printlogo


کد خبر: 201047تاریخ: 1397/8/10 00:00
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو مطرح کرد
خودروسازان معطل مجوز گرانی!

گروه اقتصادی: خودروسازان در حالی با ثبت‌نام متقاضیان خودرو، اعتماد مردم را در تامین این کالا به خود جلب کرده‌اند که روند کند عرضه خودرو از یک‌سو و افزایش هزینه‌های تولید از سوی دیگر، شرایط تحویل خودرو در زمان مقرر به متقاضیان را مبهم کرده است. اگر چه قیمت خودرو طی چند ماه اخیر در پی گرانی نرخ ارز سیر صعودی به خود گرفته اما گویا خودروسازان در این شرایط ولع خاصی برای گران‌تر شدن قیمت این کالا دارند. هر چند نباید افزایش هزینه تمام‌شده تولید خودرو را با توجه به 2 برابر شدن نرخ ارز تخصیصی به خودروسازان نسبت به گذشته نادیده گرفت اما با توجه به کاهش قدرت خرید مردم نیز نباید به مصرف‌کنندگان فشار مضاعف وارد شود؛ در چنین شرایطی باید تدابیر خاصی اندیشیده شود تا هم خودروساز و هم  مصرف‌کننده خودرو از قیمت منطقی برخوردار شوند. عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چندی پیش درباره علت افزایش قیمت خودرو در بازار و بی‌توجهی مسؤولان به این مهم به «وطن‌امروز» گفت: افزایش غیرمنطقی خودرو‌های ساخت داخل غیرقانونی است، چرا که مردم نباید تاوان افزایش هزینه‌های تولید را بدهند. نادر قاضی‌پور گفت: افزایش قیمت خودرو بویژه خودروهای ساخت داخل در شرایطی که مردم از قدرت خرید مناسبی برخوردار نیستند رویکردی غیرمعقولانه و نادرست است. همچنین رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو با بیان اینکه خودروسازان در انتظار دریافت مجوز افزایش قیمت‌ها هستند، گفت: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به علت عدم عرضه بموقع خودرو به بازار است. سعید موتمنی در گفت‌وگو با فارس با بیان اینکه بازار خودرو تقریبا راکد است، افزود: ثبات قیمت ارز منجر به رونق خرید و فروش می‌شود اما هر زمان که قیمت ارز در نوسان باشد خریداران و فروشندگان واقعی تقریبا از معامله خودرو خودداری می‌کنند.  موتمنی با اشاره به اینکه مطرح شدن مطالبی راجع به نرخ واقعی ارز که بین 7 تا 9 هزار تومان است، منجر به عدم اقدام خریداران برای خرید خودرو می‌شود، گفت: در این شرایط خریداران واقعی به دلیل نگرانی از متضرر شدن اقدام به خرید نمی‌کنند. وی با اشاره به اینکه خودروسازهای بزرگ داخلی به دلیل تقاضا برای افزایش قیمت، عرضه خودرو به بازار را کم کرده‌اند، بیان داشت: کاهش عرضه هم عاملی برای افزایش قیمت خودرو است. رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو بیان داشت: در صورت عرضه به اندازه کافی، شاهد کاهش قیمت‌ها خواهیم بود. وی در پاسخ به این سوال که آیا افزایش 60 درصدی قیمت‌ها توسط یکی از خودروسازان براساس دریافت مجوز صورت گرفته است، گفت: افزایش قیمت ارز منجر به سوءاستفاده برخی خودروسازان از جمله خودروسازان چینی در کشور شده است. موتمنی با بیان اینکه تا سال گذشته این خودروسازان با اخذ مبالغ بسیار اندک اقدام به پیش‌فروش خودرو می‌کردند،  گفت: در شرایط فعلی برخی خودروسازان که تقریبا مونتاژ خودروهای چینی در داخل کشور را انجام می‌دهند با افزایش 55 تا 60 درصدی قیمت‌ها و بدون اینکه مراجع
