printlogo


کد خبر: 201320تاریخ: 1397/8/15 00:00
وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا در نشست خبری مشترک، آغاز اجرای دور جدید تحریم‌ها علیه ایران را اعلام کردند
روحانی: تحریم‌ها را با افتخار دور می‌زنیم

گروه سیاسی: تحریم‌ها بازگشت در حالی که برنامه هسته‌ای ایران همچنان تعطیل است. شامگاه دوشنبه وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا در نشست مشترکی ضمن اعلام رسمی بازگشت تحریم‌ها علیه ایران، لیست بلندی از تحریم‌‌های جدید را نیز رونمایی کردند؛ تحریم‌‌های گسترده‌ای که از حوزه‌‌های بانکی تا هواپیما و کشتیرانی را شامل می‌شود. این تحریم‌ها به مراتب شدیدتر از تحریم‌‌‌هایی است که پیش از توافق برجام، آمریکا علیه ایران وضع کرده بود.  ظاهرا آمریکایی ها آنقدر در اعمال تحریم ها عزم جدی دارند که حتی نفتکش سانچی را که سال گذشته در سواحل چین غرق شد در لیست تحریم ها قرار دادند! بنا بر آنچه وزیر خارجه آمریکا گفته است تحریم‌‌های جدید بی‌سابقه‌‌‌‌‌ترین رژیم تحریمی علیه ایران است. پمپئو همچنین ضمن ارائه لیست کشورهایی که به طور موقت از تحریم نفتی ایران معاف شده‌‌اند تاکید کرد تاکنون 20 کشور واردات نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌‌‌اند. وزیر خارجه آمریکا تاکید کرد معافیت‌‌های ارائه شده نیز موقت است و آمریکا در مذاکره با کشورهای مذکور در حال رایزنی برای صفر کردن واردات نفت از ایران است. آنطور که وزیر خزانه داری آمریکا مطرح کرده است 700 فرد، شرکت و نهاد، کشتی و هواپیما در لیست جدید تحریم‌های ضد ایرانی آمریکا قرار گرفته اند. جان بولتون، مشاور امنیت ملی ترامپ نیز می‌گوید آمریکا تحریم‌های بیشتری را علیه ایران اعمال می‌کند. به گزارش فارس، مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا و استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری این کشور در یک نشست خبری درباره تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران با خبرنگاران شرکت کردند. مایک پمپئو در ابتدا پشت تریبون قرار گرفت و به بازگشت تحریم‌ها علیه ایران اشاره کرد. وی با اشاره به اتهامات هفته قبل دانمارک علیه ایران درباره اقدامات تروریستی در خاک این کشور گفت: ایران 2 انتخاب دارد؛ به صورت یک بازیگر عادی رفتار کند یا شاهد فروپاشی اقتصادش باشد. پمپئو گفت: واشنگتن فکر می‌کند توافق جدید با ایران ممکن است اما تا زمانی که ایران رفتارش را بر اساس 12 خواسته‌ای که من قبلا مطرح کردم تغییر نداده باشد، فشار آمریکا بر ایران پیوسته ادامه خواهد یافت. پمپئو هدف نهایی راهبرد دولت آمریکا در قبال ایران را کنار گذاشتن «انقلابی‌گری» از سوی این کشور خواند. وی اضافه کرد دولت آمریکا از ابتدای ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ تا کنون 19 دور تحریم علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کرده که در جریان آن 168 شخصیت حقیقی و حقوقی هدف این تحریم‌ها قرار گرفته‌اند. وزیر خارجه آمریکا همچنین مدعی شد از وقتی در ماه مه راهبرد جدید آمریکا در قبال ایران اجرایی شد، حدود 100 شرکت از ادامه تجارت با ایران صرف‌نظر کرده‌اند. وزیر خارجه آمریکا مدعی شد 20 کشور خرید نفت خود از ایران را به صفر رسانده‌اند، بیش از یک میلیون بشکه از صادرات نفت ایران کاسته شده و از ماه مه تاکنون، 5/2 میلیارد دلار درآمد نفتی ایران از دست رفته است. وی شرکت‌های خارجی را تهدید کرد ادامه تجارت با ایران در مقایسه با خروج از این کشور، تصمیم اقتصادی
دردناک تری خواهد بود.
