printlogo


کد خبر: 201346تاریخ: 1397/8/19 00:00
رد‌پای بن‌سلمان در بی‌بی‌سی

بی‌بی‌سی فارسی در سال‌‌های اخیر همواره در کنار سعودی و علیه جمهوری اسلامی ایران بوده است. تعاریف غلو‌آمیز این شبکه از بن‌سلمان و اصلاحات ادعایی او که در گزارش اول آبان روزنامه «وطن امروز» با عنوان «آقای اصلاحات» به چند مورد آن اشاره شد، تنها بخش کوچکی از این سرویس‌دهی بی‌بی‌سی به سعودی را نشان می‌دهد، البته روابط بی‌بی‌سی و شبکه خبرنگاران اصلاح‌طلب با آل‌سعود در موارد دیگری نیز نمودار شد. حمایت بی‌پرده سعودی از این مجموعه، خود را در قضیه تاسیس شبکه تلویزیونی ایران اینترنشنال نشان داد؛ جایی که صادق صبا، سردبیر سابق بی‌بی‌سی فارسی عملا به خدمت سعودی درآمد و با کمک عربستان، این شبکه ضدایرانی را راه‌اندازی کرد. در تاریخ 9 آبان نشریه انگلیسی گاردین این موضوع را افشا کرد.
تمجید بی‌بی‌سی فارسی از بن‌سلمان
نقش دلارهای سعودی در تیترهای بی‌بی‌سی فارسی بخوبی قابل مشاهده است. به گونه‌ای که این رسانه سلطنتی گاهی گوی تمجید از بن‌سلمان را از رسانه‌هایی چون العربیه نیز ربوده است. بی‌بی‌سی فارسی در یک سال گذشته در کنار رسانه‌‌های داخلی اصلاح‌طلب به دفعات از بن‌سلمان تمجید کرد و اقدامات او را ستود. 22 اسفند 96 بی‌بی‌سی فارسی به بهانه اعلام این خبر که زنان سعودی حق حضانت مشروط فرزندان را دریافت کردند، تاکید کرد: «اصلاحات اخیر به ابتکار محمد بن‌سلمان، ولیعهد، به جریان افتاده است... تحول اخیر بخشی از برنامه دولت عربستان برای اصلاحات اجتماعی در این کشور توصیف شده است. این اصلاحات به ابتکار محمد بن‌سلمان، ولیعهد به جریان افتاده و بویژه بر گسترش حقوق زنان متمرکز بوده است. از جمله اینکه زنان سعودی از چند ماه پیش اجازه رانندگی یافته‌اند و ممنوعیت موسیقی با صدای زنانه نیز لغو شده است. همچنین زنان می‌توانند به ارتش بپیوندند». بی‌بی‌سی فارسی همچنین 7 اسفند 96 در گزارشی به بهانه اجازه عربستان به زنان برای ثبت‌نام برای خدمت سربازی، می‌نویسد: «بازنگری در ممنوعیت‌ها و محدودیت‌های شدید برای فعالیت‌های اجتماعی زنان در عربستان از جمله برنامه‌هایی است که بویژه بعد از رسیدن محمد بن‌سلمان به ولیعهدی خاندان سلطنتی، در دستور کار قرار گرفته است. کاهش محدودیت رانندگی برای زنان و اجازه راه انداختن کسب‌وکار از جمله اقدامات دیگری بود که در ماه‌های اخیر انجام شد. محمد بن‌سلمان ۳۲ ساله، وعده داده است با اجرای اصلاحات بنیادین در کشورش قصد دارد عربستان را به سرزمینی که «اسلام مدرن در آن جاری است و درهایش به روی همه مذاهب و‌ آیین‌ها باز است» تبدیل کند». نسخه فارسی رسانه سلطنتی انگلیس همچنین روز 22 دی‌ماه 96 تیتر «روز تاریخی زنان عربستان؛ آنها وارد استادیوم شدند» را برای گزارش خود پیرامون عربستان برگزید. در این گزارش آمده که در ماه‌های اخیر، مقامات سعودی یک رشته اصلاحات را در زمینه حقوق و شرایط زنان به اجرا گذاشته‌اند. جالب اینکه بی‌بی‌سی در توضیح عکس حضور زنان سعودی در ورزشگاه نوشت: «گل عربستان به ایران: زنان عربستانی می‌توانند به استادیوم بروند»!
 بی‌بی‌سی فارسی حتی اخبار اخراج فرماندهان ارشد نظامی در عربستان را که توسط محمد بن‌سلمان در راستای ادامه پاکسازی مسؤولان سعودی انجام شد «ترمیم» و در راستای مبارزه با فساد تحلیل کرد(!) بی‌بی‌سی فارسی در این باره نوشته بود: «این ترمیم گسترده، اصلاحات دیگری در نهادهای سعودی است که در دوره ملک سلمان شروع شده، هرچند نیروی محرکه آن یک بار دیگر پسر او و ولیعهد، شاهزاده محمد بن‌سلمان است».  این رسانه انگلیسی  در متن خبر این برکناری‌ها را ادامه طرح مبارزه با فساد در عربستان‌سعودی عنوان کرد.


Page Generated in 0/0052 sec