printlogo


کد خبر: 201289تاریخ: 1397/8/15 00:00
براساس اعلام مدیران وزارت بهداشت تخلفات در حوزه تعرفه‌های پزشکی در پایتخت قابل توجه است
روی ناخوش تعرفه‌های پزشکی
سخنگوی وزارت بهداشت: ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان در مراکز دولتی و خصوصی ممنوع است

گروه اجتماعی: نرخ ویزیت بیماران در مطب‌ها، یکی از مشکلات و چالش‌های مردم در مراجعه با پزشک است، آن هم در شرایطی که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، قدرت چندانی برای نظارت بر تعرفه‌ها در مطب‌ها ندارند.
به‌گزارش مهر، در رفت و آمد به مطب پزشکان در نقاط  گوناگون شهر تهران و البته کلانشهرهای کشور، متوجه این واقعیت می‌شویم که تعرفه‌های مصوب بالا و پایین می‌شود به‌طوری که نرخ ویزیت یک پزشک متخصص در نقطه‌ای از پایتخت، با همان پزشک متخصص در گوشه‌ای دیگر از شهر، متفاوت است. بر اساس اعلام وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی، پزشکان باید بر اساس تعرفه‌های مصوب، حق ویزیت دریافت کنند و گرفتن پول بیشتر از بیماران، تخلف به حساب می‌آید و برخورد می‌شود. اما این ادعا تا چه اندازه قابلیت اجرایی و عملیاتی دارد؟
تأیید تخلف تعرفه‌ای
ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، این موضوع را تایید کرد و گفت: تعرفه‌ها در برخی مطب‌ها رعایت نمی‌شود و بعضا شاهدیم عددهایی بیشتر از نرخ مصوب از بیماران دریافت می‌شود. وی در عین حال به این موضوع نیز اشاره کرد که برخی پزشکان هم تعرفه پایین‌تر از نرخ مصوب را دریافت می‌کنند. خسرونیا در پاسخ به این سوال که تعرفه‌ها باید برای سال ۹۸ چگونه تعیین شود، گفت: باید شرایط اقتصادی مردم را در تعیین تعرفه‌ها در نظر گرفت.
حجم بالای تخلفات در تهران
در همین حال، ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت معتقد است ۸۲ درصد پرداختی از جیب مردم مربوط به هزینه‌های سرپایی است. به گفته وی، رقم ویزیت در بخش خصوصی برای پزشک عمومی ٢٤ هزار و ٥٠٠ تومان، پزشک متخصص ٣٨ هزار و ٤٠٠ تومان و پزشک فوق تخصص نیز ٤٧ هزار و ٩٠٠ تومان است. سخنگوی وزارت بهداشت تاکید کرد: در بخش خصوصی هر پزشکی که ویزیت را خارج از این 3 رقم دریافت کند، تخلف کرده است و ارقام بالاتر مورد تایید نیست. در بیشتر شهرستان‌ها، ویزیت خارج از رقم مصوب دریافت نمی‌شود اما در تهران تخلفات قابل توجهی وجود دارد.
ابهام در افزایش تعرفه‌ها
همین اظهارنظر حریرچی در ارتباط با تخلفات تعرفه‌ای در تهران، حکایت از این واقعیت دارد که نرخ ویزیت بیماران در مطب‌ها سلیقه‌ای دریافت می‌شود. اما اینکه چرا بیمار باید هزینه مطب پزشک در شمال شهر را پرداخت کند، موضوعی است که سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، باید پاسخگو باشند. تابستان گذشته بود که وزیر بهداشت، موضوع تعرفه‌های پزشکی را مورد اشاره قرار داد و با گلایه از اینکه تعرفه‌ها عادلانه وضع نمی‌شود، خواستار واقعی شدن تعرفه‌ها شده بود. این در حالی است که برخی اعضای کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با توجه به شرایط اقتصادی کشور، موضوع افزایش تعرفه‌ها در سال ۹۸ را منتفی دانسته و عنوان داشته بودند تعرفه‌ها در سال‌های گذشته به اندازه کافی رشد داشته است.
تخلف در بیمارستان
علاوه بر این سخنگوی وزارت بهداشت درباره ممنوعیت ارجاع بیمار به خارج بیمارستان نیز گفت: ممنوعیت اکید و مطلق ارجاع بیمار به خارج از بیمارستان، تمام بیمارستان‌های کشور اعم از دولتی و خصوصی و سایر بیمارستان‌ها را شامل می‌شود و  بیمارستان‌ها موظفند تمام داروها و تجهیزات مورد تجویز پزشکان شاغل مربوطه را مطابق فهرست دارونامه اختصاصی بیمارستان، در داخل بیمارستان تامین کنند. وی با بیان اینکه همچنین هرگونه دریافتی خارج از صورتحساب رسمی بیمارستان و هرگونه دریافتی غیر از صندوق بیمارستان و بدون ارائه صورتحساب رسمی، ممنوع است، گفت: متاسفانه در بعضی بیمارستان‌ها مواردی از این تخلفات دیده می‌شود، لذا از مردم درخواست می‌کنیم هرگونه تخلف یا هر شائبه تخلف در این زمینه درباره بیماران خود و سایر بیماران را با صرف یک دقیقه وقت به تلفن 190 اطلاع دهند و همکاران ما به طور شبانه‌روزی آماده پاسخگویی و پیگیری این موارد هستند و بعد از اثبات تخلف، حداکثر برخورد قانونی با متخلفان انجام خواهد شد.
 


Page Generated in 0/0068 sec