printlogo


کد خبر: 201420تاریخ: 1397/8/20 00:00
دور جدید مذاکرات ایران با 8 کشور معاف از تحریم نفتی آغاز شد
دیپلماسی انرژی و خریداران نفت ایران

گروه اقتصادی: معافیت 8 کشور از تحریم نفتی ایران یک شکست بزرگ برای آمریکایی‌ها محسوب می‌شود اما آمریکایی‌ها قصد دارند در 6 ماه آینده صادرات نفت ایران را بشدت کاهش دهند و در این وضعیت نقش دیپلماسی انرژی ایران بیش از پیش احساس می‌شود.
به گزارش «وطن ‌امروز»، آمریکایی‌ها که قصد داشتند صادرات نفت ایران را تا 13 آبان ماه به صفر برسانند، در یک عقب‌نشینی آشکار و به خاطر عدم افزایش نرخ جهانی نفت مجبور شدند 8 خریدار بزرگ نفت ایران را از تحریم‌های نفتی جدید معاف کنند. با این وجود فاز جدید مذاکرات آمریکا با 8 کشور معاف شده برای جایگزینی نفت ایران آغاز شده است و در چنین شرایطی دیپلماسی انرژی ایران باید فعال شود تا مذاکرات آمریکایی‌ها را خنثی کند. در حالی که آمریکا ۸ کشور را از تحریم نفتی ایران معاف کرده است، جزئیات توافق با این کشورها بر سر کاهش خرید نفت ایران محرمانه نگه داشته شده است. رویترز در این باره گزارش داده «برایان هوک» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در رویکردی تنظیم شده برای اعمال حداکثر فشار اقتصادی بدون بالا بردن قیمت نفت گفت آمریکا مصمم است صادرات نفت ایران را به صفر برساند.
آمریکا پس از بیرون رفتن دونالد ترامپ از برجام، روز دوشنبه 14 آبان بر صنایع نفت، کشتیرانی و بانکداری ایران تحریم‌هایی را اعمال کرد. آمریکا به 8 کشور معافیت موقت برای خرید نفت ایران داده است. هرچند می‌گوید هدف نهایی‌اش توقف کامل صادرات ایران است. هوک جزئیات توافق‌های دوجانبه با کشورهای چین، هند، کره‌جنوبی، تایوان، ژاپن، یونان، ایتالیا و ترکیه را فاش نکرد. هوک گفت: «ما درباره اعمال حداکثر فشار اقتصادی بر ایران، بدون بالا رفتن قیمت نفت دقیق هستیم و این کار را با موفقیت انجام داده‌ایم». وی ادامه داد: «ما این راه را تا صفر کردن صادرات ایران ادامه می‌دهیم. ما مصمم هستیم به حداکثر فشار بدون صدمه زدن به دوستان و متحدان‌مان برسیم و نمی‌خواهیم قیمت نفت را بالا ببریم و بخوبی آن را سنجیده‌ایم».
قیمت نفت در ماه اکتبر به خاطر ترس از کاهش صادرات نفت ایران به بیش از 85 دلار در هر بشکه رسید، البته روز چهارشنبه قیمت نفت پس از افزایش دوباره تولید آمریکا کاهش یافت.
برایان هوک در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا در کاهش صادرات نفت ایران در 6 ماه آینده هدفی را دنبال می‌کند؟ گفت: «نمی‌توانم بگویم هدف‌مان چیست. حتماً هدفی داریم». او اضافه کرد هدف نهایی توقف کامل صادرات ایران است.
وی ادامه داد آمریکا انتظار دارد تولید جهانی نفت در سال 2019 افزایش یابد و از تقاضا فراتر رود. در این صورت واشنگتن موقعیت بهتری برای درخواست از واردکنندگان نفت ایران برای صفر کردن این واردات دارد.
مذاکرات ایران و 8 کشور معاف شده
رئیس‌کل بانک مرکزی خبر داد مذاکرات ایران با 8 کشور معاف شده از تحریم‌های نفتی ایران نیز آغاز شده است. عبدالناصر همتی دیروز در دیدار با استانداران با اشاره به شکست آمریکا در به صفر رساندن صادرات نفتی کشور از انجام مذاکرات جدی و مثبت با ٨ کشوری که معافیت خرید نفت از ایران را گرفته‌اند خبر داد، البته شدت مذاکرات آمریکایی‌ها و انگیزه آنها برای کاهش صادرات نفت ایران به گونه‌ای است که باید دیپلماسی انرژی ایران یک نقشه راه دقیق در این باره داشته باشد. بسیاری از همسایگان و مشتریان ایران مایل به ادامه خرید نفت از ایران هستند و باید مذاکره‌کنندگان ایرانی با استفاده از این موقعیت مانع اقدامات آمریکایی‌ها شوند.
معافیت ۲۵ درصدی ترکیه از تحریم‌ها
در همین ارتباط، وزیر انرژی ترکیه اعلام کرد: قرارداد خرید گاز از ایران برای ۵ تا ۶ سال دیگر پابرجاست. فاتح دونمز روز جمعه، در گفت‌وگو با شبکه خبری ان‌دی‌تی‌وی اعلام کرد آنکارا به خرید گاز از ایران ادامه می‌دهد. وی افزود: ترکیه موفق به دریافت معافیت ۲۵ درصدی از تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران شده است. وزیر انرژی ترکیه با بیان اینکه شرکت پالایشگر تاپراش همواره به دنبال تنوع در فروشندگان  نفت است، تصریح کرد: عدد ۲۵ درصد تقریبی است و ما هنوز رقم دقیقی دریافت نکرده‌ایم. ترکیه اکنون بزرگ‌ترین مشتری گاز طبیعی ایران است. قرارداد ۲۵ ساله صادرات گاز ایران و ترکیه، در سال ۱۳۷۴ امضا و از سال ۱۳۸۱ صادرات گاز ایران به این کشور آغاز شد.
چشم‌پوشی از نفت ایران هزینه دارد
رئیس اتحادیه نفت ایتالیا هم گفت برای چشم‌پوشی از نفت ایران باید هزینه و بهای سنگین‌تری پرداخت. به گزارش مهر به نقل از روزنامه ایتالیایی ایل سوله، «کلادیو اسپیناچی» رئیس اتحادیه نفت ایتالیا  گفت: ما انتظار نداشتیم ایتالیا در میان 8 کشور معاف شده از تحریم نفتی ایران قرار گیرد. وی افزود: ایتالیا نخستین خریدار نفت ایران در اروپاست و در 8 ماه امسال (۲۰۱۸) ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار تن نفت از ایران وارد کرده است. در همین حال، داریو اسکافاردی، مدیرعامل شرکت پالایشگر ساراس گفت: ما همواره خریدار نفت خام ایران بوده‌ایم. وی افزود: تحریم بدون ارائه راه‌حل، سبب آشفتگی بازارها می‌شود، به همین دلیل است که ترامپ از به صفر رساندن صادرات نفت ایران صرف‌نظر کرده و به 8 کشور معافیت داده است.


Page Generated in 0/0072 sec