printlogo


کد خبر: 201019تاریخ: 1397/8/10 00:00
پس از ریزش دیوار بیمارستان در حال ساخت کهریزک، نگرانی‌ها درباره مقاوم نبودن مراکز درمانی افزایش یافته است
حکایت تلخ بیمارستان‌های ناامن!

گروه اجتماعی: چندی پیش، تخریب بیمارستان نوساز منطقه سرپل ذهاب بر اثر زلزله باعث تعجب و تأسف همگان شد اما این ماجرا محدود به آن یک بیمارستان نبود و چند روز قبل ریزش دیوار بیمارستان در حال ساخت یکی از نقاط شهر تهران، نگرانی‌ها را نسبت به مقاوم‌ نبودن بیمارستان‌ها افزایش داد.  به گزارش فارس، حادثه‌ ریزش دیوار بیمارستان کهریزک تهران که منجر به از دست رفتن جان ۵ نفر از هموطنان و مصدومیت چندین تن دیگر شد، در حالی اتفاق افتاد که برای نخستین‌بار نیست که شاهد ریزش و آسیب دیدن بیمارستان‌ها در سطح کشور هستیم. شاید بتوان تخریب بیمارستان نوساز سرپل ذهاب در حادثه زلزله کرمانشاه را از عجیب‌ترین اتفاقات این  زلزله دانست.  به گفته فرهاد تجری، نماینده مردم سرپل ذهاب در مجلس، بیماران و پرسنل این بیمارستان بر اثر وقوع زمین‌لرزه، در زیر آوار ساختمان مدفون شده بودند و امکان ارائه خدمات از جانب این مرکز وجود نداشت.
پیگیری وضعیت ایمنی بیمارستان‌ها
موضوع ایمنی بیمارستان‌ها در سال‌های گذشته و پس از شروع طرح تحول سلامت بارها توسط رسانه‌ها مورد بحث قرار گرفت و به مدیران گوشزد شد. حتی پس از وقوع حادثه پلاسکو سیدحسن قاضی‌زاده‌هاشمی، وزیر بهداشت در صفحه اینستاگرامی خود نوشت: «من نیز به سهم خود بررسی وضعیت تمام بیمارستان‌های دولتی را به لحاظ ایمن‌سازی و اطفای حریق با جدیت پیگیری می‌کنم».
ایمنی پایین مراکز درمانی پایتخت
این در حالی است که بر اساس گفته‌های اکبر رنجبرزاده، نماینده مجلس، در یک دهه گذشته برای نوسازی، بازسازی و افزایش تعداد بیمارستان‌های تازه‌ساخت در کشور بویژه در شهرهای کوچک اقدامات قابل قبولی نشده و در تهران نیز متناسب و متناظر با شهرستان‌ها توجه به نوسازی بافت فرسوده در دستور کار نبوده است ولی برای مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها اعتبارات قابل قبولی برای نوسازی بافت فرسوده درمانی در نظر گرفته شده است. نماینده مردم اسدآباد در مجلس با بیان اینکه اعتبارات و منابع لازم برای نوسازی بافت فرسوده در تهران باید از سوی دولت اختصاص پیدا کند، افزود: بیمارستان‌های فعال در تهران متعلق به مردم این شهر نیست و بیماران بسیاری از استان‌های مختلف کشور به تهران برای استفاده از خدمات درمانی مراجعه می‌کنند، بنابراین انتظار می‌رود آن دسته از بیمارستان‌های تهران که عمر آنها بیش از 40 سال است، در دستور کار برای نوسازی و بازسازی قرار گیرند.
وی با تأکید بر اینکه در صورت وقوع بحران در تهران، مراکز درمانی و بیمارستان‌های فرسوده در معرض خطر جدی هستند، تصریح کرد: نمی‌توان نسبت به ساخت بیمارستان‌های جدید و نوسازی بافت فرسوده درمانی بی‌توجه بود، زیرا اگر بحرانی مانند زلزله در تهران رخ دهد، نه‌تنها مردم بسیاری جان خود را از دست می‌دهند، بلکه ساختمان‌های فرسوده بسیاری همانند مراکز درمانی نیز تخریب می‌شود و در این شرایط نمی‌توان برای امدادرسانی اقدامات قابل قبولی را انجام داد.
بیمارستان‌های 70 ساله!
هر چند مدیران وزارت بهداشت در سال‌های گذشته بارها آمار و ارقامی را درباره نوسازی مراکز درمانی ارائه داده‌اند اما انگار توجه چندانی به نحوه ساخت و کیفیت بنای بیمارستان‌های جدید نداشته‌اند. وزارت بهداشت سال گذشته لیست ۱۰ بیمارستان فرسوده شهر تهران را اعلام کرد که عمر برخی از آنها به بیش از ۷۰ سال می‌رسد و ممکن است در زمان وقوع بلایای طبیعی خودشان عامل ایجاد بحران باشند. در سال ۱۳۹۰ مطالعه‌ای انجام شده که نشان می‌دهد تهران دارای ۱۲۶ بیمارستان است که این بیمارستان‌ها ۵۸۳ ساختمان را در اختیار دارند. از این ۱۲۶ بیمارستان، ۴۲ درصد آنها بعد از وقوع حادثه غیر قابل استفاده خواهند بود. این در حالی است که در زمان وقوع زلزله فرضی تهران با بدترین شرایط، تنها ۹ درصد بیمارستان‌ها بدون خسارت خواهند بود و اقدامات امدادی و اورژانسی به طور کامل تنها می‌تواند در این قبیل مراکز درمانی ارائه شود. همچنین بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد ۴۹ درصد بیمارستان‌ها نیازمند اقدامات اصلاحی هستند و در زمان وقوع حادثه به طور کامل نمی‌توان از امکانات و فضای این بیمارستان‌ها استفاده کرد. هر چند پس از اجرایی شدن طرح تحول سلامت مدیران وزارت بهداشت بارها اعلام کردند اقداماتی خوبی در زمینه نوسازی بیمارستان‌ها انجام شده است اما بروز چنین اتفاقاتی نشان می‌دهد ساخت بیمارستان‌ها نیازمند اقدامات کارشناسی و توجه بیشتر است.


Page Generated in 0/0571 sec