printlogo


کد خبر: 201354تاریخ: 1397/8/19 00:00
اخبار

2 بانک ایرانی در امارات فعال می‌مانند
به‌رغم تحریم‌های آمریکا، 2 بانک ایرانی ملی و صادرات در امارات فعال خواهند ماند، زیرا فعالیت‌های آنها محدود به ایرانیان مقیم این کشور است. به گزارش مهر، مبارک راشد المنصوری، رئیس بانک مرکزی امارات در اجلاس مالی منا به خبرنگاران گفت: با وجود تحریم‌های آمریکا، ۲ بانک ایرانی ملی و صادرات در امارات فعال خواهند ماند آن هم به دلیل اینکه فعالیت‌های آنها محدود به ایرانیان مقیم این کشور است. المنصوری افزود: امارات عربی متحده از اینکه تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران بر اقتصاد امارات تاثیر زیادی بگذارد، جلوگیری خواهد کرد و بانک‌ها هم خود را برای عواقب تحریم‌ها آماده می‌کنند. وی ادامه داد: در واقع ما با تاثیرات منفی‌ مانند آنچه در دور قبل تحریم‌های ایران مشاهده کردیم، روبه‌رو نمی‌شویم، چراکه روابط بانکی ما [با ایران] پس از برداشته شدن تحریم‌های قبلی، به صورت نرمال درنیامد و همچنان با بانک‌های آمریکایی چک می‌شد.

معاف شدن بندر چابهار از تحریم‌ها
آمریکا طی معافیتی اجازه توسعه و بهره‌برداری از بندر چابهار ایران را به هند داد. به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت آمریکا در این‌باره گفت وزیر خارجه آمریکا طی معافیتی به هند اجازه داد توسعه بندر چابهار ایران را ادامه دهد. این بندر برای توسعه‌ اقتصاد افغانستان طراحی شده است. این معافیت که توسط مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا اعطا شده اجازه ساخت یک خط آهن را از بندر چابهار به افغانستان می‌دهد و همچنین انتقال کالاهایی که مشمول تحریم نمی‌شوند مانند غذا و دارو را به این کشور ممکن می‌کند، علاوه بر این افغانستان اجازه دارد محصولات نفتی ایران را وارد کند. این سخنگو گفت: «این فعالیت‌ها برای حمایت از رشد افغانستان و کمک‌های بشردوستانه لازم است». این بندر می‌تواند راه را برای میلیون‌ها دلار تجارت افغانستان و پایان وابستگی آن به بندر کراچی پاکستان باز کند. هدف معافیت بندر چابهار، افزایش روابط آمریکا و افغانستان است.


فشار سازمان حمایت  کمبودها را دائمی ‌‌می‌کند
عضو هیات نمایندگان اتاق تهران بر این باور است که سختگیری و سرکوب قیمت کالا به ‌مراتب می‌تواند آثار زیان‌بارتری برای مصرف‌کننده نهایی داشته باشد. مهدی معصومی‌اصفهانی با اشاره به اینکه در شرایط کنونی صاحبان صنایع با مشکل تامین ارز و حمل‌ونقل روبه‌رو هستند از فشار سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان برای تثبیت قیمت‌ها انتقاد کرد. وی افزود: سازمان حمایت در شرایط کنونی بیش از آنکه نسبت به قیمت کالاها حساسیت داشته باشد باید تمرکز خود را به موجودی اقلام مورد نیاز کشور و تامین آن معطوف کند، چرا که فشار بیش از حد به تولیدکنندگان و واردکنندگان سبب ‌می‌شود فعالان اقتصادی از تولید یا واردات این اقلام صرف‌نظر کنند و در نتیجه موجودی کالاها در کشور کاهش پیدا کرده و کمبودها دائمی شود. معصومی با اشاره به اینکه این فشارها شامل صنعت مرغداری نیز شده است، گفت: فعالان صنعت مرغداری با چالش قیمت‌گذاری روی محصولات و نهاده‌های‌شان دست به گریبانند. وی با بیان اینکه مرغ و تخم‌مرغ تا پایان سال با افزایش قیمت چشمگیری روبه‌رو نخواهد شد، اضافه کرد: مرغ و تخم‌مرغ کالاهای قابل احتکار نیستند و ممکن است در دوره‌ای با 10 درصد افزایش قیمت یا کاهش قیمت به فروش برسند.  


افزایش 22 درصدی تورم تولیدکننده
بر اساس اعلام بانک مرکزی، تورم تولیدکننده در 12 ماه منتهی به مهر 97 نسبت به 12 ماه منتهی به مهر 96 بالغ بر ۲۲.۴‌درصد افزایش یافته است. به گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای تولیدکننده در ‌ایران در مهر ۱۳۹۷ به عدد ۱۷۶ رسید که نسبت به شهریورماه 5/11 درصد افزایش داشته است. شاخص مورد اشاره در مهر ۱۳۹۷ نسبت به مهر پارسال 59 درصد افزایش نشان می‌دهد.
 


Page Generated in 0/0069 sec