printlogo


کد خبر: 201345تاریخ: 1397/8/19 00:00
فرضیه ارتباط قتل خاشقجی با افشای پشت پرده تلویزیون سعودی ایران اینترنشنال

اخبار پیرامون قتل فجیع جمال خاشقجی همچنان در شمار پربیننده‌ترین اخبار رسانه‌ها در دنیا قرار دارد. ماجرای قتل روزنامه‌نگار عربستانی آنقدر جنایی و دارای ابعاد پنهان و مخوف است که هر خبر تازه‌ای درباره آن باعث جلب توجه مخاطبان می‌شود.
به گزارش «وطن امروز»، در تازه‌ترین اخبار مربوط به قتل خاشقجی، حالا فرضیه‌ای مطرح شده که قتل این روزنامه‌نگار سعودی را در راستای سیاست‌های ضدایرانی بن‌سلمان ارزیابی می‌کند.
روزنامه انگلیسی گاردین چندی پیش در گزارشی نوشته بود شبکه تلویزیونی ضدایرانی «ایران اینترنشنال» که دفتر آن در لندن است، با هزینه یک تاجر عربستانی وابسته به محمدبن‌سلمان راه‌اندازی شده است. حالا خبرنگار گاردین که ماجرای ارتباط ایران اینترنشنال با بن‌سلمان  را فاش کرده بود، می‌گوید ماجرای ارتباط این شبکه تلویزیونی با محمدبن‌سلمان را جمال خاشقجی به او گفته است و شاید همین موضوع عامل اصلی قتل خاشقجی بوده است.
«دهقان» روزنامه‌نگار روزنامه «گاردین» دیروز جمعه مدعی شد «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار سعودی مقیم آمریکا به دلیل افشای پشت پرده حمایت «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی از یک شبکه ماهواره‌ای معاند و فارسی‌زبان مستقر در انگلیس کشته شده است.
بنا بر این گزارش، این روزنامه‌نگار گاردین در پیامی که دیروز جمعه در صفحه توئیترش منتشر کرد، نوشت: «من می‌توانم تأیید کنم که جمال خاشقجی به این دلیل کشته شد که صبح روز 26 سپتامبر از استانبول تلفنی با من صحبت کرد و این مسأله را افشا کرد که بودجه شبکه «ایران اینترنشنال» از جانب محمد بن‌سلمان و سعود القحطانی تأمین شده است».
این روزنامه‌نگار مستقر در لندن در ادامه، مخاطبان خود را به گزارشی ارجاع داده که برای روزنامه گاردین در این رابطه نوشته و این روزنامه آن را روز چهارشنبه 31 اکتبر (9 آبان‌ماه) منتشر کرده بود.
اما در این گزارش گاردین درباره شبکه تلویزیونی ضد ایرانی ایران اینترنشنال چه نوشته شده بود؟
«گاردین» در گزارش 9 آبان‌ماه درباره منبع مالی شبکه فارسی‌زبان و معاند «ایران اینترنشنال» نوشت که تامین مالی این شبکه را شرکتی مرتبط با «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی انجام می‌دهد. روزنامه گاردین نوشت: بودجه شبکه فارسی‌زبان مستقر در انگلیس به نام «ایران اینترنشنال»، از یک شرکت خارجی تامین می‌شود که مدیر آن تاجری از عربستان سعودی و مرتبط با محمد بن‌سلمان است. طبق این گزارش، با این افشاگری، نگرانی‌هایی درباره استقلال مطالب پخش شده شبکه ایران اینترنشنال ایجاد می‌شود و نگرانی درباره تعداد شبکه‌های سعودی فعال در لندن به وجود می‌آید.  منبعی به روزنامه انگلیسی گاردین گفته: بن‌سلمان-که به عقیده عده زیادی مسؤول قتل «جمال خاشقجی» خبرنگار منتقد سعودی است- قدرت اصلی پشت پرده شبکه ایران اینترنشنال است. همچنین این شبکه ادعاها مبنی بر تامین هزینه‌های مالی خود توسط رژیم سلطنتی سعودی را رد نکرده است.
گاردین در ادامه نوشت: سال گذشته میلادی بود که شبکه ایران اینترنشنال به طور ناگهانی در میان رسانه‌های حاضر در لندن ظاهر شد و حقوق‌های سخاوتمندانه‌ای به کارمندان پیشنهاد کرد که در بیشتر موارد 2 برابر آن چیزی است که رسانه‌های رقیب پرداخت می‌کنند اما این شبکه از صحبت درباره منبع مالی‌اش گریزان بود. این منبع به گاردین گفته است «سعود القحطانی» مشاور ولیعهد عربستان سعودی که یکی از 2 مقام ارشد عزل شده بعد از قتل خاشقجی است، در تامین هزینه‌های مالی تلویزیون ایران اینترنشنال مشارکت داشته است. این منبع تاکید کرد می‌توان تصویر وسیع‌تری از این مساله داشت که چگونه غول‌های رسانه‌ای سعودی با توزیع پول‌های بن‌سلمان و خرید رسانه‌ها، سعی در تغییر جهان دارند. این منبع ادامه داد پول‌هایی که به رسانه‌های متعدد داده می‌شود، از عربستان می‌آید. به گفته یک منبع، عربستان سعودی ۲۵۰ میلیون دلار برای راه‌اندازی شبکه ایران اینترنشنال، تلویزیونی که هیچ تبلیغاتی پخش نمی‌کند، کمک کرده است.
البته خبرنگار گاردین کمی بعد از انتشار این پست در توئیترش، تمام پست‌های خود را حذف کرد!
نکته قابل تامل دیگر اینکه حسام‌الدین آشنا، روز شنبه 12 آبان یعنی 6 روز قبل از افشاگری خبرنگار گاردین، در توئیتی، فرضیه ارتباط قتل خاشقجی و افشای پشت‌پرده تلویزیون ایران اینترنشنال را مطرح کرد. این چهره امنیتی دولت روحانی، در توئیتی نوشت: «آیا منبع گاردین در گزارش منبع مالی ایران اینترنشنال، جمال خاشقجی بود؟ آیا خاشقجی به این خاطر به قتل رسیده که منبع مالی ایران ‌اینترنشنال را به گاردین لو داده است؟»


Page Generated in 0/0055 sec