لیست معاف‌شدگان موقت
پمپئو همچنین اسامی کشورهایی را که فعلا از تحریم‌های نفتی علیه ایران معاف شده‌اند اعلام کرد. به گفته وی چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره‌جنوبی، تایوان و ترکیه از کشورهایی هستند که در این لیست قرار گرفته‌اند. پیش از این مقامات آمریکایی گفته بودند کشورهای اروپایی در این لیست وجود ندارند و شامل معافیت‌ها نیستند. وی مدعی شد این 8 کشور تاکنون بخش قابل توجهی از خرید نفت خود از ایران را کاهش داده‌اند و حتی 2 کشور آن را به صفر رسانده‌اند. پمپئو گفت: ما به مذاکرات خود ادامه می‌دهیم تا همه کشورها واردات نفت خود از ایران را به صفر برسانند. پمپئو پیش از این گفته بود برخی کشورها برای کاهش واردات نفت خود از ایران نیاز به زمان بیشتری دارند. پمپئو در ادامه نسبت به مجازات سخت و دردناک علیه نهادهایی که بعد از بازگشتن تحریم‌ها با ایران تجارت می‌کنند هشدار داد. پمپئو در پاسخ به سوال الجزیره به دفاع تمام‌قد از رژیم سعودی پرداخت و گفت این کشور از تلاش‌های آمریکا در مقابله با تروریسم حمایت می‌کند، در حالی که ایران به بی‌ثباتی در منطقه دامن می‌زند. وزیر خارجه آمریکا همچنین ادعا کرد ایران پول نفت فروخته شده به این 8 کشور را تنها می‌تواند در تجارت کالاهای انسانی یا تجارت دوجانبه برای خرید کالاهای غیرتحریمی استفاده کند. وزیر خارجه آمریکا مجددا تاکید کرد تا دولت ترامپ بر سر کار است، ایران نمی‌تواند به سمت سلاح هسته‌ای نزدیک شود.
تحریم 700 فرد، نهاد، کشتی و هواپیما
وزیر خزانه‌داری آمریکا نیز در ادامه به جزئیات تحریم‌ها اشاره کرد و گفت: بیش از 700 فرد، شرکت و نهاد، کشتی و هواپیما را تحریم کرده‌ایم. استیو منوچین در ادامه بازگرداندن تحریم‌ها را بخشی از راهبرد فشار حداکثری و بی‌سابقه اقتصادی علیه ایران خواند و ایران را متهم کرد بزرگ‌ترین کشور حامی تروریسم است. وی تاکید کرد این تحریم‌ها بزرگ‌ترین تحریم‌هایی است که تاکنون رژیم ایران را هدف گرفته است. وزیر خزانه‌داری آمریکا اضافه کرد تحریم‌های امروز 50 بانک ایرانی و شعب خارجی آنها را در برمی‌گیرد. منوچین که اظهارات ضد ایرانی مقامات آمریکایی را تکرار می‌کرد، در تشریح تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، به بخش‌های کشتیرانی، انرژی و هواپیمایی اشاره کرد و گفت بیش از 65 هواپیمای ایرانی نیز تحریم شده‌اند. وی ادعا کرد ایران اگر رفتار خود را تغییر ندهد، با انزوای مالی مواجه خواهد شد. او در ادامه لفاظی‌هایش توقف برنامه موشکی ایران و جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را شرط کاهش تحریم‌ها خواند و گفت واشنگتن با تمرکز بالا در حال رصد رفتار ایران است. منوچین همچنین تهدید کرد اگر ایران برای دور زدن تحریم‌های آمریکا تلاش کند، واشنگتن بارها و بارها این تلاش‌ها را متوقف خواهد کرد. وی شرکت‌های خارجی را هم تهدید کرد و گفت واشنگتن در اجرای تحریم‌هایش جدی‌ است.
«سوئیفت» دسترسی برخی بانک‌های ایران را تعلیق کرد
«جامعه جهانی ارتباطات بانکی» مشهور به «سوئیفت» دیروز دوشنبه اعلام کرد دسترسی برخی بانک‌های ایرانی به این سامانه پیام‌رسان بانکی را تعلیق کرده است. به گزارش فارس به نقل از رویترز، سوئیفت در بیانیه‌ مختصری که روز گذشته منتشر کرده اشاره‌ای به نام این بانک‌ها یا بازگشت تحریم‌های آمریکا علیه ایران نکرده است. سوئیفت در این بیانیه، تعلیق همکاری با بانک‌های ایرانی را اقدامی «تأسف‌آور» خوانده اما گفته این تصمیم «در راستای حفظ ثبات و انسجام نظام مالی جهان» گرفته شده است. دولت آمریکا پیش از این سوئیفت را تهدید کرده بود در صورت ادامه همکاری با ایران تحریم خواهد شد. اما اقدام روز گذشته سوئیفت در صورتی که با واکنش اتحادیه اروپایی مواجه نشود نشان‌دهنده ناکارآمدی «قوانین مسدودساز» است که این اتحادیه برای حفظ برجام آن را فعال کرده است. رویترز نوشته «قوانین مسدودساز» به شرکت‌های اروپایی هشدار داده در صورت پایبندی به قوانین فراسرزمینی آمریکا در زمینه تحریم‌ها مشمول جریمه خواهند شد.
