printlogo


کد خبر: 200984تاریخ: 1397/8/9 00:00
آمریکا بار دیگر داعش را در شمال شرق سوریه فعال کرد
افزایش حضور نیروهای حشدالشعبی در مرزها

گروه بین‌‌الملل:  رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه از حمله بزرگ این کشور علیه کردها در شرق فرات خبر داد و  این در حالی است کهگروه تروریستی داعش طی چند روز اخیر در ضد حمله‌ای به مناطق تحت کنترل «نیروهای دموکراتیک سوریه» (قسد)، بیش از 60 نفر از این شبه‌نظامیان کرد از جمله شماری از فرماندهان آنها را کشت. داعشی‌ها پس از این درگیری‌ها توانستند بار دیگر شهرک‌های السوسه، الباغوز و هجین در جنوب شرق استان دیرالزور را به اشغال خود درآورند و بدین ترتیب خود را به مرزهای سوریه و عراق برسانند. «نیروهای دموکراتیک سوریه» که عمدتا متشکل از کرد و عرب هستند و تحت حمایت آمریکا قرار دارند، از 2 ماه پیش عملیاتی را علیه داعش در منطقه هجین، واقع در مرزهای مشترک سوریه و عراق آغاز کرده و کنترل چندین شهرک و روستا را به دست گرفته‌ بودند که در پی این پاتک داعشی‌ها، این مناطق را از دست دادند.
در همین راستا، رامی عبدالرحمان، رئیس گروه موسوم به «دیدبان حقوق بشر سوریه»
- نزدیک به معارضان- گفت: «در جریان حملات گسترده‌ای که از جمعه تا بامداد یکشنبه ادامه داشت، داعش توانست همه مناطقی را که نیروهای دموکراتیک سوریه در آن پیشروی کرده بود، پس بگیرد». یک فرمانده نیروهای دموکراتیک که خواست نامش فاش نشود ضمن تأیید گفته عبدالرحمن، مدعی شد علت این مساله «توفان شن و شناخت بیشتر آن (گروه داعش) از منطقه بود». دیده‌بان حقوق بشر در گزارش خود اعلام کرد 300 نفر از نیروهای ویژه وابسته به نیروهای دموکراتیک وارد بخش شرقی دیرالزور شدند. این افراد در مناطق الهول و الشدادی در جنوب و جنوب شرق استان الحسکه حضور داشته‌اند. اما درباره علت پیشروی داعش در برابر نیروهای دموکراتیک، باید گفت آمریکا در حالی سال‌هاست با مهره‌ای به نام قسد در سوریه بازی می‌کند که به‌رغم وعده‌هایش به هیچ‌وجه تمایل به قدرت گرفتن آنها ندارد و البته با چشم بستن به تحرکات داعشی‌ها در شمال شرق سوریه- که تحت کنترل ائتلاف است- و البته با فراهم آوردن زمینه‌های درگیری میان این تروریست‌ها و کردها، تلاش می‌کند ضمن حفظ داعش، از قدرت گرفتن مجدد کردها در این منطقه جلوگیری، و حضور خود را در این کشور تثبیت کند. از سوی دیگر همزمان با این پاتک داعشی‌ها، ارتش ترکیه نیز بشدت مواضع کردهای سوریه را بمباران کرد. البته سکوت آمریکا در قبال این حملات جنگنده‌های ترکیه به توافقات طرفین در آزادسازی کشیش جاسوس آمریکایی در ترکیه، اندرو برانسون برمی‌گشت.
در یک نگاه کلی به آنچه در شمال شرق سوریه می‌گذرد، می‌توان گفت آمریکا در این منطقه داعش را نابود‌شده نمی‌خواهد، کردها را ضعیف شده می‌خواهد، از سقوط کامل ترکیه در دامان روسیه بشدت بیم دارد و بالاخره اصرار دارد همچنان بر محور القائم- بوکمال از طریق حضور در شمال شرق سوریه مسلط باقی بماند. از سوی دیگر، با بازگشت مجدد داعش به مرزهای عراق پس از اشغال روستای الباغوز فوقانی، گروه حشدالشعبی عراق نیز اعلام کرد عقب‌نشینی نیروهای دموکراتیک از مناطق مرزی سوریه، سبب ایجاد خلأ در مرزهای این کشور شده است. حشدالشعبی تأکید کرد حضور خود را در مرزهای عراق و سوریه افزایش داده و شبه‌نظامیان کرد پیش از عقب‌نشینی، مقرهای خود در مرزهای سوریه و عراق را به آتش کشیده‌اند. فرماندهان تیپ‌های امنیتی و مسؤولان حشدالشعبی همچنین دوشنبه برای تهیه طرح‌های امنیتی به منظور مقابله با هرگونه وضعیت فوق‌العاده در مرزهای سوریه یک نشست فوق‌‌العاده برگزار کردند. تلویزیون المیادین نیز گزارش داد داعش نزدیک به 100 نیروی گروه نیروهای دموکراتیک سوریه را در درگیری‌های شرق فرات ربوده است و قصد دارد از تل صفوک به خاک عراق نفوذ کند.
حملات شیمیایی آمریکا
در تحولی دیگر در سوریه، نیروی هوایی ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش یک بار دیگر از فسفر سفید ممنوع توسط کنوانسیون بین‌المللی برای حمله به شهر هجین سوریه استفاده کرد. خبرگزاری دولتی سوریه این خبر را با استناد به منابع محلی گزارش داد. بر این اساس، ائتلاف بین‌المللی به شهر هجین در جنوب شرقی استان دیرالزور با استفاده از فسفر سفید حمله کرده است. از سوی دیگر، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد گروه تروریستی و بدنام «کلاه‌سفیدها»، فیلمبرداری از حمله شیمیایی جعلی در سوریه را آغاز کرده‌اند.


Page Generated in 0/0063 sec