printlogo


کد خبر: 201137تاریخ: 1397/8/12 00:00
وزرای خارجه کشورهای اسکاندیناوی ضمن حمایت از ادعای تلاش تهران برای مجازات عوامل حادثه تروریستی اهواز در دانمارک، یک بیانیه ضدایرانی منتشر کردند
وایکینگ‌ها علیه ایران!
نروژ سفیر ایران در اسلو را احضار کرد

گروه سیاسی: در پی ادعاهای دانمارک درباره طراحی حمله به یک فرد در خاک این کشور از سوی ایران، دولت نروژ سفیر ایران را فراخواند.
این اقدام دولت نروژ پس از آن صورت می‌گیرد که سرویس اطلاعاتی دانمارک اعلام کرده است از یک نروژی ایرانی‌تبار چند عکس پیدا کرده که مربوط به خانه یکی از سران تروریست‌‌های الاحوازیه مقیم دانمارک است. سرویس اطلاعاتی دانمارک حتی اذعان کرده است این نروژی ایرانی‌تبار ادعای همکاری با وزارت اطلاعات ایران را رد کرده است. فین بورچ‌اندرسون، رئیس سازمان امنیت و اطلاعات دانمارک روز سه‌شنبه در یک نشست مطبوعاتی ادعا کرد وزارت اطلاعات ایران به دنبال برخورد با حبیب جبر، فعال عرب ایرانی بوده که در دانمارک زندگی می‌کند. به گفته فین بورچ اندرسون، جبر رهبر شاخه دانمارک گروهک تروریستی الاحوازیه بوده است؛ همان گروهک تروریستی که اعلام کرد حمله تروریستی شهریورماه امسال در اهواز را که طی آن 24 شهروند ایرانی از جمله یک کودک 4 ساله به شهادت رسیدند، آنها انجام داده‌‌‌اند. رئیس سرویس اطلاعاتی دانمارک در ادامه مدعی شده یک شهروند نروژی ایرانی‌تبار روز ۲۱ اکتبر در ارتباط با این پرونده در نروژ بازداشت و تحویل دانمارک شده بود. این فرد دست داشتن در چنین نقشه‌ای را رد کرده است. رئیس دستگاه اطلاعات دانمارک برای اثبات ادعای خود تنها مدعی شده چند عکس از خانه حبیب جبر، از این نروژی ایرانی‌تبار یافته شده. وزارت خارجه دانمارک نیز بلافاصله پس از نشست خبری رئیس دستگاه اطلاعاتی این کشور، سفیر ایران در دانمارک را به وزارت خارجه احضار کرد. وزارت خارجه دانمارک سپس سفیر خود در تهران را نیز فراخواند.
به دنبال این اقدامات دانمارک که در واقع شروع یک عملیات تبلیغاتی گسترده علیه ایران بود، روز پنجشنبه گذشته هم وزیران خارجه 5 کشور دانمارک، سوئد، نروژ، فنلاند و ایسلند در نروژ
گرد هم آمده و در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند طرح ادعایی یک مامور ایرانی برای سوءقصد به جان یکی از مخالفان حکومت ایران را «بسیار جدی» می‌گیرند. این کشورها اعلام کردند دانمارک اطلاعاتی به آنها ارائه کرده که آن را بررسی کرده‌اند و با این کشور «همبستگی کامل» دارند. آنها همچنین در بیانیه خود نوشتند: «مهم است که کشورهای اسکاندیناوی شانه به شانه یکدیگر در برابر تهدیدات پیش‌روی جوامع خود بایستند».
در همین راستا روز پنجشنبه رسانه‌های نروژ از احضار سفیر ایران در این کشور درباره ادعاهای دولت دانمارک خبر دادند. «این اریکسن سوئردید» وزیر خارجه نروژ روز پنجشنبه گفت به «محمدحسین حبیب‌الله‌زاده» سفیر ایران اطلاع داده شده اسلو «با نگرانی‌ زیاد» ادعاهای دانمارک را دنبال می‌کند.
احضار سریالی سفرای ایران در دانمارک و نروژ به‌ خاطر یک ادعای اثبات‌نشده در حالی صورت می‌گیرد که طی ماه‌های اخیر رفتار مشابهی از سوی سایر کشورهای اروپایی مانند هلند، فرانسه و اتریش را در قبال دیپلمات‌های ایرانی شاهد بودیم. در نتیجه این اقدامات هماهنگ اروپایی‌ها، این کشورها که باید به واسطه پذیرش و اعطای پناهندگی به تروریست‌هایی چون منافقین یا الاحوازیه در مقام پاسخگویی برمی‌آمدند، در موضع طلبکار نشسته و ایران را در جایگاه متهم نشاندند(!)