آمریکا باید تنبیه شود
حجت‌الاسلام حسن روحانی روز گذشته در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی در سخنانی به اقدامات و سخنان اخیر آمریکایی‌ها علیه ایران واکنش نشان داد. وی در بخشی از سخنان خود با تاکید بر اینکه تحریم را باید بخوبی بشکنیم و این کار را خواهیم کرد، اظهار داشت: با کمک مردم و با اتحاد و وحدتی که در جامعه است باید به آمریکایی‌ها با زبان روشن تفهیم کنیم که با زبان زور و فشار و تحریم و تهدید با ملت بزرگ ایران حرف نزنند. باید برای همیشه تاریخ تنبیه شوند. با قلدرمآبی در برابر یک ملت بزرگ و با سابقه کهن فرهنگی، ایستادن و هر روز بهانه‌ای درست کردن، این برای ملت ایران غیرقابل قبول است. رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد: امروز کاری که آمریکایی‌ها انجام می‌دهند، صرفاً فشار به مردم است، فشار به هیچ جای دیگر نیست. به مردم و به ملت‌های دیگر و به شرکت‌های دیگر و به دولت‌های دیگر است، امروز تنها ما از سیاست‌های آمریکا عصبانی‌ نیستیم، حتی شرکت‌ها و دولت‌های اروپایی‌ هم از سیاست‌های آمریکا عصبانی هستند. روحانی افزود: فکر نمی‌کنم در تاریخ آمریکا کسانی به کاخ سفید آمده باشند که تا این حد، ضدقانون و معاهدات بین‌المللی باشند. من به یاد ندارم. همه آنها تخلفات قانونی داشتند ولی اینها سرآمد تخلفات هستند. ندیدم در کاخ سفید گروهی روی کار بیایند که مثل این دوره نژادپرست باشند. وقتی یک گروهی هستند که هم نژادپرستند و هم به قوانین و مقررات بین‌المللی اعتنا نمی‌کنند، امروز چه توقعی از آنها داریم. همین شرایطی است که امروز می‌بینیم. روحانی در بخش دیگری از سخنان خود از آرزوی اروپایی‌ها برای کوتاهی عمر دولت ترامپ سخن گفت. وی اظهار داشت: این ما نیستیم که دل‌مان می‌خواهد این دوره حکومت آمریکا خیلی کوتاه و کوتاه‌تر شود، متحدان اروپایی خودشان در جلسات به خود من می‌گویند یکی از آرزوهای‌شان این است. بعد از آن مرتب برای ما پیغام می‌دهند که بیایید با هم مذاکره کنیم. مذاکره برای چه چیزی انجام دهیم؟ شما اول آن مذاکره‌ای که انجام دادیم و به نتیجه رسیدیم، به آن احترام بگذارید تا زمینه برای مذاکره بعدی درست شود.
 استثنائات نفتی یعنی عقب‌نشینی آمریکا
رئیس‌جمهور در ادامه سخنان خود، معافیت 8 کشور توسط آمریکا از تحریم نفتی ایران را عقب‌نشینی آمریکایی‌ها عنوان کرد.  روحانی در این‌باره اظهار داشت: اینکه امروز آمریکا ناچار می‌شود 8 کشور را به زبان خودش در خرید نفت ایران استثنا کند، در حالی که قبلاً به صراحت گفته بود فروش و صادرات نفت ایران را به صفر می‌رسانم، این پیروزی ما و عقب‌نشینی آمریکا نیست؟ اینکه آمریکایی‌ها به صراحت اعلام کردند نمی‌گذارند اقتصاد ایران فعال باشد و رشد کند اما صادرات ما در همین مدت 7 ماه گذشته به نسبت 7 ماه صادرات پارسال، بیشتر است، به معنای موفقیت ایران نیست؟ اینکه جمهوری اسلامی ایران، امروز می‌تواند نفت خودش را بفروشد و خواهد فروخت، موفقیت نیست؟ رئیس‌جمهوری با تاکید بر اینکه حتی اگر این 8 کشور را استثنا نمی‌کردند باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم، گفت: این را به همه رهبران کشورهایی که در سازمان ملل و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند گفتم که ما این‌بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم، چون ظالمانه است و برخلاف قانون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، معاهدات و بر خلاف قطعنامه سازمان ملل است، پس ما افتخار می‌کنیم این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند. روحانی با بیان اینکه طبق قطعنامه 2231 تمام کشورهای دنیا