printlogo


کد خبر: 201015تاریخ: 1397/8/9 00:00
گزارش «وطن‌امروز» از انتقاد گسترده علمای قم و اعضای مجلس خبرگان از ادعای دروغین جریان دین‌گریز در حمایت از مرجعیت و حمله به نامه خیرخواهانه آیت‌الله یزدی

گروه سیاسی: نامه خیرخواهانه و دلسوزانه آیت‌الله محمد یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی درباره دیدار نامتعارف این مرجع تقلید با یکی از سران فتنه 88، باعث شد جریان موسوم به اصلاح‌طلبی به بهانه دفاع از آیت‌الله شبیری‌زنجانی، به آیت‌الله یزدی و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حملات توهین‌آمیزی انجام دهد.
به گزارش «وطن امروز»، طی روزهای اخیر عکسی منتشر شد که در آن آیت‌الله شبیری‌زنجانی، مرجع تقلید، در کنار یکی از سران فتنه و برخی افراد سابقه‌دار دیده می‌شد. انتشار این عکس باعث شد آیت‌الله محمد یزدی، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نامه‌ای سرگشاده خطاب به آیت‌الله شبیری‌زنجانی منتشر کند. متن نامه آیت‌الله یزدی به این شرح است:
بسم‌الله الرحمن الرحیم
حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی «دامت برکاته»
سلام علیکم
با احترام؛ ضمن عرض ارادت و تسلیت ایام اربعین سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله‌الحسین علیه‌السلام، پیرو انتشار تصاویری در فضای مجازی از حضرتعالی در کنار برخی افراد مساله‌دار که برای نظام جمهوری اسلامی و مقام معظم رهبری احترامی قائل نیستند، بدین وسیله به عرض می‌رساند این موضوع ناراحتی و تعجب مقلدین و حوزویان را در پی داشته است.
لازم به ذکر است اینجانب نیز در دو مرحله با حضرتعالی مکاتباتی درباره برخی از مسائل دیگر داشته‌ام که جواب قانع‌کننده‌ای دریافت نکردم، لذا این نامه را به ناچار به صورت سرگشاده خدمت‌تان ارسال ‌کردم.
چگونه می‌شود حضرتعالی که فرصتی برای ملاقات با هیات رئیسه مجمع عمومی اساتید را ندارید، فرصت می‌کنید در منزل آقایی در تهران حاضر شوید و با این آقایان ملاقات داشته باشید!
یادآور می‌شوم مقام و احترام شما در سایه احترام به نظام اسلامی حاکم، رهبری و شأن مرجعیت است، پس لازم است این احترام و شئون مرجعیت را رعایت فرموده و ترتیبی اتخاذ فرمایید این‌گونه مسائل دیگر تکرار نگردد؛ ان‌شاءالله.
این نامه دلسوزانه آیت‌الله یزدی اما با واکنش‌های اهانت‌آمیز اطرافیان و عوامل همان افراد مساله‌دار که عکس خود با آیت‌الله شبیری‌زنجانی را منتشر کرده بودند، مواجه شد. یکی از روزنامه‌های اصلاح‌طلب روز یکشنبه در اقدامی غیراخلاقی عکس یک خود را به یک شعر توهین‌آمیز علیه آیت‌الله یزدی اختصاص داد. روزنامه‌ها و برخی عوامل جریان موسوم به اصلاحات هم به صورت گسترده به بهانه دفاع از آیت‌الله شبیری‌زنجانی، به جامعه مدرسین حوزه علمیه قم حمله کرده و عبارات توهین‌آمیزی را علیه آیت‌الله یزدی به‌کار بردند.
در این میان اما علما و فضلای حوزه علمیه قم و همین‌طور اعضای مجلس خبرگان رهبری بلافاصله به رفتار این جریان واکنش نشان داده و با یادآوری رفتارها و اقدامات ضد دین جریان موسوم به اصلاحات، صداقت آنها در حمایت از آیت‌الله شبیری‌زنجانی را زیر سوال بردند. علمای حوزه و نمایندگان مجلس خبرگان همچنین با اشاره به محتوای این مکاتبه، تصریح کردند این مکاتبه میان یکی از بزرگان حوزه با یکی دیگر از بزرگان حوزه انجام شده و افراد فاقد صلاحیت و جریان‌های سیاسی، حق و صلاحیت اظهارنظر درباره آن را ندارند.
