printlogo


کد خبر: 201269تاریخ: 1397/8/14 00:00
گزارش میدانی«وطن‌امروز» از آخرین وضعیت نرخ انواع ارز یک روز مانده به بازگشت تحریم‌ها
بازار آرام بود

گروه اقتصادی: بازار ارز روز گذشته آرام‌ترین روز خود در ماه جاری را تجربه کرد. به گزارش «وطن امروز»، قرار است صبح امروز تمام تحریم‌های ایالات متحده آمریکا که پس از برجام لغو شده بود بار دیگر بازگردد، حتی تحریم‌های جدیدی هم به موارد قبل از اقدام مشترک اضافه شدند اما این اخبار تا روز گذشته نتوانستند هیچ تاثیری روی قیمت طلا، ارز و دیگر کالاها بگذارند. با وجود اینکه از هفته‌های گذشته شایعه ترکیدن قیمت‌ها پس از اجرایی شدن مرحله دوم تحریم‌های آمریکا مطرح شده بود و خیلی از سوداگران برای این روز برنامه‌ریزی کرده بودند، دیروز بازار ارز آرام‌تر از روزهای عادی بود تا حدی که حتی قیمت دلار در ساعاتی از روز از قیمت روز گذشته خود هم پایین‎‌تر آمد. بنا بر مشاهدات میدانی، بازار فردوسی و سبزه‌میدان دیروز ساعات بسیار کم‌فروغی را پشت سر گذاشتند. دلالان با توجه به فعالیت گسترده صرافی‌های بانکی و دیگر صرافان معتبر دیگر نقشی در بازار نداشتند و تنها نظاره‌گر بودند. دلالان قیمت هر دلار آمریکا را بین 14200 تا 14500 تومان، یورو را 16700 و پوند انگلیس را 17800 تومان اعلام می‌کردند، البته این قیمت فروش دلالان بود و قیمت خرید آنها به مراتب و بین 500 تا 1000 تومان پایین‌تر بود.
هر کارت ملی 2000 دلار
شاید اصلی‌ترین سوالی که در این شرایط مطرح باشد این است که قیمت ارزهای مختلف چگونه افزایش پیدا نکرد؟ دیروز در یک اقدام بازدارنده، بانک مرکزی حجم بالایی ارز در اختیار صرافی‌های معتبر و بانکی قرار داد که آنها با فروش این ارزها با قیمتی پایین‌تر از حاشیه بازار، قیمت‌ها را کنترل کرده و به نوعی بشکنند. این شکست بازار در حالی رخ داد که فاصله قیمت ارز در اختیار دلالان و نمایندگی‌های بانک مرکزی بیش از 700 تومان بود. بر این اساس دیروز صرافی‌ها دلار را 13800 تومان می‌فروختند که البته این فروش با شرایط خاص صورت می‌گرفت؛ اول اینکه کد ملی فرد خریدار در سامانه سنا ثبت می‌شود و نیاز به کارت ملی است، موضوع دوم اینکه سقف خرید هر مشتری 2 هزار دلار یا معادل آن به ارزهای دیگر است. این حراج ارزی باعث صف‌های طولانی در برابر صرافی‌ها شده بود. نکته حائز اهمیت اینجاست که این فروش ارز نه‌تنها برای مسافران و 21 مورد خریداران مجاز معرفی شده توسط بانک مرکزی، بلکه برای تمام شهروندان متقاضی است.  البته این نحوه توزیع ارز تبعاتی در کنار کنترل قیمت‌ها داشت، از جمله اینکه برخی دلالان با ایستادن در صف و تنها با ارائه کارت‌های ملی خود دلار با قیمت 13800 تومان دریافت می‌کردند و در بازار آزاد آن را بیش از 14 هزار تومان به فروش می‌رساندند. این کار در هر ساعت بین 500 تا یک میلیون تومان برای این افراد سود دارد.
طلا هم ارزان شد
دیروز قیمت طلا و سکه هم نسبت به روز پیش از آن کاهش نسبی را تجربه کرد. بنا بر گزارش‌ها، قیمت هر سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید 4 میلیون و 600 هزار تومان یعنی 150 هزار تومان کمتر از روز قبلش معامله شد. سکه طرح قدیم، نیم‌سکه و ربع‌سکه  هم به ترتیب 100، 60 و 50 هزار تومان کاهش قیمت را تجربه کردند. نکته قابل توجه کاهش 200 هزار تومانی هر گرم طلای 18‌عیار در بازار دیروز بود که از قیمت 660 هزار تومانی به 460 هزار تومان رسید.   
فروش شمش طلا با عاملیت بانک کارگشایی
یکی دیگر از اقداماتی که برای کنترل قیمت طلا صورت گرفت، ایجاد ساختاری برای حراج شمش طلا در بانک کارگشایی بود. بر این اساس، عرضه شمش‌های طلای یک کیلویی از ساعت ۱۶ عصر دیروز، در بانک کارگشایی انجام شد. مسعود سلیمانی، از عرضه شمش طلا در بانک کارگشایی خبر داد و گفت: فروش شمش طلا به روش مزایده‌ای، عصر امروز (۱۳ آبان ماه) ساعت ۱۶ در بانک کارگشایی آغاز شد. مدیرعامل سابق بانک کارگشایی افزود: بر این اساس هر فرد حقیقی یا حقوقی اگر شمشی در اختیار داشته باشد، می‌تواند طبق قانون به بانک کارگشایی مراجعه کرده و درخواست برگزاری حراج برای فروش آن داشته باشد. وی تصریح کرد: بر این اساس یک فرد حقیقی تصمیم گرفته امروز ۲۵ کیلوگرم شمش طلا را در قالب شمش‌های یک کیلوگرمی به فروش برساند. سلیمانی ادامه داد: روش فروش بر اساس مزایده بوده و قیمت پایه در ساعت فروش شمش‌ها مشخص می‌شود.
 

