printlogo


کد خبر: 201069تاریخ: 1397/8/10 00:00
در سایه انفعال وزارت خارجه و عدم پیگیری جدی حضور تروریست‌ها در اروپا حالا دانمارک هم با ادعای تلاش ایران برای برخورد با عوامل جنایت اخیر اهواز یک ایرانی را دستگیر و سفیر ایران را احضار کرده است
اروپای بدهکار طلبکار شد!

گروه سیاسی: پس از فرانسه، آلمان، بلژیک و اتریش، حالا دانمارک هم به پروژه ضدایرانی برخورد با دیپلمات‌‌های ایرانی پیوسته است. مقامات دانمارکی بعدازظهر سه‌شنبه به وقت تهران ادعا کردند یک نروژی ایرانی‌تبار را که قصد داشته با همکاری عوامل اطلاعاتی ایران، یکی از سرکردگان گروهک تروریستی الاحوازیه را در دانمارک مورد حمله قرار دهد دستگیر کرده‌اند. مقامات دانمارکی همچنین سفیر ایران در این کشور را احضار کرده و سفیر خود در تهران را نیز فراخواندند.
به گزارش «وطن‌امروز»، این ادامه همان سناریوی ضدایرانی است که چند ماه قبل با اخراج 2 دیپلمات ایرانی از هلند کلید خورد، با دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی مامور در اتریش، ادامه یافت و حالا با رونمایی از پروژه دانمارک نیز تداوم یافته است. طی این مدت متاسفانه رفتار عجیب و حالا مشکوک وزارت امور خارجه در عدم پیگیری قاطعانه و فعالانه رفتار غیرقانونی و غیردوستانه اروپایی‌ها باعث شده تا اراده اروپایی‌ها برای تداوم این پروژه ضدایرانی و همینطور محدود کردن فعالیت‌‌های دیپلماتیک ایران در اروپا شدت بگیرد. کارشناسان و نمایندگان مجلس طی این مدت انتقادات فراوانی نسبت به انفعال عجیب وزارت امور خارجه در عدم پیگیری قاطعانه این ماجرا مطرح کرده‌‌‌اند. از سوی دیگر، برخی کارشناسان معتقدند اولویت وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف فعلا ادامه برجام با اروپایی‌هاست و در این راستا حاضر نیستند موضوعاتی دیگر فی‌مابین ایران و اروپا را در اولویت پیگیری قرار دهند. این در حالی است که اکنون نزدیک به 6 ماه از اخراج غیردوستانه 2 دیپلمات ایرانی از هلند و همینطور 4 ماه از دستگیری غیرقانونی اسدالله اسدی می‌گذرد؛ و نه‌تنها اقدامات وزارت امور خارجه تاثیر نداشته، بلکه بازداشت اسدی تمدید شده و حالا با رونمایی از ادعای دانمارک، مشخص شده پروژه ضدایرانی تقویت منافقین و سایر تروریست‌‌های ضدایرانی در اروپا، با شدت و قدرت بیشتری ادامه پیدا می‌کند. پروژه‌ای که با تقویت تروریست‌‌های ضدایرانی، توطئه ترامپ برای خرابکاری در ایران را جلو می‌برد و دشمنی آشکار اروپا با ایران را نشان می‌دهد. با این حال اما بر اساس مشاهدات موجود، در وزارت امور خارجه ایران فعلا دیپلمات‌ها و ماموران دیپلماتیک ایران در اروپا باید قربانی پروژه ظریف و 3 کشور اروپایی یا همان SPV شوند! حداقل اضافه شدن دانمارک به پروژه ضدایرانی اروپا این گمانه را تقویت می‌کند.
ماجرای دانمارک!
ماجرای دانمارک تنها با استناد به پیدا شدن چند عکس از یک نروژی ایرانی‌تبار، از خانه یکی از سران گروهک تروریستی الاحوازیه مقیم دانمارک مطرح شده است. یعنی سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرده است از یک نروژی ایرانی‌تبار چند عکس پیدا کرده که مربوط به خانه یکی از سران تروریست‌‌های الاحوازیه مقیم دانمارک است. سرویس اطلاعاتی دانمارک حتی اذعان کرده است که این نروژی ایرانی‌تبار ادعای همکاری با وزارت اطلاعات ایران را رد کرده است.  فین بورچ‌اندرسون، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد وزارت اطلاعات ایران به دنبال برخورد با حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در دانمارک زندگی می‌کند. به گفته فین بورچ اندرسون، جبر رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه بوده است؛ همان گروهک تروریستی که اعلام کرد حمله تروریستی شهریورماه امسال در اهواز را که طی آن 24 شهروند ایرانی از جمله یک کودک 4 ساله به شهادت رسیدند، آنها انجام داده‌‌‌اند. رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک در ادامه مدعی شده یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱ اکتبر در ارتباط با این پرونده در نروژ بازداشت و تحویل دانمارک شده بود. این فرد دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده است. رئیس دستگاه اطلاعات دانمارک برای اثبات ادعای خود تنها مدعی شده چند عکس از حبیب جبر، از این نروژی ایرانی‌تبار گرفته‌اند.