به نظر می‌رسد با سر و صدا و جنجالی که جریان منتسب به سران فتنه 88 علیه نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی به وجود آورده، اکنون محتوای دلسوزانه و انگیزه انقلابی آیت‌الله یزدی بیشتر نمودار شده و برخی محذوریت‌ها برای اظهارنظر علمای قم در حمایت از محتوای این نامه و انتقاد از ادعای جریان دین‌گریز و دین‌ستیز اصلاحات درباره حفظ جایگاه مرجعیت برداشته شده است.
در ادامه این گزارش مهم‌ترین اظهارنظرهای علمای حوزه و نمایندگان مجلس خبرگان رهبری درباره نامه آیت‌الله یزدی و همین‌طور بی‌صلاحیت بودن اصلاح‌طلبان برای اظهارنظر درباره مسائل دینی و حوزوی را می‌خوانیم.
نامه‌ای در دفاع از نظام و انقلاب
آیت‌الله محمد یزدی باسابقه‌ترین چهره انقلابی در مجموعه فعلی حوزه است. آیت‌الله محسن حیدری، عضو مجلس خبرگان رهبری بر همین اساس تصریح کرد نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی به خاطر دغدغه‌های انقلابی آیت‌الله یزدی بوده است. آیت‌الله محسن حیدری با بیان اینکه نامه آیت‌الله یزدی به یکی از مراجع تقلید در دفاع از نظام و انقلاب بود، گفت: مساله انقلاب که اسلام و تشیع به آن بستگی دارد اهمیتش بیشتر از دیگر مقدسات است. عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه موقت اهواز با اشاره به واکنش‌های
صورت گرفته نسبت به نامه آیت‌الله محمد یزدی، دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت‌الله شبیری‌زنجانی از مراجع عظام تقلید اظهار داشت: این نامه‌نگاری بین حوزویان و شخصیت‌های حوزوی یک موضوع رایج  و طبیعی است و هیچ مشکلی ندارد و همانگونه که آیت‌الله یزدی هم اشاره کردند قبلا یکسری نامه‌ها و پیام‌هایی در خصوص مسائل مختلف رد و بدل شده است. وی به مهر گفت: آیت‌الله یزدی بنا به موقعیت‌های خاصی تشخیص دادند این مساله به صورت علنی باشد و یک تذکری از دبیرکل یک نهاد حوزوی به‌نام جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به یکی از مراجع محترم در خصوص مسائل مربوط به نظام و انقلاب داده شود. آیت‌الله حیدری ادامه داد: اگرچه مرجعیت را باید محترم بدانیم و جایگاهی مقدس است اما مساله نظام و انقلاب که اسلام و تشیع به آن بستگی دارد، اهمیتش بسیار بیشتر از مقدسات دیگر است. عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه مقدسات از نظر قداست دارای تسلسل هستند، تصریح کرد: شکی نیست که امام حسین(ع) نوه پیغمبر و امام معصوم است اما ایشان خود را فدای اسلام کرد که این به معنای مهم‌تر بودن بقای اسلام و امر به معروف و نهی از منکر نسبت به حیات امام معصوم است. امام جمعه موقت اهواز خاطرنشان کرد: بحث دفاع از انقلاب و نظام شوخی‌بردار نیست و اگر به واسطه شخص محترمی بناست ضربه‌ای به اسلام و انقلاب وارد شود، دلیلی نمی‌شود به‌خاطر اینکه آن شخص در هیات مرجعیت قرار گرفته است، از حیثیت و قداست نظام و انقلاب گذشت. آیت‌الله حیدری با بیان اینکه این موضوع «درون‌حوزوی» است، تاکید کرد: نباید افراد خارج از حوزه این موضوع را دستاویزی برای سوءاستفاده و مقاصد سیاسی خود قرار دهند.
اجازه سوءاستفاده به بدخواهان ندهیم
آیت‌الله سیدمحمد غروی، عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه هم اظهارات قابل تاملی درباره نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی مطرح کرد. آیت‌الله غروی با بیان اینکه در شرایط حساس فعلی نباید اجازه سوءاستفاده به بدخواهان داده شود، از رسانه‌ها و جریانات خواست از القائات بیجا و نادرست پرهیز کنند. آیت‌الله غروی از همه رسانه‌ها و جریانات خواست به این موضوع دامن نزنند و از القائات نادرست پرهیز کنند. وی با بیان اینکه برخی جریان‌ها برای منافع خود به این مسائل دامن می‌زنند، به رسا گفت: توجه داشته باشیم که باید حریم مقام مرجعیت حفظ شود، از سوی دیگر می‌دانیم آیت‌الله یزدی با سوابق بسیاری که قبل و بعد از انقلاب دارند از روی دلسوزی نامه‌ای را نوشتند و در مقام تضعیف مرجعیت نبودند. عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: هرچند بهتر بود با توجه به شرایط اجتماعی این موضوع به صورت علنی مطرح نشود اما حال که این کار انجام شده درخواست ما این است که جریانات و رسانه‌ها به موضوع دامن نزنند و القائات بیجا نکنند. وی ادامه داد: دامن زدن به این موضوع سبب می‌شود کسانی که نسبت به انقلاب دلسوزی ندارند سوءاستفاده ‌کنند و بهره‌های خود را ببرند، در شرایط حاضر که شرایطی خاصی است نباید این مسأله را کش داد و طولانی کرد تا زمینه‌ساز سوءاستفاده دشمنان و بدخواهان نباشد.