موظفند امروز روبه‌روی آمریکا بایستند، گفت: شما چه زمانی در تاریخ ایران سراغ دارید که ایران یک طرف باشد و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، سازمان ملل، معاهدات بین‌المللی، اتحادیه اروپایی، آسیا و آفریقا کنار ایران باشند. وی افزود: اینکه جز 4-3 کشور، تمام دنیا کنار ایران باشد و آمریکا خودش تنها مانده باشد در تاریخ یک نمونه‌اش را پیدا کنید. این موفقیت بزرگ ملت ایران است که آن را نباید فراموش کنیم. ما موفق شدیم، ملت ما، ملت‌های منطقه موفق شدند که آمریکا قدم به قدم از اهداف اعلام شده قبلی‌اش عقب‌نشینی کند. رئیس‌جمهور با بیان اینکه امروز در جایگاهی قرار داریم که سازمان‌های بین‌المللی دنیا و افکار عمومی همراه ما بوده و آمریکایی‌ها از هر زمان دیگر سر به زیرتر هستند، گفت: ماجرای قتل فجیع در استانبول، آبروی آمریکا را در تاریخ و در دنیا برد. بحث درباره جنایت 15 الی 18 نفر و سلاخی یک فرد نیست؛ بلکه آمریکایی‌ها که این همه حمایت کرده و حمایت می‌کنند، امروز چگونه شرمنده و سر به زیر هستند؛ هر روز راجع به این داستان یک حرف می‌زنند و آخرش هم از این منجلاب نجات پیدا نمی‌کنند.
بله! تحریم را دور می‌زنیم
روحانی به ماجرای مواجهه ایران با تحریم‌‌های آمریکا نیز اشاره و تاکید کرد جمهوری اسلامی حتما تحریم‌ها را دور می‌زند. وی گفت: آمریکایی‌ها می‌گویند ایران تحریم را دور می‌زند؛ بله! ما اعلام می‌کنیم که تحریم غیرقانونی و ظالمانه شما را با افتخار تمام دور می‌زنیم، چرا که تحریم شما ظالمانه، غلط و برخلاف مقررات بین‌المللی است. روحانی تاکید کرد: امروز در یک آزمایش و جایگاه حساس قرار گرفته‌ایم و می‌توانیم تولید‌مان را به حرکت در بیاوریم؛ من معتقد نیستم که شرایط ما بدتر شده است، ممکن است از یک نظر وقتی می‌خواهد ماده اولیه‌ یا قطعه‌اش را از خارج بیاورد، سخت‌تر شده باشد ولی از یک طرف بهتر شده است؛ بازار و تقاضا وجود دارد. رئیس‌جمهور ادامه داد: زمانی تولید ما در انبار می‌ماند اما الان دیگر اینطور نیست و تولید‌کننده ما می‌تواند صادرات انجام دهد. روحانی تصریح کرد: خیلی غصه نخورید فلان سرمایه‌گذار اروپایی رفته و بازنمی‌گردد، سرمایه‌گذار در جای دیگر داریم و کشورهای دیگر هستند. آنها را جذب کنید.
ظریف: هر چه در برجام بود گرفته‌ایم
وزیر امور خارجه معتقد است هرچه بوده در برجام نصیب ایران شده است. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه روز گذشته در نشست علنی پارلمان که برای پاسخ به 3 سوال حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهرحضور یافته بود در بخشی از سخنان خود با اشاره به رفتارهای اخیر آمریکا بیان داشت: آمریکا مجبور شد از ادعای خود برای به صفر رساندن فروش نفت ایران عقب‌نشینی کند، امروز قرار بود فروش نفت ایران به صفر برسد اما آمریکا این موضوع را به تعویق 6 ماهه انداخته است. وی تاکید کرد: برجام از استحکامی برخوردار است که همه دنیا بر آن تاکید دارند و همچنان منافع ایران را حفظ می‌کند. در واقع مذاکرات رسیدن به تفاهمی است که برای همه قابل قبول است اما آمریکایی‌ها زورشان نرسید آنچه را که می‌خواستند بگیرند و با گذشت یک سال و نیم هم نتوانستند به خواسته‌های‌شان برسند. وزیر امور خارجه کشورمان عنوان کرد: اگر تصمیم بگیریم می‌توانیم برنامه هسته‌ای خود را به مراتب بهتر از گذشته دنبال کنیم و این تصمیم با نظام است. در برجام آنچه بود را گرفته‌ایم، در این مسیر با راهنمایی‌های مقام معظم رهبری و مقاومت مردم به بهترین توافقی که ممکن بود دست پیدا کردیم. درست است که آرزوهای دیگری داشتیم اما امکان آن توافق وجود نداشت.


Page Generated in 0/0114 sec