printlogo


کد خبر: 200961تاریخ: 1397/8/7 00:00
اخبار

طرح رئیس‌جمهوری عراق برای حل بحران کرکوک
رئیس‌جمهور عراق در جریان سفر به استان سلیمانیه از طرح جدیدی برای حل مشکلات و اختلافات بر سر کرکوک با برگزاری مذاکرات ملی در حضور تمام اقشار ساکن این استان خبر داد. برهم صالح گفت: مشکلات زیادی میان بغداد و اربیل وجود دارد و باید بر اساس قانون اساسی برای حل آن تلاش کنیم. من به عنوان رئیس‌جمهور وظیفه‌ام حمایت از قانون اساسی است. اوضاع کنونی کرکوک غیرقانونی است برای همین باید این وضعیت را حل کرد. این راهکار باید بر اساس خواسته ساکنان این استان باشد که به دلیل اختلافات سیاسی آسیب زیادی دیده‌اند. صالح گفت: امید زیادی به تشکیل دولت جدید عراق وجود دارد. امیدواریم که هفته آینده دولت با ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل شود. وی تأکید کرد: من در بغداد برای حفظ حقوق کردها و پایان مشکلات میان اربیل و بغداد تلاش می‌کنم. ما برای بازگشت ثبات به کرکوک و برگشت به روال عادی بویژه در زمینه اداری و امنیتی تلاش می‌کنیم. تصمیمات به دست ساکنان استان خواهد بود.

شهادت 10 تن در حمله ارتش نیجریه به راهپیمایی اربعین حسینی
راهپیمایی آرام و مسالمت‌آمیز هیات‌های عزاداری به مناسبت اربعین حسینی یکی از مراسم‌هایی است که هر ساله در تعدادی از شهرهای نیجریه برگزار می‌شود. سخنگوی کمیسیون حقوق بشر اسلامی از حمله نیروهای امنیتی نیجریه به تجمع عاشورایی در ابوجا پایتخت این کشور در روز شنبه خبر داد. به گفته وی، بر اثر تیراندازی نیروهای امنیتی نیجریه به دسته عزاداری مراسم اربعین حسینی، دست‌کم 2 نفر از عزاداران جان‌شان را از دست دادند. برخی منابع محلی شمار شهدا را 10 نفر اعلام کرده‌اند. حمله نیروهای امنیتی به تجمع عزاداری چهلمین روز شهادت امام حسین(ع) درحالی انجام شد که پیش از آن هیچ هشداری از طرف حکومت نیجریه در مخالفت با برگزاری آن داده نشده بود. این حملات در ادامه اقدامات سرکوبگرایانه حکومت نیجریه علیه جنبش اسلامی این کشور است که طی سال‌های گذشته بارها اتفاق افتاده است؛ این حملات طی سال‌های گذشته باعث کشته شدن صدها نفر شده است.  همچنین طی ماه‌های گذشته عوامل حکومت نیجریه بارها علیه معترضان به بازداشت شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر جنبش اسلامی اقدامات خشونت‌بار مرتکب شده‌اند. شیخ ابراهیم زکزاکی، رهبر شیعیان نیجریه ماه دسامبر سال ۲۰۱۵ میلادی بعد از حمله ارتش به حسینیه شیعیان و منزل شیخ، دستگیر شد. در جریان این حملات، ده‌ها نفر از شیعیان نیجریه از جمله فرزند شیخ به شهادت رسیدند و افراد زیادی مجروح شدند. شیخ زکزاکی اکنون در خانه‌ای بدون امکان دسترسی به پزشک و درمان‌های پزشکی و بدون راه ارتباطی به همراه همسر بیمارش همچنان در حبس است.

نشست استانبول و عقب‌نشینی از حذف بشار اسد
رهبران روسیه، آلمان، فرانسه و ترکیه، شنبه‌شب در بیانیه مشترکی در پایان نشست استانبول درباره سوریه بر حمایت از حاکمیت و وحدت و آمادگی برای مشارکت در برقراری صلح و ثبات در سوریه تاکید کردند. در بیانیه پایانی نخستین اجلاس چهارجانبه سران در استانبول که با حضور ولادیمیر پوتین، رجب طیب اردوغان، امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل درباره سوریه برگزار شد، بر پایبندی به حاکمیت،‌ استقلال و تمامیت ارضی سوریه و تعهد به اصول منشور سازمان ملل در تلاش‌ها برای حل بحران سوریه همزمان با رد طرح‌های جدایی‌طلبانه‌ای که حاکمیت و تمامیت ارضی سوریه و امنیت ملی کشورهای همجوار را تهدید می‌کند، تاکید شد حمایت از راه‌حل سیاسی بحران سوریه، تاکید بر اینکه حل بحران سوریه تنها از طریق راهکار سیاسی مبتنی بر مذاکراتی همسو با قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت ممکن خواهد بود و برقراری آتش‌بس فراگیر در سوریه و تداوم تلاش مشترک علیه تروریسم تا نابودی کامل گروه‌های تروریستی داعش و جبهه‌النصره، از دیگر بندهای بیانیه مذکور بود. در این بیانیه همچنین به تشکیل کمیته تدوین قانون اساسی جدید سوریه قبل از پایان سال ۲۰۱۸ با هدف اصلاح قانون اساسی و زمینه‌سازی برای برگزاری انتخابات شفاف و آزاد تحت نظارت سازمان ملل دعوت شده است. موضوع قابل‌توجه در سخنرانی سران کشورهای مذکور و همچنین بیانیه پایانی نشست این است که در آنها هیچ اشاره‌ای به موضوع «برکناری بشار اسد از قدرت در سوریه» نشد. این در حالی ا‌ست که غربی‌ها و از جمله آنکارا از زمان آغاز بحران در سوریه، تمام تلاش خود را برای ساقط کردن نظام دمشق متمرکز کرده بودند.
 


Page Generated in 0/0156 sec