printlogo


کد خبر: 201038تاریخ: 1397/8/10 00:00
مصاف استقلال و سایپا این‌بار در جام حذفی
راند دوم

در یکی از دیدارهای باقیمانده از مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی استقلال امروز میزبان سایپاست، همچنین در یک‌چهارم نهایی هم مس کرمان روز جمعه برابر سپاهان قرار می‌گیرد. جام حذفی فوتبال ایران با 2 دیدار پیگیری می‌شود که استقلال در مرحله یک هشتم نهایی باید برابر سایپا قرار بگیرد تا بعد از 2 هفته، بار دیگر این 2 تیم در یک جام دیگر مقابل هم قرار بگیرند. سایپایی‌ها که در لیگ مغلوب استقلال شدند و حتی نتوانستند از امتیاز میزبانی استفاده کنند، حالا باید به دنبال انتقام در ورزشگاه آزادی و حذف شاگردان شفر باشند. نارنجی‌پوشان با انگیزه زیادی پا به این میدان می‌گذارند زیرا آنها توانستند ابتدای هفته، فینالیست آسیا و رقیب سنتی استقلال را متوقف کنند و حالا می‌خواهند یقه دیگر تیم مطرح تهرانی را در آزادی بگیرند.
استقلال نیز به‌رغم نداشتن وریا غفوری به دلیل محرومیت، با بازگشت علی کریمی به تمرینات کمی خیالش از میانه میدان خود راحت است. مدافع عنوان قهرمانی که حریف سرسختی در این مرحله دارد، انگیزه زیادی برای دبل کردن مقابل شاگردان دایی دارد تا ضمن فراموشی شکست برابر سپاهان، بار دیگر جزو 8 تیم برتر این مسابقات قرار بگیرد. با محرومیت وریا غفوری و بازگشت تازه از مصدومیت خسرو حیدری، به نظر می‌رسد فرشاد محمدی‌مهر بار دیگر فرصت این را داشته باشد تا در ترکیب اصلی استقلال به میدان برود.
آبی‌ها با کنار زدن نفت مسجدسلیمان به این مرحله رسیدند و سایپا هم سردار بوکان را از پیش رو برداشت تا حریف شاگردان شفر در این مرحله باشد.
همچنین از مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی نیز روز جمعه، سپاهان برابر مس کرمان قرار می‌گیرد. کرمانی‌ها که این فصل با هدایت نادر دست‌نشان روزهای خوبی را پشت‌سر می‌گذارند و در رده دوم لیگ آزادگان قرار دارند، به دنبال شگفتی‌سازی بزرگ‌تری در جام شگفتی‌ها هستند. سپاهان هم که با امیر قلعه‌نویی به روزهای اوج بازگشته است، با انگیزه فراوان و حذف نساجی و شهرداری ماهشهر پا به این مرحله گذاشته است تا این فصل علاوه بر لیگ برتر، یکی از مدعی‌های اصلی قهرمانی در این جام باشد.
چرا استقلال- سایپا همیشه حیاتی است؟
علی دایی در بیست‌ودومین تقابل خود با استقلال به عنوان مربی به دنبال حفظ عملکرد رویایی و البته تکرار حذف استقلال است. رقابت‌‌های علی دایی با استقلال شاید به اندازه دیدارهایی که او برابر قرمزها قرار گرفته جنجالی و پرحاشیه نباشد اما لحظات و دقایق جذاب و ماندگاری دارد. دایی به عنوان بازیکن برابر استقلال ناکام محض و به عنوان سرمربی با وجود هدایت تیم‌‌های معمولی، یک مربی موفق محسوب می‌شود. این تقابل سکانس‌‌های جذاب و فراموش نشدنی را در دل خود جای داده که به مناسبت دیدار دوباره دایی با استقلال در جام حذفی، برخی از آنها را مرور می‌کنیم.
در چشم علی آقا انگشت نکنید!
علی دایی بعد از جام‌جهانی باز هم علی دایی بود؛ کاپیتانی که بزرگ‌ترین دشمن باختن است و این‌بار هم به عنوان مربی- بازیکن توانست استقلال را با 3 گل شکست دهد. دایی البته مثل همیشه در گلزنی به استقلال ناکام بود اما تیم تحت هدایت او باخت یک بر صفر را با برد 3 بر یک عوض کرد؛ اتفاقی که جنجالی بزرگ به همراه داشت و دایی و فکری در پایان نیمه اول با یکدیگر درگیر شدند تا جملات جالبی از آنها شنیده شود. دایی بعد از این درگیری گفت مدت کوتاه همبازی بودن آنها در تیم‌ملی دلیلی برای رفاقت نیست و فکری نباید خود را دوست او بداند؛ جملاتی که با واکنش تند فکری همراه بود و کاپیتان استقلال در جواب پاسخ داد:
