printlogo


کد خبر: 201392تاریخ: 1397/8/19 00:00
«وطن امروز» از سناریوهای اصلاح قیمت و مصرف سوخت گزارش می‌دهد
ساماندهی مصرف سوخت آری، گرانی بنزین نه!

اسد‌الله خسروی: کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با هدف جلوگیری از قاچاق سوخت درصدد اصلاح قیمت سوخت است اما خیلی از نمایندگان مجلس ضمن تاکید بر جلوگیری از قاچاق این کالا با راهکارهایی خاص، معتقدند در شرایط کنونی که گرانی معیشت مردم را سخت کرده است، هر گونه تغییر قیمت سوخت به صلاح نیست، چرا که گرانی بنزین و مشتقات نفتی خیلی سریع بر نرخ سایر کالاها در بازار تاثیر می‌گذارد. «سلام امینی» عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «وطن‌امروز» درباره طراحی مدلی جدید برای ساماندهی مصرف سوخت از سوی کمیسیون انرژی مجلس گفت: چنین موضوعی در این کمیسیون فقط در حد یک اطلاع‌رسانی بوده و تاکنون صحبتی برای مصوب شدن آن نشده است. وی با بیان اینکه «بنده با ساماندهی مصرف سوخت موافقم اما با اصلاح قیمت و گرانی بنزین در این شرایط سخت اقتصادی، خیر»، افزود: این روزها که سطح عمومی قیمت‌ها در پی افزایش نرخ ارز بشدت رشد کرده است و مردم در تنگنای اقتصادی قرار دارند، افزایش قیمت سوخت، بار مضاعفی را بر دوش مردم تحمیل می‌کند و خانوارها آسیب بیشتری خواهند دید. عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: البته برای مقابله با پدیده قاچاق سوخت باید به جد تلاش شود و با مدیریت صحیح و ارائه راهکارهای درست مانع هدررفت  منابع ملی شد، بنابراین احیای کارت سوخت و سهمیه‌بندی بنزین در این زمینه می‌تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. امینی تصریح کرد: هر چند قاچاق سوخت در بخش‌هایی خارج از دایره کارت سوخت نیز انجام می‌شود اما در شرایط کنونی بهترین راهکار برای ساماندهی مصرف سوخت بویژه بنزین و گازوئیل احیای کارت سوخت است.
افزایش قیمت سوخت بر مردم فشار وارد می‌کند
سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز درباره راهکارهایی برای جلوگیری از قاچاق سوخت گفت: تدابیری باید اندیشیده شود تا یک عده خاص از این کار بهره‌برداری نکنند. «زهرا سعیدی» نماینده مردم مبارکه تاکید کرد: ابزارهای نظارتی دقیق‌تر و جدی‌تر باید برای جلوگیری از این کار اندیشیده شود و همچنین می‌توان سیاست‌هایی لحاظ کرد که انگیزه‌ای برای قاچاق سوخت وجود نداشته باشد. وی افزود: گران کردن قیمت سوخت بر مردم فشار وارد می‌کند ولی می‌توان سیاست‌های جبرانی‌ لحاظ کنیم تا هم انگیزه‌ای برای قاچاق سوخت وجود نداشته باشد و هم برای مردم شفاف‌سازی کنیم که افزایش قیمت بنزین آسیبی به آنها نمی‌زند و سود حاصل از آن دوباره به جیب خودشان بازمی‌گردد. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس بیان کرد: دولت می‌تواند برنامه‌ریزی مناسبی در این باره داشته باشد و یک بانک اطلاعات قوی توسط نخبگان کشور ایجاد و اصلاحی در نظام دریافت و پرداخت این هزینه‌ها انجام شود تا سود حاصله در جاهای دیگر هزینه نشود. وی در ادامه  با بیان اینکه صحبت‌های وزیر نفت عربستان مبنی بر اینکه عربستان نمی‌تواند کاهش نفت ایران در بازارهای جهانی را جبران کند، اعتراف خوبی است و نوید این را می‌دهد که ایران تحریم‌ها را پشت سر می‌گذارد. در واقع این صحبت‌ها نشان می‌دهد ایران تبدیل به یک قدرت جهانی شده است.
تلاش می‌شود تأثیر بر طبقات ضعیف‌تر کم باشد
همچنین عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: در مدل جدید ساماندهی مصرف سوخت تلاش می‌شود تورم حداقلی و تأثیر بر طبقات ضعیف‌تر کم باشد و مردم در تأمین سوخت خود به زحمت نیفتند. «علی بختیار» در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره سهمیه‌بندی بنزین اظهار داشت: در موضوع ساماندهی مصرف سوخت کشور، مدل اقتصادی بر پایه آخرین سناریو را دنبال می‌کنیم. در تحقیقات انجام شده به سناریوی خوبی رسیده‌ایم که مشغول کار کارشناسی روی آن هستیم که ظرف 2 هفته آتی نهایی شده و به کمیسیون انرژی می‌آید تا بررسی و تصویب شود. نماینده مردم گلپایگان و خوانسار در مجلس دهم گفت: نمی‌توان جزئیات مدل جدید ساماندهی سوخت را تشریح کرد و باید تا نهایی شدن صبر کرد با این حال قرار است برای هر خانواده بر اساس تعداد نفرات، سهمیه سوخت ماهانه در نظر گرفته شود. وی ادامه داد: از آنجایی که میزان سهمیه‌ در نظر گرفته شده بیش از نیاز مصرف یک خودرو است، این  امکان فراهم می‌شود که خانواده‌ها بتوانند مازاد نیاز خود را در سامانه‌ای به فروش برسانند. بختیار در ادامه با بیان اینکه نرخ دوم سوخت تابع شرایط بازار خواهد بود، توضیح داد: برندهای مختلف با کیفیت، خدمات و قیمت‌های مختلف در جایگاه‌های سوخت تحت نظارت عرضه می‌شود. نماینده مردم در مجلس اظهار داشت: برندها نیز این امکان را دارند که سوخت مازاد را از مردم خریداری کنند، همچنین برای جلوگیری از قاچاق سوخت، سامانه هوشمند سوخت در نظر گرفته شده تا در واقع توزیع عادلانه سوخت انجام شود. وی گفت: باید بتوانیم منابع حاصل از هدفمندی را که به یارانه نقدی  اختصاص دارد، در زمینه توسعه حمل‌ونقل عمومی به شکلی مورد استفاده قرار دهیم که منجر به واردات نشود و از سویی تولید داخلی تقویت شود. عضو کمیسیون انرژی مجلس عنوان کرد: مدل ساماندهی سوخت با همکاری مرکز پژوهش‌های مجلس طراحی می‌شود که بعد از قطعی شدن جزئیات، آن را برای بررسی بیشتر به کمیسیون انرژی ارسال می‌کنیم.
 


Page Generated in 0/0058 sec