مجلس به دنبال حذف دلار
جمعی از نمایندگان طرحی را به منظور حذف دلار از معاملات بین‌المللی در مجلس تهیه و تدوین کردند. در همین زمینه نصرالله پژمان‌فر با اعلام این خبر، گفت: حذف دلار از معاملات بین‌المللی کشورمان از جمله اقداماتی است که باید هرچه زودتر اجرایی شود. متن این طرح به شرح زیر است:
تعریف: منظور از دلار در این قانون واحد پولی ایالات متحده آمریکاست، به موجب این قانون که ۶۰ روز پس از تصویب لازم‌الاجرا خواهد بود.
1- هرگونه معامله دولتی و خصوصی با دلار ممنوع است. 2- دارندگان دلار تا تاریخ اجرای این قانون فرصت دارند دلار خود را به کالا و ریال یا سایر ارزها تبدیل کنند. 3- از تاریخ اجرای این قانون هرگونه دلار آمریکا در ایران در حکم ارز قاچاق محسوب می‌گردد و دستگاه‌های مسؤول موظفند با هرگونه دلار مکشوفه و نگهدارندگان آن برابر قوانین قاچاق کالا و ارز برخورد نمایند. 4- وزارت خارجه مکلف است با رایزنی مستمر و فشرده با کشورهای مختلف بویژه کشورهایی که مورد تحریم ایالات متحده قرار گرفته‌اند ایجاد ائتلاف جهانی برای تحریم دلار و حذف دلار از معاملات بین‌المللی را پیگیری و گزارش پیشرفت کار را هر ۳ ماه به کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارسال نماید.
تبصره: این قانون عطف بماسبق نمی‌شود، لکن قراردادهایی که پیش از تصویب این قانون منعقد شده و ما به ازای آن دلار است هنگام تمدید یا تجدید می‌باید به ارزهای دیگر تغییر یابد.
 


Page Generated in 0/0073 sec