printlogo


کد خبر: 201142تاریخ: 1397/8/12 00:00
دولت آمریکا: تحریم‌ها علیه ایران را از دوشنبه باز‌می‌گردانیم
معافیت 8 کشور از تحریم نفتی

گروه اقتصادی: تنها 2 روز مانده به اجرای تحریم‌های 13 آبان علیه ایران، آمریکا در یک عقب‌نشینی آشکار 8 کشور را از تحریم‌های جدید معاف کرد تا رسما سیاست «به صفر رساندن فروش نفت ایران» شکست بخورد. به گزارش «وطن امروز»، آمریکا در ماه‌های گذشته توسط مسوولان ارشد خود بارها اعلام کرده بود به دنبال جایگزینی نفت ایران و به صفر رساندن فروش آن است اما تنها 2 روز مانده به تاریخ اعلام شده، مجبور شد 8 کشور خریدار نفت ایران را از این تحریم‌ها معاف کند تا همچنان نفت ایران فروخته شود. البته آمریکا برنامه‌های دیگری برای ضربه زدن به اقتصاد ایران دارد و مسوولان باید با هوشیاری تمام، نوشداروی تصمیمات جدید را تهیه کنند؛ تصمیماتی که اروپا نیز قرار است از آن پیروی کند. در واقع ایالات متحده به دلیل افزایش احتمالی قیمت نفت در بازارهای جهانی، 8 کشور را از تحریم‌های نفتی ایران معاف کرد. شبکه خبری بلومبرگ به نقل از یک مقام شاخص آمریکایی که ‌خواسته نامی از او برده نشود، نوشت: ایالات متحده توافق کرده است که 8 کشور از جمله ژاپن، هند و کره‌جنوبی اجازه یابند تا واردات مقادیر کمتری از نفت ایران را پس از تحریم‌ها به اجرا درآورند. این شبکه به‌طور کامل این 8 کشور را معرفی نمی‌کند اما اصلی‌ترین کشورهای معاف شده را  کره‌جنوبی، هند و ژاپن اعلام می‌کند. پیش از این بیشتر کشورهای خریدار نفت ایران از جمله خریداران آسیایی به دنبال اخذ معافیت از تحریم‌های آمریکا علیه ایران بویژه برای خرید نفت و میعانات گازی بودند. بلومبرگ در ادامه نوشت: متحدان نزدیک آمریکا از جمله ژاپن و کره‌جنوبی به همراه هند که وابستگی زیادی به نفت ایران دارند این معافیت را دریافت کرده‌اند اما انتظار می‌رود لیست کامل این معافیت‌ها روز دوشنبه منتشر شود. بلومبرگ هفته گذشته نیز از احتمال معافیت هند و کره جنوبی در برابر تحریم‌های نفتی ایران خبر داده بود. بلومبرگ در این راستا نوشت: این معافیت حداقل ادامه عرضه مقداری از نفت ایران به بازارهای جهانی را تضمین خواهد کرد و احتمالا نگرانی‌ها درباره اختلال در عرضه و فشار بیشتر به قیمت‌های بین‌المللی نفت را تنها پیش از انتخابات میان‌دوره‌ای در آمریکا آرام خواهد کرد. دولت آمریکا پیش از این تاکید کرده بود جز در موارد خیلی استثنایی که مرتبط با مسائل انسان‌دوستانه باشد هیچ معافیت دیگری در قبال تحریم‌ها علیه ایران صادر  نخواهد کرد.
چرا آمریکا به برخی کشورها معافیت داد؟
اصلی‌ترین دلیل معافیتی که آمریکا برای برخی کشورهای آسیایی خریدار نفت‌خام ایران در نظر گرفته است شکست برنامه‌های قبلی برای جایگزینی نفت ایران و خریدن وقت برای یافتن و تجهیز کردن جایگزین‌های نفت ایران در بازار جهانی است. آن طور که مشخص است روسیه، عربستان سعودی و خود آمریکا می‌خواهند نقش ایران را در بازار ایفا کنند اما به دلیل اینکه این موضوع بسیار زمانبر است آمریکا اجازه داده است برخی کشورها با این تبصره که اولا خرید نفت خود را از ایران کم کنند، به خرید خود ادامه دهند. مارک دوبوویتز، مدیر اندیشکده دفاع از دموکراسی (یکی از طراحان تحریم‌‎های ایران و تغییر حکومت) درباره تحریم‌هایی که قرار است ترامپ از 13 آبان آنها را شروع کند، گفت: اگر تحرک آمریکا برای به صفر رساندن فروش نفت ایران خیلی سریع باشد می‌تواند افزایش قیمت نفت را در پی داشته باشد، مانند همان اتفاقی که چند ماه قبل رخ داد و حتی با کاهش فروش نفت ایران اما نفت آنها گران‌تر شد. وی گفت: هدف کلی این تحریم‌ها درآمد نفت صفر است، نه صفر بشکه. بر این اساس، ترامپ با کاهش متعادل صادرات نفت ایران می‌خواهد اتفاق عجیبی روی قیمت نفت رخ ندهد که فشارهای سیاسی منوجه او و دولتش شود. باید توجه داشت قیمت نفت در ماه‌ گذشته نسبت به 6 ماه پیش کاهش داشت که کارشناسان دلیل این موضوع را افزایش عرضه نفت ایالات متحده می‌دانند.
نحوه خرید نفت توسط کشورهای معاف شده
طبق قوانین معافیتی که آمریکا برای کشورهای معاف شده مقرر کرده است هیچ کدام از آنها حق ندارند دلار و هر ارز دیگری حتی ارز محلی خود را در اختیار ایران بگذارند. آنها باید در عوض خرید نفت از ایران حساب سپرده‌ای در داخل کشور خود افتتاح کنند که ایران تنها بتواند از محل آن سپرده هزینه‌های پرداخت کالاهای خاص مورد نیاز خود را تامین کند. در نوع کالاهایی که این کشورها می‌توانند در اختیار ایران بگذارند هم محدودیت‌هایی وجود دارد. بر این اساس این کالاها باید غذا، دارو و کالاهای صرفا مصرفی باشند. این یعنی ایران در ازای نفت خود حتی نمی‌تواند کالاهای سرمایه‌ای و اولیه را وارد کند.
وزیر انرژی ترکیه: معاف شده‌ایم
دونمز، وزیر انرژی ترکیه در حاشیه نشست کمیسیون بودجه مجلس این کشور در مصاحبه با خبرنگاران اظهار کرد: برخی خبرها از معافیت ترکیه در تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران حکایت می‌کند.  ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست‌جمهوری ترکیه نیز پیش‌تر اعلام کرد که آنکارا در چارچوب منافع اقتصادی خود حرکت می‌کند و موافق تحریم نفتی آمریکا علیه ایران نیست. وی گفت: ایران از مهم‌ترین شرکای تجاری و بازرگانی ترکیه به شمار می‌رود که قراردادهای مهم دوجانبه اقتصادی فراوانی از جمله در زمینه نفت و گاز میان 2 کشور منعقد شده است. به همین دلایل آنکارا به هیچ عنوان وارد تعاملی که این توافقات را به خطر اندازد، نمی‌شود. وزیر سابق اقتصاد ترکیه نیز گفت که تصمیم ایالات متحده درباره تحریم نفتی ایران به این کشور ارتباطی ندارد و آنکارا مجبور به اجرای آن نیست.

