printlogo


کد خبر: 201242تاریخ: 1397/8/14 00:00
حذف یورو بعد از دلار
هند همه پول نفت ایران را با روپیه پرداخت می‌کند

گروه اقتصادی: دلار و یورو رسما از مبادلات رسمی ایران و هند حذف می‌شود و قرار است پیمان پولی دوجانبه نفتی برای 2 کشور به وجود آید. به گزارش تایمز آو ایندیا، ایران و هند در حال نهایی کردن جزئیات مکانیزمی هستند که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد تمام پول ایران را به ارز هندی پرداخت کند.  با اعطای معافیت 180 روزه از تحریم‌های نفتی ایران توسط آمریکا به هند قبل از اجرایی شدن تحریم‌ها از روز دوشنبه، هند و ایران جزئیات مکانیزمی را نهایی می‌کنند که به دهلی‌نو اجازه می‌دهد تمام پول ایران را با ارز هندی در یک بانک در هند پرداخت کند. هند ترتیب پرداخت این پول را در حسابی در بانک «یو سی ‌او» می‌دهد. این بانک دسترسی بین‌المللی ندارد، بنابراین در برابر تحریم‌ها آسیب‌پذیر نیست. قبلا هم این اتفاق افتاده بود اما در مورد قبلی پرداخت‌های نفتی تقسیم می‌شدند، 45 درصد به روپیه در بانک یوسی‌او پرداخت می‌شد و 55 درصد به یورو. این بار ایران کل مبلغ را به روپیه دریافت می‌کند و انتظار می‌رود تهران از این پول برای واردات کالا از هند استفاده کند. این یعنی اگر بانک‌های ایرانی از سیستم پرداخت سوئیفت حذف شوند، هند همچنان می‌تواند پول واردات نفت را پرداخت کند. دور دوم تحریم‌ها علاوه بر بخش انرژی، کشتیرانی، کشتی‌سازی و بخش‌های مالی را هم هدف قرار داده است. برایان هوک، یک مقام ارشد آمریکایی به روزنامه‌نگاران اطمینان داد کشورهایی که به واردات نفت ایران ادامه می‌دهند باید یک حساب تضمینی باز کنند: «حساب‌های تضمینی برای کشورهایی باز می‌شود که نیاز به ادامه واردات نفت ایران دارند. این حساب‌ها ارز ایران را قبول نمی‌کنند و اجازه نمی‌دهند ایران هیچ درآمدی از فروش نفت داشته باشد. هر زمانی که ایران نفت بفروشد این پول در حساب تضمینی در بانک کشور وارد‌کننده ذخیره می‌شود و ایران باید آن را خرج کند». وی اضافه کرد: «ما شدیدا این کشورها را تشویق می‌کنیم تا مطمئن شویم ایران این پول را برای خرید‌های بشردوستانه هزینه می‌کند. آمریکا از نزدیک این حساب‌ها را کنترل می‌کند. برخلاف دولت قبلی ما مطمئن می‌شویم که این پول صرف فعالیت‌های غیرقانونی نمی‌شود و این حساب‌ها نشتی ندارند. ما از نزدیک با این کشورها کار می‌کنیم تا خرید و فروش کالاهای بشردوستانه تضمین شود».
هند با توقف واردات نفت ایران کنار نمی‌آید
رئیس شرکت نفت هند گفت دورنمای صفر شدن واردات نفت‌خام ایران توسط پالایشگاه‌های هند غیرواقعی است. اگر چه این شرکت که بزرگ‌ترین گرداننده نفت در هند است واردات نفت‌خام از ایران را کاهش داده اما به گفته سانجیو سینگ، احتمال صفر شدن کل واردات نفت ایران خیلی کم است. او اضافه کرد شرکتش به‌رغم اجرایی شدن تحریم‌های آمریکا در روز دوشنبه، محموله‌های نفتی ایران را برای این ماه سفارش داده است. سینگ گفت: «ما شدیداً اعتقاد داریم اگر ایران از بازار جهانی خارج شود، ثبات بازار حداقل برای مدتی از بین می‌رود. من شخصا فکر نمی‌کنم هند بتواند با توقف واردات نفت ایران کنار بیاید». این مقام اجرایی هند ادامه داد: شرکت نفت هند از ماه اکتبر واردات نفت‌خام خود را از ایران کمی کاهش داده تا واشنگتن آن را از تحریم‌های ایران معاف کند. در واقع روزنامه هندی ایکانامیک تایمز دیروز گزارش داد که این معافیت به شرطی به هند داده شده که پالایشگاه‌های هند واردات نفت‌خام از ایران را در سال مالی 19-2018 نسبت به سال قبل 35 درصد کاهش دهند. طبق گزارش‌های رسیده محموله‌های صادراتی نفت‌خام ایران به هند در ماه سپتامبر به 600 هزار بشکه در روز می‌رسید، ولی در اکتبر به 500 هزار بشکه در روز کاهش یافت. انتظار می‌رود مقدار واردات در ماه جاری هم همین قدر باشد.
آمریکا باور کرد نفت ایران قابل جایگزینی نیست
نماینده سابق ایران در اوپک با اشاره به معاف شدن ۸ کشور از تحریم نفتی ایران گفت: کشورهای صاحب نفت اعم از اعضای اوپک و غیراوپک قادر به افزایش سطح تولید به میزان مورد انتظار جهت جایگزینی نفت ایران نیستند و آمریکایی‌ها نیز به این باور رسیده‌اند. محمدعلی خطیبی افزود: این تولید‌کنندگان سرجمع طی 3 ماهه سوم سال جاری میلادی تنها موفق به افزایش سطح تولید به میزان 800 هزار بشکه در روز شدند. وی ادامه داد: مجموع افزایش تولید نفت اعضای اوپک در مدت  3 ماهه اخیر تنها 360 هزار بشکه در روز بوده، این در حالی است که ایران روزانه 2 میلیون و 800 هزار بشکه نفت و میعانات گازی صادر می‌کند. نماینده سابق ایران در اوپک گفت: تولیدکنندگان غیراوپکی نیز در این بازه زمانی موفق به افزایش سطح تولید به میزان 300 تا 400 هزار بشکه در روز شدند. وی افزود: کشورهایی که قرار بود جایگزین نفت ایران شوند به‌رغم اینکه گفته بودند به جای یک بشکه نفت ایران حاضرند 2 بشکه نفت اضافه کنند، پس از چند ماه برای همگان به وضوح مشخص شد که توانایی این کار را ندارند. خطیبی بیان داشت: مجموع کشورهای عضو اوپک و غیراوپک در 3 ماهه سوم سال به‌رغم تمام تلاش‌ها از تولید یک‌میلیون بشکه نفت در روز باز ماندند، این در حالی است که برنامه تولید تمام اعضای اوپک جز ایران و ونزوئلا و همینطور کشورهای غیراوپکی بویژه روسیه در این مدت به راه بوده است. نماینده سابق ایران در اوپک یادآور شد: میزان تولید اعضای اوپک و غیر اوپک به هیچ وجه جایگزین 2 میلیون و 800 هزار بشکه‌ای نفت ایران نخواهد بود و آمریکایی‌ها نیز به این باور رسیده‌اند.
 


Page Generated in 0/0067 sec