از سوی دیگر به نظر می‌رسد سکوت و انفعال دستگاه دیپلماسی کشورمان در اتخاذ اقدام متقابل و مقابله به مثل با اروپایی‌ها، این کشورها را در برخورد تحقیرآمیز با ایران و دیپلمات‌های ایرانی جری‌تر کرده است به گونه‌ای که فقط در چند ماه اخیر ده‌ها مورد حمله به سفارتخانه‌های کشورمان در پایتخت‌های اروپایی  یا احضار و اخراج سفرا و دیپلمات‌های‌مان را شاهد بوده‌ایم. این روند تا جایی پیش رفت که اروپایی‌ها برخلاف تمام قوانین و عرف دیپلماتیک، اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی مستقر در اتریش را بیش از 4 ماه بازداشت کرده و در کمال تاسف او را از حق ملاقات نیز محروم کرده‌اند. رویکرد عجیب وزارت امور خارجه در قضیه اخیر نیز ادامه داشت به گونه‌ای که در پاسخ به هجمه و ادعای دانمارک علیه ایران، وزارت امور خارجه، سفیر این کشور در تهران را احضار نکرد. بلکه طبق خبر منتشر شده در سایت وزارت امور خارجه، سفیر دانمارک در تهران صرفا «در وزارت امور خارجه حضور یافت و با رئیس اداره اول امور شمال اروپا ملاقات کرد!» کارشناسان معتقدند اصرار دولت بر ادامه مذاکرات برجام اروپایی و گره زدن امور کشور با نتایج این مذاکرات، عملا رفتارهای وزارت امور خارجه را شرطی کرده و موجب شده است این وزارتخانه نتواند آنگونه که باید، حقوق کشور و دیپلمات‌های ایرانی را از طرف غربی بستاند. نکته جالب توجه در این میان ادعای چند ساله مقامات دولتی پیرامون منزوی شدن آمریکا در جهان با برجام یا ایستادگی اروپا در کنار ایران مقابل آمریکا بود! رفتارهای اخیر اروپایی‌ها در حمایت از سران گروهک‌های تروریستی مانند منافقین و الاحوازیه اما نشان می‌دهد این کشورها کاملا با سیاست جدید آمریکا برای ناامن‌سازی ایران هماهنگ بوده و پروژه ضدایرانی تقویت منافقین و سایر تروریست‌‌های ضدایرانی در اروپا، با شدت و قدرت بیشتری در حال پیگیری است. توطئه ضدایرانی اخیر کشورهای حوزه اسکاندیناوی که به سرزمین وایکینگ‌ها نیز شهره‌اند، موید همین گزاره است.
وزارت امور ‌خارجه باید در برابر دانمارک اقدام متقابل می‌کرد
رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: انتظار داشتیم وزارت امور خارجه در قبال اقدامات کشور دانمارک مقابله به مثل کند که متاسفانه این اقدام انجام نشد. حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با مهر، در واکنش به اقدام دولت دانمارک در فراخواندن سفیر این کشور از ایران گفت: از وزارت امور خارجه انتظار داشتیم بعد از حادثه تروریستی اهواز، احضار سفیر دانمارک و موضوع حضور سرکرده‌های تروریسم افراطی جنوب کشور در دانمارک را پیگیری کند اما متاسفانه به دلیل برخی ملاحظات، این کار انجام نشد. نماینده مردم اسلام‌آباد غرب درباره انگیزه‌های دانمارک برای فراخواندن سفیرش از ایران گفت: هدف اول دانمارک نشان دادن چراغ سبز به آمریکا در آستانه تحریم‌های جدید ایران است. وی ادامه داد: هدف دوم توجیه عدم اجرای وظایف دانمارک بر اساس کنوانسیون‌های بین‌المللی در مقابله با تروریسم است. رئیس کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: دیپلمات‌های ایران که با طرف‌های اروپایی مذاکرات تنگاتنگی دارند، باید در عرصه دیپلماسی رسمی و عمومی روشنگری‌هایی را انجام دهند. فلاحت‌پیشه با بیان اینکه دانمارک در سیاست‌های ضدایرانی مسبوق به سابقه است، گفت: دانمارک به دنبال ایجاد فضای روانی علیه ایران در شرایط تحریم‌ها و توجیه عدم اجرای وظایفش در مقابله با تروریسم است. وی تصریح کرد: انتظار داشتیم وزارت امور خارجه در قبال اقدامات کشور دانمارک مقابله به مثل کند که متاسفانه این اقدام انجام نشد.
 

