printlogo


کد خبر: 201419تاریخ: 1397/8/20 00:00
اخبار

معافیت ۴۵ روزه عراق
از تحریم‌های آمریکا علیه ایران

ایالات‌متحده در ادامه اعطای معافیت‌ها و مستثنا‌ شدن کشورهای مختلف از دور جدید تحریم‌های اعمالی علیه ایران، به عراق معافیتی 45 روزه برای ادامه واردات گاز مایع و تأمین انرژی مورد نیازش از ایران اعطا کرد. این اقدام چند روز پس از اعمال دوباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران انجام شده است. به گزارش تسنیم به نقل از رویترز، سفارت ایالات‌متحده در بغداد با انتشار ویدئویی روی صفحه فیسبوک خود، اعلام کرد: «ایالات‌متحده به عراق یک معافیت موقت از تحریم‌ها به مدت 45 روز برای تداوم خرید گاز مایع و برق از ایران اعطا می‌کند».
 در ویدئوی منتشر شده از سوی سفارت آمریکا در عراق آمده است:‌ «این معافیت به عراق مجال می‌دهد تا اقداماتی را به سوی استقلال [بخش] انرژی اتخاذ کند». پیش‌تر مقامات بانک مرکزی عراق گفته بودند اقتصاد این کشور چنان با ایران ارتباط نزدیکی دارد که بغداد از واشنگتن برای مستثنا‌ شدن از برخی تحریم‌ها درخواست خواهد کرد. معافیت موقت اعطا شده به عراق به شرطی است که بغداد پول واردات انرژی از ایران را با دلار آمریکا پرداخت نکند. ایالات متحده پیش‌تر نیز در چندین نوبت، معافیت‌های مختلفی را برای کشورهای متعدد در زمینه واردات نفت از ایران یا اجرای پروژه‌های اقتصادی در خاک ایران همچون توسعه بندر چابهار اعطا کرده بود.

برای شرکت در اجلاس  کشورهای حاشیه اقیانوس هند
امیر دریادار خانزادی عازم هندوستان شد
امیر حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش برای شرکت در دهمین اجلاس کشورهای حاشیه اقیانوس هند (آیونز) روز گذشته ایران را به مقصد هندوستان ترک کرد. به گزارش روابط‌عمومی نیروی دریایی ارتش، فرمانده نیروی دریایی پیش از سفر با بیان اینکه نیروی دریایی هند به مناسبت دهمین اجلاس کشورهای حوزه اقیانوس هند یک اجلاس ویژه در شهر کوچیک با حضور ۳۲ کشور و به مدت ۳ روز برگزار کرده است، افزود: منطقه اقیانوس هند یکی از مناطق بسیار مهم جهان محسوب می‌شود و امنیت آن بسیار حائز اهمیت است و در همین رابطه نیروی دریایی هند به مدت ۱۰ سال است که اجلاسی را با هدف افزایش آگاهی محیطی و هم‌افزایی بین کشور‌‌های منطقه اقیانوس هند برای دستیابی به امنیت جمعی برگزار می‌کند. فرمانده نیروی دریایی ارتش در ادامه گفت: نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران ریاست این اجلاس را به صورت دوره‌ای به مدت ۲ سال عهده‌دار است و تا امروز نزدیک به ۶ ماه از این 2 سال دوره ریاست می‌گذرد و برنامه‌‌های متعددی را در این دوره ریاست پیش‌بینی کردیم تا برای دستیابی به امنیت جمعی اقیانوس هند گام‌‌های جدی برداریم.

محمدجواد ظریف:
اروپا به تعهداتش عمل نکرد
محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه صبح روز گذشته در برنامه پارک شهر رادیو تهران درباره نظرش درباره برجام و اینکه گفته می‌شود اروپا و آمریکا نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند، گفت: آمریکا در دنیا منزوی شده است، درباره برخی سیاست‌ها آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها با هم اتفاق نظر دارند و آن را پنهان نکردند اما درباره برجام حتما اختلاف نظر دارند و به نظر نمی‌رسد نقش پلیس خوب و بد را بازی می‌کنند.
وی اضافه کرد: قدرت اقتصادی آمریکا قابل توجه است و لذا مقابله با قدرت اقتصادی آمریکا مخصوصا در شرایطی که در دنیا شرکت‌ها هستند که تصمیم‌گیر نهایی برای روابط اقتصادی‌شان هستند، کار دشواری است. وزیر امور خارجه گفت: اروپایی‌ها در اعلام نظر سیاسی در برابر بزرگ‌ترین متحد خودشان ایستاده‌اند و ما انزوای آمریکا را کاملا درک کرده و می‌بینیم و عصبانیت مقامات آمریکایی از این انزوا را مشاهده می‌کنیم. وی خاطرنشان کرد: اینکه اروپایی‌ها تا حالا نتوانسته‌اند به تعهدات‌شان عمل کنند، یک واقعیت است ولی این درباره اصل فواید برجام برای ایران و به صلح و امنیت بین‌المللی خدشه‌ای وارد نمی‌‌کند.
ظریف رفتار آمریکا را خلاف اصول و روابط بین‌الملل خواند و افزود: اگر بخواهیم این رفتار را میزان بگیریم و ترازوی اینکه چه قاعده بین‌المللی درست است یا درست نیست، باید به این نتیجه برسیم که همه قواعد بین‌المللی غلط است، چون آمریکا همه قواعد بین‌المللی را نقض می‌کند.


Page Generated in 0/0062 sec