ذی‌ربط و مربوط از قبیل ستاد تنظیم بازار از اینها سوال کند که براساس چه فرمولی این افزایش قیمت‌ها اعمال شده  است به کار خود ادامه می‌دهند. وی بیان داشت: اختلاف قیمت خودرو از کارخانه تا بازار به علت عدم عرضه بموقع خودرو به بازار است و این در حالی است که خودروسازان هنوز مجوز افزایش قیمت را نگرفته‌اند و منتظر اخذ این مجوز هستند.
خودروسازان اگر قطعه ندارند، چرا ثبت‌نام می‌کنند؟
رئیس اتحادیه دارندگان نمایشگاه‌ها و فروشندگان خودرو همچنین در گفت‌وگو با ایلنا گفت: امروز ما پول بنز و BMW می‌دهیم ولی هایما و تیگو تحویل می‌گیریم. در چند سال اخیر خودروسازان نگذاشتند خودرویی کمتر از 50 میلیون وارد شود، چون می‌گفتند اگر این اتفاق صورت بگیرد کسی دیگر محصول ما را نمی‌خرد. موتمنی درباره ثبت‌نام متقاضیان خودرو توسط ایران‌خودرو و سایپا گفت:‌ این قبیل اخبار یک طنز تلخ است و من نمی‌دانم در این باره چه بگویم اما تنها چیزی که از این وضعیت می‌توان فهمید این است که هیچ گونه نظارتی روی تولیدکنندگان خودرو صورت نمی‌گیرد. وی ادامه داد: امروز سندهایی داریم که ایران‌خودرو هنوز خودرویی را که  قرار بوده در  خرداد ماه به مشتری تحویل بدهد، نداده؛ حالا من نمی‌دانم این چه سیاستی است که تا تولید محصول سال 98 را دارند پیش‌فروش می‌کنند، آن هم وقتی 4 ماه یا بیشتر از تحویل سفارشات عقب هستند. به اینگونه روش‌ها می‌گویند ثبت‌نام کاغذی. وی افزود: خودروسازها به دنبال پول اضافه هستند. موتمنی با انتقاد از نحوه هزینه کرد خودروسازها گفت: اگر این پول‌هایی که از مردم می‌گیرند را خرج کارهای تحقیقاتی و توسعه‌ای می‌کردند ما هم راضی بودیم اما فقط آنها را صرف هزینه‌های سربار می‌کنند و معلوم نیست تا کی می‌خواهند این سیاست را ادامه دهند. وی گفت: تا زمانی که دولت اجازه واردات خودروی زیر 15 هزار دلار را ندهد و تعرفه واردات را پایین نیاورد، وضعیت همین‌ است، چون خودروساز هیچ تهدیدی نمی‌بیند اما اگر این اتفاق بیفتد خودروسازها مجبور هستند برای ماندن در بازار تن به فعالیت و نوآوری بدهند. موتمنی گفت: امروز ما پول بنز و BMW می‌دهیم ولی هایما و تیگو تحویل می‌گیریم. در چند سال اخیر خودروسازان نگذاشتند خودرویی کمتر از 50 میلیون وارد شود چون می‌گفتند اگر این اتفاق بیفتد کسی دیگر محصول ما را نمی‌خرد. وی اظهار داشت: همزمان با پیش‌فروش خودرو، ما چندین نمایندگی داشتیم که به اتحادیه مراجعه و اعلام کردند می‌خواهیم عاملیت نمایندگی خود را حذف کنیم، زیرا هر روز مردم به ما مراجعه می‌کنند و حتی کار به درگیری فیزیکی می‌کشد چون خودروساز تعهد خود برای تحویل خودرو در خرداد را انجام نداده اما الان دارد ثبت‌نام می‌کند. از طرف دیگر وقتی مردم علت عدم تحویل را می‌پرسند می‌گویند قطعه نداریم. اگر اینطور است پس چرا ثبت‌نام می‌کنند؟ وی افزود: بازار خودرو بلاتکلیف مانده و هیچ کس نمی‌داند چه کار کند.
 


Page Generated in 0/0211 sec