printlogo


کد خبر: 201135تاریخ: 1397/8/12 00:00
اخبار

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به بانک ها:
سقف عمومی تراکنش‌ها را رعایت کنید
رئیس کل بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی خواستار پایبندی بانک‌ها و موسسات اعتباری به دستورالعمل‌های بانک مرکزی در زمینه نظام‌های پرداخت بویژه سقف عمومی تراکنش‌ها شد. به گزارش بانک مرکزی، در این بخشنامه عبدالناصر همتی تاکید کرده است: به‌تازگی تخطی از مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی به بهانه درخواست مشتریان در برخی بانک‌ها مشاهده شده که ضمن ایجاد مزیت رقابتی ناسالم ناشی از عدم رعایت مقررات، باعث آشفتگی و اختلال در بازارها شده و بستری برای تسهیل عملیات سوداگرانه و سفته‌بازی ایجاد کرده است. بر این اساس با تاکید بر اجرای دقیق مفاد بخشنامه‌های بانک مرکزی، لازم است تغییرات لازم با اولویت آنی اجرایی شده و بر رعایت دقیق آن نظارت به عمل آید. گفتنی است ارسال کد ملی دارنده کارت در همه تراکنش‌های کارتی به هنگام پاسخ تراکنش اجباری بوده و درج «بابت» در همه دستور پرداخت‌های ارسالی در سامانه‌های ساتنا و پایا اجباری است. بانک مرکزی با تاکید بر رعایت مفاد این بخشنامه نظارت دقیق کرده و با بانک‌ها و موسسات اعتباری صادرکننده کارت که به هر علتی مفاد آن را رعایت نکنند، برخورد انضباطی قاطع و فوری به عمل می‌آورد.


بازنگری در محاسبه بهره بانکی
در همین حال حسین پیرموذن، عضو هیات‌رئیسه اتاق ایران در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: ما در اتاق ایران طرحی را در حال بررسی و تصویب نهایی داریم تا با مصوبه دولت و مجلس نحوه محاسبه سود و بهره بانکی مورد بازنگری قرار گیرد. وی افزود: ما در این جلسه با دعوت از فعالان بخش خصوصی در حوزه معدن و صنعت سعی می‌کنیم درددل‌های آنها را بشنویم تا از طریق دبیرخانه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و اتاق بازرگانی برخی موانع و مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان را برطرف کنیم. وی با اشاره به مشکل عمده تولیدکنندگان در عقد قرارداد با بانک‌ها و نحوه محاسبه بهره و سود بانکی خاطرنشان کرد: ما در بیشتر پرونده‌های کمیته حمایت قضایی از تولیدکنندگان با این مشکل روبه‌رو بودیم که قرار شد براساس آیین‌نامه جدید نحوه محاسبه سود و بهره بانکی مورد بازنگری قرار گیرد.

بانک مرکزی نایب‌رئیس گروه 24 شد
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، نایب‌رئیس دوم گروه ٢٤ کشورهای در حال توسعه شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، با توجه به فرارسیدن نوبت جمهوری اسلامی ایران برای عهده‌دار شدن سمت نایب‌رئیس دوم گروه ٢٤ کشورهای در حال توسعه، بانک مرکزی به نمایندگی از ایران در 2 سال آتی به ترتیب مسؤولیت نایب‌رئیس اول و رئیس گروه ٢٤ را برعهده می‌گیرد. در این زمینه، کارگروهی متشکل از کارشناسان بخش اقتصادی و ارزی بانک مرکزی تشکیل شده است.


دستور ویژه وزیر برای پایانه مهران
به دستور وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای و معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری مکلف شدند در راستای تسهیل جابه‌جایی زوار اربعین و رسیدگی به امور حمل‌ونقل مسافران پایانه مرزی مهران، در آن پایانه حضور پیدا کنند. به گزارش روابط عمومی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای،‌ طبق تأکید محمد اسلامی، این دو مسؤول باید تا زمان اتمام عملیات جابه‌جایی زائران اربعین برای تسهیل امور، در محل آن پایانه حضور داشته باشند. گفتنی است به فاصله چند ساعت پس از رسانه‌ای شدن نابسامانی در پایانه مرزی مهران و سرگردانی زائران اربعین حسینی در این منطقه، وزیر راه و شهرسازی  این دستور را صادر کرد. وزیر راه در دستور خود به سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای تأکید کرده است هدف از این حضور میدانی، بررسی و رصد مستمر برای تصمیم‌گیری آنی برای تسهیل رفت و آمد و ارائه گزارش‌های دقیق و میدانی منظم است. اسلامی در ادامه خواستار توجه به تسهیل و روانی تردد زائران در بیش از 1200 کیلومتر از جاده‌های منتهی به پایانه‌های مرزهای شلمچه، چذابه و مهران در استان‌های خوزستان و ایلام شده است. سامانه تلفنی 141، سامانه پیامکی 1000141، برنامه تلفن همراه 141 و سایت 141 نیز به منظور آگاهی زائران اربعین از وضعیت حمل ونقل جاده‌ای پیش‌بینی شده است.
 


Page Generated in 0/0064 sec