دولت آمریکا: 700 فرد و نهاد به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه می‌شوند
دولت «دونالد ترامپ» دیروز اعلام کرد تمام تحریم‌ها علیه ایران که به موجب توافق هسته‌ای برجام رفع شده بود، بازمی‌گردد. این تحریم‌ها از روز دوشنبه اجرایی می‌شود. این موضوع را «مایک پمپئو»، وزیر خارجه آمریکا و «استیون منوچین»، وزیر خزانه‌داری این کشور دیروز اعلام کردند.  «مایک پمپئو» گزارش‌های قبلی را تأیید و اعلام کرد دولت ترامپ ۸ کشور را از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف خواهد کرد. وی گفت این معافیت‌ها موقت خواهد بود و کشورها باید منابع جایگزینی برای نفت ایران پیدا کنند. استیون منوچین اما برخلاف گزارش‌های منتشرشده در رسانه‌ها گفت دولت آمریکا قصد دارد ارتباط ایران را با سامانه سوئیفت قطع کند. استیون منوچین گفت در صورتی که کشورهای اروپایی از طریق کانال ویژه ارتباط مالی مبادله‌ای با ایران انجام دهند، خزانه‌داری آمریکا از تمام اختیارات خود برای مقابله با آنها استفاده خواهد کرد. وی همچنین گفت خزانه‌داری قصد دارد روز دوشنبه 14 آبان نام ۷۰۰ فرد و شرکت را به فهرست تحریم‌ها علیه ایران اضافه کند. وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد ۳۰۰ مورد از این تحریم‌ها جدید است. ۴۰۰ مورد دیگر نفرات و شرکت‌هایی هستند که تحریم‌ها علیه آنها ذیل برجام رفع شده بود و مجددا به فهرست تحریم‌ها بازمی‌گردند.


Page Generated in 0/0110 sec