printlogo


کد خبر: 200956تاریخ: 1397/8/7 00:00
عادی‌سازی روابط شورای همکاری خلیج‌فارس با صهیونیست‌ها مقدمه‌ای بر تحمیل معامله قرن است
مشروعیت‌دهی عمان به کشتار فلسطینیان

گروه بین‌الملل: اولویت اصلی جهان اسلام یعنی مساله فلسطین، در سایه حرکت شتابنده رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بویژه از زمان ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ و ولیعهدی محمد بن‌سلمان، کمرنگ شده است. در حالی‌ که باریکه محاصره‌شده غزه زیر بمباران جنگنده‌های اسرائیلی قرار دارد و از اواخر سپتامبر تاکنون بیش از 200 فلسطینی به ضرب گلوله‌‌های نظامیان این رژیم شهید شده‌اند، این روزها «سرود ملی» رژیم صهیونیستی در قطر و امارات نواخته و از نخست‌وزیر آن در عمان استقبال و پرچمش در این کشورها برافراشته می‌شود. سفر بنیامین نتانیاهو به مسقط و دیدارش با سلطان قابوس، پادشاه عمان بزرگ‌ترین و دردناک‌ترین ضربه‌ به فلسطینیان و روند تلاش‌ها برای احقاق حقوق‌ آنها وارد کرد. در واقع، سفر نخست‌وزیر اسرائیل به عمان در برهه کنونی تابوهای مربوط به داشتن رابطه با این رژیم را شکست، چرا که این سفر نخستین سفر بنیامین نتانیاهو به یک کشور عضو شورای همکاری خلیج‌فارس است و از سوی دیگر، به کشتار فلسطینیان از سوی نتانیاهو، به‌نوعی مشروعیت بخشید. امری که این سوال را در ذهن به‌وجود می‌آورد در شرایطی که فلسطینی‌ها با محاصره و کشتار وحشیانه مواجه هستند، دلایلی که رهبران عمان را ترغیب کرده نقش میانجیگرانه و جایگاه بزرگ خود در جهان اسلام را با استقبال از جنایتکار جنگی همانند نتانیاهو فدا کنند، چیست؟ باید گفت اتفاقاتی که در این ارتباط اخیرا در برخی کشورهای عربی شکل می‌گیرد، هماهنگ‌شده برای عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر قدس است که با فشارهای آمریکا انجام شده و هرگز ارتباطی با طرح به اصطلاح صلح عربی ندارد و تنها صلحی رایگان میان اسرائیل و دولت‌های عربی به عنوان مقدمه‌ای برای تحمیل و اجرای بندهای باقیمانده طرح آمریکایی «معامله قرن» است. این معامله در سایه وضعیت گسست منطقه عربی و به‌حاشیه رانده شدن قضیه فلسطین از سوی حکام عرب، در حال آماده‌شدن برای اعلام نهایی است و تلاش می‌شود از طریق آن، به اختلاف میان این کشور و اسرائیل پایان داده شود و این رژیم جعلی کودک‌کش را به عنوان یک «کشور» دوست در خاورمیانه معرفی کند. در همین راستا، جیسون گرینبلات، نماینده ویژه دونالد ترامپ در خاورمیانه اواخر هفته جاری وارد منطقه خواهد شد تا آخرین مراحل این معامله را عملیاتی کند. با این تفاسیر، بعید نیست بزودی نظاره‌گر افتتاح سفارتخانه‌های رژیم فاشیست و نژادپرست اسرائیل در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس یعنی عربستان، بحرین، قطر، کویت، امارات و عمان، چه‌بسا همکاری‌های امنیتی میان این طرف‌ها علیه فلسطینیان باشیم. با این حال به‌رغم تلاش برخی کشورهای عربی در همراهی با طرح توطئه‌آمیز ترامپ، همچنان صاحبان اصلی فلسطین یعنی گروه‌ها و شهروندان مبارز فلسطینی بر ادامه مقاومت تا آزادسازی کامل سرزمین‌شان از اشغال صهیونیسم تأکید دارند. با این حال، مسؤولان فلسطینی از شدت یافتن روند عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی در پی سفر نخست‌وزیر این رژیم به عمان و مشارکت تیم‌های ورزشی اسرائیلی در قطر و امارات ابراز نگرانی کردند. اتحادیه جهانی علمای مسلمان نیز با هشدار نسبت به فعالیت‌های رژیم صهیونیستی در منطقه خلیج فارس، رد هرگونه عادی‌سازی روابط با این رژیم را با توجه به ادامه اشغال فلسطین، خواستار شد. در این بیانیه آمده است: هرگونه عادی‌سازی یا استقبال از اسرائیلی‌ها به منزله پاداشی برای جنایات آنها و اشغال قبله اول مسلمانان و مشارکت در اجرای طرح معامله قرن است.
تأکید نشست منامه بر عادی‌سازی روابط با صهیونیست‌ها
در واکنش به سفر نتانیاهو به عمان، «یوسف بن‌علوی» وزیر خارجه این کشور در همایش سالانه منامه گفت: «می‌دانیم که «مسیر (مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطینیان) پر از گل نیست اما اولویت نخست ما، خاتمه دادن به نزاع و ایجاد جهانی نوین است». وزیر خارجه عمان تأکید کرد کشورش به طرح صلحی که دونالد ترامپ در آینده ارائه می‌کند و به تلاش‌های آمریکا «اعتماد دارد». او مدعی شد: «همه باید درک کنند که اسرائیل یک کشور در منطقه است همان‌گونه که در سایر نقاط جهان (واقعیت وجودی اسرائیل) را درک کرده‌اند». البته در این‌باره باید گفت این اشتباه اگر به عنصر مشخصی در ترسیم سیاست عمان مبدل شود، یعنی عمان تصمیم گرفته از جبهه برنده‌های جنگ‌های منطقه و مسائل آن به جبهه بازنده‌ها منتقل شود، آن هم به خیال اینکه نقشی را برای ایجاد سازش با رژیم دشمن اشغالگر اسرائیل ایفا کند که این صرفا خیالی باطل است. از سوی دیگر، شیخ خالد بن حمد آل‌خلیفه، وزیر خارجه بحرین نیز شنبه گفت دولت منامه «همواره به تیزهوشی و خرد سلطان قابوس و توانایی او در کمک به حل نزاع اسرائیلی- فلسطینی اعتماد داشته است». عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان نیز در نشست منامه گفت: «روند صلح برای عادی‌سازی مناسبات (بین عربستان با اسرائیل) الزامی است». او افزود دولت سعودی از سال ۲۰۰۲ حامی «ابتکار صلح عربی» بوده است. در دیگر سو طرف‌های محور مقاومت، از جمله ایران و همپیمانان منطقه‌ای‌اش، حماس، جهاد اسلامی فلسطین، حزب‌الله و انصارالله یمن، در بیانیه‌هایی از تغییر رویه عمان انتقاد کردند.
افشاگری دیپلمات اسرائیل از دیدارهایش با وزیران عرب
رئیس حزب اپوزیسیون رژیم صهیونیستی فاش کرد در گذشته دیدارهای متعددی با وزیر خارجه عمان و وزیران خارجه برخی کشورهای عرب حوزه خلیج‌فارس داشته است. تزیپی لیونی در گفت‌وگویی با شبکه ۱۳ تلویزیون این رژیم گفت: دیدار بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل با سلطان قابوس بن سعید (پادشاه عمان) نشست خوبی بود و من از انجام این دیدار خوشحالم.


Page Generated in 0/0055 sec