وال‌استریت‌ژورنال: اروپا اعمال تحریم‌های هدفمند علیه ایران را بررسی می‌کند
یک رسانه آمریکایی گزارش داد کشورهای اروپایی به دنبال آن هستند درباره اعمال اولین تحریم‌ها علیه ایران پس از برجام رایزنی کنند. به گزارش تسنیم، روزنامه وال‌استریت‌ژورنال مدعی شده دولت‌های اروپایی پس از ادعاهای دانمارک علیه ایران در حال رایزنی برای اعمال اولین تحریم‌های هدفمند علیه تهران بعد از حصول برجام هستند. طبق این گزارش، روز چهارشنبه دیپلمات‌های دانمارکی سفیران کشورهای اتحادیه اروپایی را در جریان ادعاهای خود مبنی بر تلاش ایران برای حمله به فردی در خاک دانمارک قرار دادند. دیپلمات‌های اروپایی گفته‌اند وزرای خارجه کشورهای اروپایی در جلسه بعدی‌شان در روز 19 نوامبر (28 آبان) درباره گزینه‌های خود در واکنش به ادعاهای دانمارک بحث و تبادل نظر خواهند کرد، اگرچه بعید است تصمیم نهایی را در همان تاریخ بگیرند. پیش از این سخنگوی اتحادیه اروپایی گفته بود منتظر دریافت اطلاعات بیشتر از سوی دانمارک درباره ادعاها علیه ایران است. بروکسل علاوه بر این بار دیگر بر تلاش برای حفظ برجام تأکید کرده است.
 

ماجرا زیر سر صهیونیست‌هاست؟
پروژه فشار اروپایی‌ها به ایران که اخیرا کشورهای اسکاندیناوی نیز به آن اضافه شده‌اند، از ماجرای اخراج 2 دیپلمات ایرانی در هلند و دستگیری اسدالله اسدی، دیپلمات ایرانی در وین شروع شد و حالا تبدیل به یک پروژه بزرگ ضد ایرانی شده است. به گزارش «وطن امروز»، برخی ارزیابی‌ها از آن حکایت دارد که نقش رژیم صهیونیستی در این پرونده‌سازی‌های دروغ علیه ایران بسیار پررنگ است. در همین راستا ای‌بی‌سی‌نیوز گزارش داده است که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی بتازگی در اظهارات بی‌اساس خود با نسبت دادن عنوان «قوی‌ترین نیروی اسلام جنگ‌طلب» به ایران، به اتحادیه اروپایی درباره رخ دادن حملات احتمالی در خاک آن اتحادیه از طرف ایران هشدار داد. وی پس از مذاکره با همتای بلغار خود روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت «اسلام افراطی» یک تهدید برای جهان است و مدعی شد اسرائیل بتازگی مواردی از دسیسه‌های ایران برای اقدام به حملاتی در خاک اروپا را فاش کرده است.
 


Page Generated in 0/0077 sec