printlogo


کد خبر: 201111تاریخ: 1397/8/12 00:00
225 روستای استان کهگیلویه و بویراحمد با تانکر آبرسانی می‌شود
مشکل آب در سرزمین آب‌های روان

استان کهگیلویه و بویراحمد با داشتن ۱۰ درصد آب‌های سطحی کشور هم‌اکنون در زمینه تامین آب شرب مناطق شهری و روستایی روزگار ناخوشی دارد. به گزارش تسنیم، کهگیلویه و بویراحمد با داشتن 10 درصد آب‌های سطحی کشور به دلیل عدم برنامه‌ریزی متولیان امر از گذشته تاکنون به سرزمین روان‌آب‌های سرگردان شهرت دارد. این استان با داشتن بیش از 4 هزار چشمه و 10 رودخانه فصلی و دائمی به دلیل خشکسالی‌های اخیر حال و روز خوشی ندارد، به گونه‌ای که می‌توان گفت زمین این دیار همچون آسمانش در این چند سال اخیر خشک شده است. چهار شهر  یاسوج، مادوان، دیشموک و باشت با تنش شدید آبی روبه‌رو بوده‌اند و 225 روستای استان نیز با تانکر به صورت سیار آبرسانی می‌شوند و البته این آمار هر لحظه امکان افزایش دارد، زیرا هر چند وقت یک بار مسؤولان آبفای شهری و روستایی از خارج شدن برخی چاه‌ها از مدار تولید خبر می‌دهند. با این وجود باید تا دیر نشده و شاهد وقوع بحران نشده‌ایم، مسؤولان و متولیان امر برای به سرانجام رساندن سد تنگ سرخ یاسوج با هدف تامین آب شرب یاسوج و روستاهای مسیر به میزان 5/ 25 میلیون متر مکعب در سال، تامین آب صنعتی یاسوج به میزان 17 میلیون متر مکعب، تامین آب کشاورزی شهرستان بویراحمد و دنا به میزان 4/42 میلیون مترمکعب در سال و تامین آب زیست‌محیطی رودخانه به میزان 33 میلیون مترمکعب تدبیری کنند. البته بهره‌برداری از تصفیه‌خانه اضطراری یاسوج و آبرسانی به مادوان از تنگ کناره، آبرسانی به شهر باشت از طریق پل بریم و برطرف کردن مشکل کم‌آبی شهر دیشموک با حفر یک حلقه چاه در دستور کار آبفای شهری است تا برای کوتاه‌مدت بر درد مردم این مناطق التیامی باشد.
مدیر آب و فاضلاب یاسوج با اشاره به اینکه 8 حلقه چاه در ایستگاه تنگ کناره حفر و تجهیز شده و هم‌اکنون 7 حلقه از این تعداد چاه در مدار قرار دارند، می‌گوید: کاهش نزولات آسمانی سبب افت سطح آب و کاهش دبی چاه‌های این ایستگاه شده است. قاسم قلندری با بیان اینکه برای افزایش دبی، طی دوره 2 ساله این چاه‌ها مهندسی مجدد می‌شوند، افزود: در سال 95 بیش از 25 متر به عمق چاه‌‌های این ایستگاه افزوده شد و تمام چاه‌های ایستگاه تنگ کناره باید مهندسی مجدد شوند. وی با تاکید بر اینکه کمبود آب در شهر نیز ناشی از افت سطح چاه‌های تنگ کناره و کاهش تولید آب است، ادامه داد: برای کاهش کمبود آب در شهر یاسوج در گام اول باید یک‌سوم شبکه فرسوده اصلاح و به میزان تولید نیز یک‌پنجم افزوده شود تا تنش آبی شهر یاسوج کاهش یابد، البته انتظار می‌رود که شهروندان هم صرفه‌جویی را جدی بگیرند. معاون بهره‌برداری شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: یکی از رویکردهای اصلی شرکت آب و فاضلاب استان تدوین برنامه بلندمدت 20 ساله و برنامه‌های میان‌مدت 4 ساله آبرسانی و توسعه شبکه فاضلاب تمام شهرهای استان است.  
طهمورث گودرزی اظهار داشت: برنامه تاثیر مهمی در حرکت بر اساس چشم‌انداز، نیازها و برنامه‌های استان در حال و آینده دارد  و با تدابیری که در همین راستا اندیشیده شد شهرهای دارای تنش آبی استان از 8 شهر در سال 93 به 4 شهر کاهش یافت. وی با اشاره به اینکه از سال93 تاکنون بالغ بر 22هزار فقره انشعاب غیرمجاز آب و فاضلاب در سطح شهرهای استان شناسایی و جمع‌آوری شده است، ادامه داد: کشف و جمع‌آوری هر کدام از این تخلفات با حاشیه‌سازی‌ها، سفارش‌ها، مخالفت‌ها و دردسرهای فراوانی برای مجموعه شرکت آب و فاضلاب استان کهگیلویه و بویراحمد همراه بود.


Page Generated in 0/0057 sec