printlogo


کد خبر: 201218تاریخ: 1397/8/14 00:00
در تازه‌‌‌‌‌ترین قسمت برنامه کیوسک مطرح شد
با این وضعیت شبکه نمایش خانگی، هزارپا هم نمی‌فروشد
لاتاری پرفروش‌ترین فیلم 6 ماه نخست 97 در شبکه نمایش خانگی

مجله فرهنگی- هنری «کیوسک» در تازه‌ترین قسمت خود سراغ نقد و بررسی وضعیت شبکه نمایش خانگی رفت. در این برنامه سعید خندق‌آبادی مدیرعامل موسسه هنرهای تصویری سوره حوزه هنری، محمدتقی فهیم منتقد سینما و سیدامیر پروین‌حسینی تهیه‌کننده سینما و نمایش خانگی حضور داشتند. به گزارش «وطن‌امروز»، در بخشی از این برنامه احسان عبدی‌پور، مجری برنامه با اشاره به اولین سریال‌های تولیدشده برای شبکه نمایش خانگی که عمری 12 ساله دارد، از آزمون و خطاهایی که در این مسیر اتفاق افتاده، پرسید که پروین‌حسینی در پاسخ به این سوال گفت: متاسفانه یک ایراد مدیریتی در کل بخش فرهنگ کشور وجود دارد و آن فقدان شجاعت است. مدیران نمی‌توانند پای استراتژی‌‌های خودشان بایستند. در گذشته استراتژی‌ها تکلیفش مشخص بود و نتیجه داشت.
مدیری که به جای نمایش خانگی، دغدغه تئاتر دارد!
در ادامه این بحث خندق‌آبادی گفت: شما تیراژ «قهوه‌ تلخ» و «ساخت ایران» را با هم مقایسه کنید، قهوه تلخی که 2 تا 3 میلیون تیراژ داشت به چند رسیده است؟ عدم حمایت وزارت ارشاد باعث این اتفاق شده است. وقتی ما فیلمی را در شبکه نمایش خانگی منتشر می‌کنیم، فردای آن روز لینک دانلود فیلم در تمام سایت‌ها موجود است. از طرفی دیگر شبکه‌‌های ماهواره‌ای چندین بار فیلم را پخش می‌کنند. یا وجود کپی‌‌های غیرقانونی در سراسر شهرها که همه این عوامل در مجموع نشان می‌دهد این حوزه متولی مشخصی ندارد. حتی وقتی با رئیس ستاد صیانت از محصولات فرهنگی که همان رئیس موسسه رسانه‌های تصویری هستند تماس می‌گیریم و می‌گوییم فلان فیلم در خیابان انقلاب در حال فروش است، می‌گوید: پول پلیس را پرداخت نکردیم و پلیس برای مقابله با این افراد از ما حمایت نمی‌کند! سوال من این است بودجه ستاد صیانت در کجا خرج شده است؟ در غربت نمایش خانگی همین بس که مدیرکل آن دغدغه تئاتر دارد و از جنس نمایش خانگی نیست.
سریال‌هایی که فقط قسمت اول آنها خوب است
محمدتقی فهیم در ادامه این بحث افزود: من فکر می‌کنم این بحث را باید به 2 بخش تقسیم کرد؛ بخش اول آن مربوط به مدیریت می‌شود که به آن اشاره شد ولی بخش دیگر آن مربوط به تولیدکنندگان این آثار است که کارهای کم‌کیفیتی تولید می‌کنند. برخی از سریال‌ها در این حوزه فقط قسمت اول و دوم‌شان خوب است و پس از آن دیگر کیفیتی ندارند. در صورتی که قسمت اول و دوم این سریال قابل دفاع بوده و کم‌کاری نکرده‌‌اند اما از قسمت سوم به بعد فقط به فکر خالی کردن جیب مصرف‌کننده هستند. وقتی شبکه نمایش خانگی هدایتش به سمتی است که مرکز پول‌سازی تلقی می‌شود تا جایی که سرمایه‌گذاران و تهیه‌کنندگان فکر می‌کنند اگر سرمایه‌ای وارد این حوزه کنند باید 2 برابرش را در بیاورند، نمایش خانگی محملی می‌شود برای کلاه گذاشتن سر مصرف‌کننده!
کدام فیلم بیش از سایرین در نمایش خانگی فروخت؟
خندق‌آبادی در ادامه با اشاره به کاهش شدید تیراژ آثار سینمایی راه‌یافته به شبکه نمایش خانگی گفت: کسی که وارد این حوزه می‌شود تمام تلاشش را می‌کند فیلم او دیده شود و مورد پسند مخاطب باشد. پس این افت تیراژ به سبب عدم مدیریتی است که در این حوزه وجود دارد. تیراژ کم شده، چون مخاطب با این قیمت دیگر دی‌وی‌دی نمی‌خرد. مثلا «هزارپا» اگر سال گذشته وارد شبکه نمایش خانگی می‌شد، بالای یک میلیون نسخه از آن تولید می‌شد ولی الان با این قیمت دی‌وی‌دی مطمئنا بیشتر از 500 هزار تا از آن تولید نمی‌شود. در 6 ماهه نخست امسال «لاتاری» پرفروش‌ترین فیلم شبکه نمایش خانگی بوده است. معمولا تیراژها و فروش‌‌های بالا مربوط به فیلم‌‌های طنز است و بالاترین تیراژ ما تا به حال فیلم سالوادور بوده با تیراژ حدود 700 هزار دی‌وی‌دی. وی افزود: افزایش قیمت دی‌وی‌دی به 10 هزار تومان، تیشه‌ای بود به ریشه خودمان و مقصر وزارت ارشاد است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی می‌توانست از وزارت بازرگانی بخواهد مقوا را با ارز دولتی به ما بدهند یا برای وارد کردن پلی‌کربنات برای تولید دی‌وی‌دی از ارز دولتی استفاده کنند تا این افزایش قیمت و به دنبال آن ریزش مخاطب را نداشته باشیم.
چرا نظارت حوزه هنری بر شبکه نمایش خانگی کمتر است؟
عبدی‌پور در ادامه این برنامه با اشاره به اینکه چرا حوزه هنری با وجود اینکه با اکران فیلم‌هایی همچون «گشت ارشاد 1» و «هزارپا» مشکل داشته اما در زمان خرید رایت فیلم‌ها، موسسه «هنرهای تصویری سوره» نفر اول صف خرید بوده، پرسید. سوالی که خندق‌آبادی اینگونه به آن پاسخ داد: موسسه هنرهای تصویری یک موسسه خودگردان است. ما از ردیف‌‌های بودجه حوزه هیچ دریافتی نداریم. آقای حمزه‌زاده، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری به ما گفتند اولویت‌‌های ما در حوزه، نمایش خانگی نیست، اگر می‌توانید خودتان این موسسه را بچرخانید این کار را بکنید اما بدانید حوزه نمی‌تواند بودجه‌ای به شما اختصاص دهد. ما برای اینکه بتوانیم از فیلم‌‌های ارزشی حمایت کنیم مجبوریم چندتا فیلم تجاری هم بخریم تا از درآمد حاصل از این فیلم‌ها بتوانیم فیلم‌‌های ارزشی و دفاع‌مقدسی را حمایت کنیم.


Page Generated in 0/0062 sec