف که گل سایپا را زد به ما توهین کرد. سرخپوشان مدعی هستند محمدرضا سلیمانی، مهاجم تعویضی سایپا بعد از گلی که وارد دروازه پرسپولیس کرد، به برخی از بازیکنان فحش داد و با شادی گل خود باعث تحریک هواداران شد. البته در ویدئو‌هایی که منتشر شد براحتی می‌توان تشخیص داد بازیکنان پرسپولیس نیز در متن درگیری‌ها حضور داشتند و به این بزن بزن‌ها دامن زدند! با این حال، رفتار‌های تحریک‌آمیز سلیمانی بعد از زدن گل، مسبوق به سابقه است. او روز ۲۲ تیرماه و در دیدار تدارکاتی نساجی مازندران و سایپا که در ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر و با حضور تماشاگران نساجی برگزار شد، زننده یکی از گل‌های تیمش بود اما برای شادی گل، جنجال بزرگی به راه انداخت و به سمت سکو‌هایی رفت که هواداران نساجی نشسته بودند. همین امر، شروع یک دعوای تمام‌عیار بود و بازی نیز نیمه‌تمام ماند. حالا و بعد از چند ماه، دوباره سلیمانی بازیکن شماره 32 سایپا گل زد و به ادعای بازیکنان پرسپولیس، با یک شادی گل جنجالی مسبب اتفاقات دیگری شد.
چرا عده‌ای می‌خواهند پرسپولیس را وارد جنگی نیابتی کنند
پرسپولیس در آستانه بزرگ‌ترین افتخار بین‌المللی تاریخش نیاز به آرامش دارد و این نکته را برانکو ایوانکوویچ نشان داد که بهتر از همه می‌داند. دعواهای پایان بازی پرسپولیس و سایپا خیلی چیز جدیدی در فوتبال ایران نبود اما خب اتفاق زشت و بی‌موقعی بود که انگار به امری عادی در فوتبال‌مان بدل شده است. اینکه عده‌ای بازیکن در زمین عصبی شوند و به هم بتازند و بعد این دعواها تا بیرون زمین و ورودی رختکن به این شکل ادامه پیدا کند که همدیگر را به طور جمعی کتک بزنند، رفتاری است که باید با آنها برخوردی جدی شود.
نکته اما اتفاقاتی است که در ادامه چنین روندی رخ می‌دهد. اینکه علی دایی نخواهد به پرسپولیس ببازد یا او چنین رفتارهای همراه با عصبانیت از خود نشان دهد، بار اول نیست ولی آنچه جای تامل دارد در ادامه این مسیر است که دعوا وارد فاز هواداری می‌شود.
پرسپولیسی‌ها برای طعنه به دایی که تیم‌شان را پیش از فینال آسیایی وارد حاشیه کرده است، البته به زعم این هواداران، با هشتگ #علی_فقط_کریمی به دایی نکات لازم را یادآور می‌شوند. این یک واکنش عادی است. آنها حق دارند و این حق‌شان است. علی کریمی یک پست هوایی می‌گذارد و ماجرا را به اتفاقات بازی سایپا ربط می‌دهد. ممکن است درست باشد. البته علی کریمی این قدر صراحت لهجه دارد که نیازی به اینقدر سربسته گفتن چیزی ندارد اما باز این اتفاق عجیبی نیست. ماجرا اما وقتی حساس می‌شود که دوباره گروهی سعی می‌کنند علی دایی و علی کریمی را روبه‌روی هم قرار دهند؛ رابطه‌ای که همه نوع و کیفیتش را می‌دانیم. فوتبال‌مان پر شده از دعواها. خب! باز فکر کنید علی کریمی و علی دایی رودرروی هم قرار بگیرند و شروع کنند به انتقادهای شدید از یکدیگر. بعد ترکش‌های گفته‌های‌شان برسد به پرسپولیس. پرسپولیسی که برانکو می‌خواهد زودتر آن را از تهران ببرد و در امارات باشد تا با آرامش برای بزرگ‌ترین موفقیت بین‌المللی‌شان بجنگند.
وقتی مرد باهوش کروات خودش بعد از بازی خیلی هوشمندانه و حرفه‌ای سکوت کرد و خواست تیمش در آرامش باشد، چرا عده‌ای می‌خواهند تیمش را وارد جنگی نیابتی کنند.
 


Page Generated in 0/0057 sec