سیاسیون دخالت نکنند
یکی از ابعاد نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری، ماهیت علمایی این نامه بوده و به اصطلاح حوزویان، این یکی از مناسبات درون‌حوزوی بوده است. آیت‌الله احمد بهشتی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بر همین اساس با بیان اینکه نامه آیت‌الله یزدی به حضرت آیت‌الله شبیری‌زنجانی موضوعی درون‌حوزوی است، خواستار پرهیز رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی از دخالت در امور حوزه‌های علمیه شد. آیت‌الله بهشتی با انتقاد از سوءاستفاده برخی رسانه‌ها و جریان‌های سیاسی و ایجاد جنجال در راستای تضعیف حوزه و مرجعیت، افزود: حوزه تابع جریانات سیاسی و جوسازی نیست، بلکه با مرکزیت مراجع و علما باید مشکلات خود را حل کند. نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری با تأکید بر اینکه حوزه هیچگاه نباید تحت تأثیر جریانات سیاسی باشد، اظهار داشت: جریان‌های سیاسی همواره به دنبال مصالح و منافع خود هستند، حوزه باید استقلال خود را حفظ کرده و اگر مشکلی وجود دارد باید با مدیریت بزرگان حل شود. وی تصریح کرد: جریان‌های سیاسی نباید در امور درون‌حوزوی دخالت کنند اما متأسفانه به این موضوع گوش نمی‌دهند و توجه ندارند؛ دیگران نباید در کار حوزه و مرجعیت دخالت کنند و با سوءاستفاده سبب ایجاد جنجال شوند. آیت‌الله بهشتی ابراز داشت: مراجع و علمای بزرگوار نیز باید مدیریت کرده و با تدبیر مسائل را حل کنند، باید تدبیری کرد تا اینگونه برداشت نشود که بین مراجع و علما اختلاف و نارضایتی وجود دارد، بزرگان باید این موضوعات را مدیریت کنند تا سبب سوءاستفاده دیگران نشود.
رفقای آقاجری، حامیان مرجعیت!
اهانت‌های مکرر اصلاح‌طلبان به مبانی دینی و همین‌طور تلاش آنها برای زیر سوال بردن نهاد مرجعیت یکی از محورهایی است که صداقت این جریان در داعیه‌داری حمایت از آیت‌الله شبیری‌زنجانی را زیر سوال می‌برد. حجت‌الاسلام جواد مجتهدشبستری، عضو مجلس خبرگان رهبری با استناد به همین موضوع، اعتبار این جریان و حمایت ظاهری آنها از آیت‌الله شبیری‌زنجانی را زیر سوال برد. حجت‌الاسلام شبستری  با اشاره به واکنش‌های ابراز شده از جانب اصلاح‌طلبان نسبت به نامه آیت‌الله محمد یزدی دبیر جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به آیت‌الله شبیری زنجانی، با بیان اینکه نامه‌نگاری بین شخصیت‌های حوزوی یک امر متعارف و معمول است، اظهار داشت: آیت‌الله یزدی به عنوان یک شخصیت تاثیرگذار حوزوی، نامه‌ای را از موضع ناصحانه، خیرخواهانه و مشفقانه برای حفظ حریم مرجعیت محضر آیت‌الله شبیری‌زنجانی نوشتند و حتی ایشان این نامه را با سلام و عرض ارادت آغاز کرده‌اند. وی با بیان اینکه این نامه نباید سبب سوءبرداشت‌های سیاسی و توهین شود، افزود: کسانی که اساسا اعتقادی به تقلید ندارند و آن را زیر سوال می‌برند، امروز داعیه دفاع از مرجعیت تقلید را دارند(!) حجت‌الاسلام مجتهد شبستری ادامه داد: عده‌ای به دنبال ایجاد اختلاف و تنش بین علما و دلسوزان نظام هستند. آیت‌الله شبیری‌زنجانی یک چهره شناخته‌شده و از مراجع تقلید هستند اما دیدار ایشان با بعضی چهره‌هایی که امروز به معاندین و فتنه‌گران تبدیل شده‌اند و از نظام و رهبری نظام فاصله گرفته‌اند، برای ایشان مناسب نیست و نباید اجازه دهند حریم مرجعیت مخدوش شود.