 دایی با ذلت از تیم‌ملی کنار رفته و او با عزت خداحافظی کرده است.
من هنوز هستم
علی دایی که با تمام وجود از فوتبال کنار رفته بود، یک هفته قبل از پایان لیگ و در شرایطی که تیم تحت هدایت او سایپا برابر تیم مرفاوی با یک گل عقب بود، به زمین آمد و کمتر از 10 دقیقه بعد، شانس قهرمانی استقلال به صفر رسید و سایپا مدعی جامی شد که هنوز هیچکس حتی خود دایی نیز آن را تکرار نکرده است. بازیکن- مربی سابق سایپایی‌ها، حوالی دقیقه 70 به زمین آمد تا محسن خلیلی دقایق 73 و 77 با 2 گل، برنده دیدار استقلال و سایپا را تغییر دهد و مشت‌‌‌های دایی این بار به عنوان مربی در منطقه‌ای گره خورد که دیگر تکرار نشد.
طلسم تساوی‌ها شکسته شد
نخستین برد دایی در داربی، ماندگار و تاریخی است؛ آنجا که شاید برای اولین و آخرین بار گزارشگر مسابقه نیز از گلزنی یک تیم و شکستن طلسم یک- یک‌‌های متوالی خوشحال بود، وقتی شوت 35 متری کریم باقری به تور دروازه وحید طالب‌لو چسبید. دایی و مرفاوی که رقابتی قدیمی داشتند و دایی تقریبا برنده همیشگی این رقابت بود، این داربی را با تک‌گل فرهاد مجیدی آغاز کردند اما مرحوم نوروزی و کریم باقری به طلسم تساوی‌ها پایان دادند و این بازی با برد قرمزها به پایان رسید. دایی در پایان این داربی یک طلسم‌شکن بود و با مشت‌‌های همیشگی‌‌‌‌اش برد با ارزشی به ارمغان آورده بود.
پایه‌گذار آخرین حذف استقلال از جام حذفی
آبی‌‌های تهرانی سال گذشته قهرمان جام حذفی شدند و آخرین مرتبه‌ای که از جام حذفی کنار رفتند، در دیدار با نفت تهران با هدایت علی دایی بود. دایی در یک دیدار جذاب باز هم برابر استقلال بازگشت خوبی داشت و در وقت‌‌های اضافه، باخت 2 بر یک را با برد 3 بر 2 عوض کرد تا حالا در شرایطی برابر استقلال قرار بگیرد که آخرین حذف این تیم از جام حذفی به نام دایی است.
هل دادن منصوریان به سراشیبی اخراج
استقلال با منصوریان در پایان هفته سوم لیگ هفدهم یک برد، یک مساوی و یک باخت داشت اما شکست برابر تیم دایی، کار را برای آبی‌ها سخت کرد و بعد از این دیدار و آغاز بحران‌ها بود که منصوریان 2 هفته بعد از نیمکت استقلال کنار رفت.
دایی و منصوریان البته رابطه دوستانه و نزدیکی دارند اما یک ضربه پنالتی و ادامه روزهای طلایی دایی با سایپا برابر استقلال، کار منصوریان را تمام کرد.
با یک باخت؛ باز هم رکورد دایی رویایی است
علی دایی تا 2 هفته قبل با سایپا برابر استقلال نباخته بود. 4 برد و 2 تساوی برای دایی در تقابل با استقلال ثبت شده بود و دایی رکوردی منحصربه‌فرد برابر آبی‌‌های تهرانی با نارنجی‌پوشان داشت.
هفته گذشته اما دایی بالاخره در لیگ به استقلال باخت اما همچنان رکورد او رویایی به نظر می‌رسد و سرمربی سایپا با این تیم عملکرد بسیار خوبی برابر استقلال داشته است.
دایی تا به امروز 21 بار به مصاف استقلال رفته که در این میان 6 برد، 8 تساوی و 7 باخت داشته که بعد از امیر قلعه‌نویی، بهترین عملکرد را برابر آبی‌ها میان سرمربیان ایرانی در لیگ برتر ثبت کرده است.


Page Generated in 0/0289 sec