وزارت خارجه دانمارک نیز بلافاصله پس از این نشست خبری رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، سفیر ایران در دانمارک را به وزارت خارجه احضار کرد. وزارت خارجه دانمارک سپس سفیر خود در تهران را نیز فراخواند. وزارت خارجه دانمارک حالا یک عملیات روانی راه انداخته تا اتحادیه اروپایی نیز اقداماتی را علیه ایران انجام دهد. این در حالی است که اساسا با استناد به اظهارات رئیس دستگاه اطلاعاتی دانمارک، در وهله اول این سوال باید مطرح شود که رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه که تعداد قابل توجهی از مردم ایران را در خون غلتانده‌ است در دانمارک چه می‌کند و چرا دولت و دستگاه اطلاعاتی دانمارک به این تروریست‌ها پناه داده‌اند؟ این همان سوالی است که در ماجرای حضور کلاهی و همینطور حضور نیسی، سرکرده الاحوازیه در هلند باید از مسؤولان این کشور پرسیده می‌شد. اما گویا در وزارت امور خارجه این سوالات مطرح یا پرسیده نشده است.
سفیر دانمارک را حتی احضار نکرده‌اند!
در جریان ماجرای اخراج دیپلمات‌‌های ایرانی از هلند و دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات مظلوم ایرانی در آلمان، عملکرد ضعیف و منفعلانه و البته مشکوک وزارت امور خارجه بارها مورد انتقاد رسانه‌ها و فعالان کشور بویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی قرار گرفت اما گویا در وزارت امور خارجه شخص وزیر بیشتر به معامله خود و اروپایی‌ها در ماجرای برجام اهمیت می‌دهد. حتی در جریان همین توطئه اخیر دانمارک نیز رفتار وزارت امور خارجه پرانتقاد بوده است. پس از احضار سفیر ایران به وزارت خارجه دانمارک، گفته شد سفیر دانمارک (البته قبل از بازگشت به کشورش) نیز به وزارت خارجه ایران احضار شد. این در حالی است که بهرام قاسمی در توضیح این ماجرا گفته است سفیر دانمارک در وزارت امور خارجه «حضور» پیدا کرده و با رئیس اداره اول امور شمال اروپا «ملاقات» کرده است! قاسمی دیروز چهارشنبه در این‌باره گفت: صبح امروز سفیر دانمارک در تهران با حضور در وزارت امور خارجه با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد. در این ملاقات مراتب اعتراض کشورمان نسبت به واکنش‌‌های شتابزده سیاسی و رسانه‌ای برخی مقامات دانمارکی نسبت به دستگیری یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار به اتهام داشتن برنامه برای ترور فردی در دانمارک به سفیر این کشور در تهران اعلام شد. قاسمی افزود: رئیس اداره اول امور شمال اروپای وزارت امور خارجه در این ملاقات مجددا تاکید کرد اخبار مغرضانه منتشره درباره طرح عملیات نافرجام علیه یکی از مخالفان ایرانی در دانمارک و ادعای انتساب آن به جمهوری اسلامی ایران را قویا تکذیب می‌کنیم. سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین گفت: سفیر دانمارک در این ملاقات اعلام کرد که برای پاره‌ای از مشورت‌ها به کپنهاگ فراخوانده شده و در کپنهاگ سعی می‌کند مطالب و انتظارات طرف ایرانی را مطرح و پیگیری کند. این ادبیات قاسمی، برخلاف ادبیات معمول دیپلماتیک درباره احضار سفراست و نشان می‌دهد سفیر دانمارک در تهران «احضار» نشده است. یعنی وزارت امور خارجه حتی یک اقدام متقابل معمول را نیز در مقابل این اتهامات دانمارک انجام نداده است؛ رفتاری که قطعا در صورت استمرار رویه معمول وزارت امور خارجه ظریف، می‌تواند طرف اروپایی را به تداوم اقدامات ضدایرانی خود ترغیب کند و ایران را در موضع ضعف مفرط و بدهکاری به اروپا قرار دهد! ضمن اینکه با این قبیل رفتارها شاید طرح این سوال بیراه نباشد که «آیا برخوردهای غیرمعمول با دیپلمات‌‌های ایرانی و طرح ادعاهای ثابت نشده و بی‌پشتوانه علیه وزارت اطلاعات ایران، یکی از حواشی و ضمائم معامله جدید دولت با اروپایی‌هاست؟»
 


Page Generated in 0/0226 sec