printlogo


کد خبر: 201185تاریخ: 1397/8/13 00:00
اخبار

سخنگوی سازمان غذا و دارو خبر داد
افزایش دوباره قیمت دارو
نوسانات افزایشی قیمت‌ دارو همچنان ادامه دارد. به گزارش تسنیم، چندی قبل قیمت ظرف سرم از محتویات آن گران‌تر شده بود و در این زمینه نیز غلامرضا اصغری، رئیس سازمان غذا و دارو درباره گرانی قیمت ظرف سرم نسبت به محتویات آن گلایه کرده بود به طوری که به دلیل افزایش قیمت مواد پتروشیمی و در نتیجه افزایش هزینه بسته‌بندی دارو، قیمت تمام شده ظرف سرم از محتوای آن بیشتر شده بود. در این زمینه کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره جزئیات جدید مشکل قیمت سرم عنوان کرد: خوشبختانه مشکل مواد و قوطی سرم با تخصیص ارز دولتی 4200 تومانی حل شد. وی درباره مشکل افزایش قیمت هزینه بسته‌بندی دارو نیز بیان داشت: برای بسته‌بندی دارو ارز دولتی تخصیص نمی‌یابد، بنابراین به احتمال زیاد حدود 3 درصد قیمت دارو افزایش می‌یابد و این 3 درصد را باید به افزایش قیمت 7/9 درصدی اضافه کرد که چندی قبل به دلیل افزایش ارز دولتی از 3700 به 4200 تومان رخ داده بود. جهانپور همچنین تصریح کرد: البته این افزایش 7/9 درصد به همراه 3 درصد برای بسته‌بندی یک افزایش میانگین برای 2 هزار و 800 قلم دارو و 14 هزار شکل دارویی است، یعنی امکان دارد برخی از این داروها بین 5 تا 30 درصد افزایش قیمت داشته باشند یا برخی دیگر از داروها حتی کاهش قیمت داشته باشند.
ممنوعیت صادرات دارو و تجهیزات پزشکی
علاوه بر این، سخنگوی سازمان غذا و دارو از ممنوعیت صادرات هر نوع دارو و تجهیزات پزشکی بدون دریافت مجوز از سازمان غذا و دارو خبر داد. کیانوش جهانپور در این‌باره افزود: با توجه به شرایط فعلی اقتصادی و تخصیص ارز دولتی به حوزه مواد اولیه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی، هرگونه صادرات در این حوزه‌ها منوط به دریافت مجوز اداره کل مربوطه از سازمان غذا و دارو است. وی در این‌باره توضیح داد: از آنجا که ارز ترجیحی به حوزه دارو و تجهیزات ضروری پزشکی تخصیص می‌یابد، بنابراین عملا نوعی یارانه مستقیم به این حوزه تزریق می‌شود. علاوه بر آن با توجه به اتفاقات ماه‌های اخیر و احتمال بروز کمبود در برخی موارد دارویی و تجهیزاتی، قاعدتا اولویت در حوزه دارو و تجهیزات، تامین نیاز داخلی بیماران و مصرف‌کننده ایرانی است. بر همین اساس هرگونه صادرات در این حوزه‌ها به صورت موردی باید با مجوز اداره کل مربوطه یعنی اداره کل دارو یا اداره کل تجهیزات پزشکی در سازمان غذا و دارو انجام شود.


سازمان هواشناسی هشدار داد
احتمال وقوع سیلاب در 5 استان کشور
سازمان هواشناسی با صدور اخطاریه‌ای آبگرفتگی معابر و احتمال وقوع سیلاب را برای 5 استان کشور پیش‌بینی کرد. به گزارش «وطن امروز»، در اخطاریه سازمان هواشناسی آمده است: به سبب بارش شدید باران طی روز دوشنبه (۱۴ آبان ماه) آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال وقوع سیلاب در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و بوشهر پیش‌بینی می‌شود. بر اساس اعلام سازمان هواشناسی، «بنا بر تحلیل آخرین اطلاعات هواشناسی، سامانه‌ای بارشی از جنوب غرب بتدریج وارد کشور می‌شود که فعالیت این سامانه برای یکشنبه (۱۳ آبان‌ماه) در استان‌های واقع در نوار غربی کشور به شکل افزایش ابر و بارش پراکنده پیش‌بینی می‌شود. روزهای دوشنبه و سه‌شنبه (۱۴ و ۱۵ آبان ماه) فعالیت این سامانه روی نیمه غربی کشور تشدید خواهد شد». در ادامه این اطلاعیه برای فردا (۱۴ آبان‌ماه) بارش شدید باران همراه با آبگرفتگی معابر عمومی و احتمال وقوع سیلاب در استان‌های خوزستان، ایلام، لرستان، کرمانشاه و بوشهر و بارش باران همراه با آبگرفتگی معابر عمومی در استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، همدان، کردستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان پیش‌بینی شده است. در پایان اطلاعیه هواشناسی توصیه شده است تمهیدات لازم جهت کاهش خسارات احتمالی اتخاذ شود.


Page Generated in 0/0063 sec