وی با تاکید مجدد بر اینکه خیرخواهی و نصیحت علما یک امر متعارف و درون‌حوزوی است، تصریح کرد: آیت‌الله یزدی نیز به آیت‌الله شبیری‌زنجانی تذکر دادند مراقب باشند حریم مرجعیت خدشه‌دار نشود و این از باب دلسوزی و خیرخواهی است. عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: امروز هر کسی که بخواهد به این مساله دامن بزند، آب به آسیاب دشمن
ریخته است.
 

نامه بزرگی به بزرگ دیگر
بیانیه حجت‌الاسلام والمسلمین محمد حاج ابوالقاسم دولابی، نماینده مجلس خبرگان درباره نامه آیت‌الله یزدی به آیت‌الله شبیری‌زنجانی یکی از واکنش‌های قابل تامل درباره این اتفاق و حواشی پیرامون آن بود. در این بیانیه کنایه‌های جالبی درباره صداقت و اعتبار جریان مدعی حمایت از آیت‌الله شبیری‌زنجانی مطرح شده است.  به گزارش «وطن امروز»، متن بیانیه به شرح زیر است:
بسمه تعالی
تابستان گذشته توفیق زیارت حضرت آیت‌الله‌العظمی شبیری‌زنجانی را در مشهد پیدا کردم که آراسته به لباس علم و اخلاق و نمونه برجسته‌ای از عالمان ربانی است که حجت بر دوست و دشمن به شمار می‌روند و مایه فخر و مباهات حوزه‌ها هستند. حضرت آیت‌الله یزدی نیز از علمای مجاهد و انقلابی به‌شمار می‌روند که عمر خود را خالصانه صرف خدمت به اسلام و انقلاب کرده‌اند و آنچه در نامه سرگشاده خود مطرح کردند نیز با نیتی خالصانه و به‌ دنبال حفظ جایگاه مرجعیت و حراست آن از دستبرد فتنه‌گران و سوءاستفاده منافقان بوده است. صرف نظر از لحن نامه و اینکه آیا بهتر بود به صورت خصوصی فرستاده شود و یا به‌صورت سرگشاده، آنچه مهم است این است که تذکر بزرگی به بزرگ دیگر از سنت‌های ارزشمند حوزوی بوده و هست و نباید مورد سوءاستفاده دشمنان حوزه و روحانیت و نیز طرفداران جریانات خاص قرار بگیرد. نکته جالب توجه آن است که کسانی که هیچ اعتقادی به حوزه و ‌مرجعیت و روحانیت نداشته و ندارند، در این ماجرا، دلسوز مرجعیت و جایگاه آن شده‌اند. کسانی که خود با ارائه گزارشات دروغین درباره بودجه حوزه‌ها به تخریب حوزه و ‌مراجع پرداختند، اکنون دلسوز مرجعیت گردیده‌اند. نیز کسانی که در قبال توهین به خدا و پیامبر(ص) و امام زمان(عج) از سوی همفکران‌شان، نه‌تنها هیچ عکس‌العملی نشان ندادند، بلکه در برخی موارد خود از توهین‌کنندگان بودند برای مقام مرجعیت یقه چاک می‌کنند.
مژدگانی که گربه تائب شد / زاهد و عابد و مسلمانا
از آنان تعجبی نیست. تعجب از کسانی است که با ابزار توهین به بزرگان به‌دنبال دفاع از حرمت دیگر بزرگان هستند. غافل از اینکه این روش‌ها، همانند قضایای خودشکن است که نتیجه‌ای جز رسوایی استدلال‌کننده به آن را همراه ندارد. به نظر می‌رسد وظیفه ما طلاب، حمایت از همه بزرگان حوزه و جلوگیری از تخریب آنان توسط دیگران است. چه آن دیگران حوزوی باشند و چه غیرحوزوی. یادمان نرود در شرایطی که کوس رسوایی جریان غربگرا به صدا درآمده است و مشکلات عدیده اقتصادی که نتیجه اعتماد به دشمنان است، تبدیل به سند رسوایی این جریان شده است، پرداختن به چنین مباحثی که فرصت تنفس مجدد به آنان را می‌دهد بشدت مورد علاقه این جریان است. مراقب باشیم در زمین منافقان بازی نکنیم.


Page Generated in 0/0075 sec