printlogo


کد خبر: 201435تاریخ: 1397/8/20 00:00
«وطن‌امروز» مواضع حسن روحانی از ابتدای دولت یازدهم تاکنون درباره مقابله با تحریم‌ها را بازخوانی می‌کند
دور زدن در تناقضات

بهزاد مهرکش: حسن روحانی روز دوشنبه 14 آبان 97 در دیدار معاونان و مدیران وزارت امور اقتصادی و دارایی در سخنانی تاکید کرد با افتخار تحریم‌‌های آمریکا را دور خواهیم زد. این سخنان روحانی بعد از آن مطرح شد که دولت آمریکا بر اساس زمان‌‌‌بندی از پیش اعلام شده تحریم‌‌های خود علیه ایران را از سر گرفت. وزرای خارجه و خزانه‌داری آمریکا در یک نشست خبری مشترک لیست بلندی از تحریم‌‌های جدید آمریکا علیه ایران را رونمایی کردند که در نوع خود در تاریخ انقلاب اسلامی بی‌سابقه است. روحانی نیز همزمان با برگزاری این نشست خبری واکنش تندی نسبت به این اقدام آمریکا نشان داد و تاکید کرد این تحریم‌ها غیرقانونی است و آنها را می‌شکنیم و دور می‌زنیم. رئیس‌جمهور با تاکید بر اینکه حتی اگر این 8 کشور را استثنا نمی‌کردند باز هم ما نفت‌مان را می‌فروختیم، گفت: این را به همه رهبران کشورهایی که در سازمان ملل و حاشیه اجلاس با من ملاقات داشتند گفتم که ما این‌بار با افتخار تحریم را می‌شکنیم چون ظالمانه است و برخلاف قانون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، معاهدات و بر خلاف قطعنامه سازمان ملل است پس ما افتخار می‌کنیم، این تحریم ظالمانه را بشکنیم و همه باید این کار را بکنند. امروز خود آمریکایی‌ها اعتراف کردند، در برابر فروش نفت ایران در بازار شکست خوردند؛ دیدند نمی‌توانند جایگزین کنند؛ بر فرض هم اگر اعلام شکست نکرده و کشورها را معاف نمی‌کردند، ما آنقدر توان داریم که نفت‌‌مان را در هر شرایطی بفروشیم و می‌فروختیم. آمریکایی‌ها می‌گویند ایران تحریم را دور می‌زند؛ بله! ما اعلام می‌کنیم که تحریم غیرقانونی و ظالمانه شما را با افتخار تمام دور می‌زنیم، چرا که تحریم شما ظالمانه، غلط و برخلاف مقررات بین‌المللی است. این صحبت‌‌های حسن روحانی که بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌‌های مختلف داخلی و خارجی داشت و طیف مختلفی از موافقان و منتقدان دولت نیز از آن استقبال کردند در شرایطی مطرح شد که نگاهی به مواضع او از سال 92 تاکنون نشان می‌دهد رئیس دولت‌‌های یازدهم و دوازدهم پیش از این نظرات متفاوتی درباره دور زدن تحریم‌ها داشته است. روحانی اکنون در شرایطی دور زدن تحریم‌ها را افتخار عنوان می‌کند که‌‌ پیش‌تر آن را عامل افزایش قاچاق، بهانه‌ای برای سرقت از جیب مردم، از بین بردن منافع ملی و تعابیری اینچنینی می‌دانست. انتشار یک نمونه از این تناقضات آقای روحانی  درباره دور زدن تحریم‌ها با واکنش گسترده‌ای در شبکه‌‌های اجتماعی نیز مواجه شد. در همین رابطه «وطن‌امروز» مواضع حسن روحانی درباره «دور زدن تحریم‌ها» از دوران رقابت‌‌های انتخاباتی ریاست‌جمهوری تا سال 96 را بررسی کرده است. نگاهی به این مواضع که عمدتا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری نیز نقل شده نگاه منفی روحانی به مقوله دور زدن تحریم را به وضوح آشکار می‌کند.


اسفند92- دیدار منتخبان استان هرمزگان
عده‌ای به بهانه دور زدن تحریم، منافع ملی را دور زدند

 

روحانی پنجشنبه 8 اسفند 92  در دیدار منتخبان استان هرمزگان در سخنانی گفت: اگر علم‌آموزی در دانشگاه‌ها با اخلاق همراه نباشد، فسادهای بزرگی خواهد آفرید چنانکه می‌بینیم عده‌ای به بهانه دور زدن تحریم‌ها چطور منافع ملی را دور زدند و پول ملت را به تاراج بردند و خدا کند همه کمک کنند تا این پول به بیت‌المال بازگردد. رئیس‌جمهور اضافه کرد: متأسفانه بدون‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ آنکه رعایت ملاحظات در واگذاری مرحله به مرحله فروش نفت صورت بگیرد به بهانه دور زدن تحریم‌ها محموله‌های متعدد نفت به برخی افراد سپرده شد تا به فروش برسانند و البته همه پولی که در این میان به بیت‌المال بازنگشته پول نفت نیست و بخشی از آن پول‌هایی است که به اینها داده شده تا مثلا بدهی‌های کشور را در جاهای مختلف پرداخت کنند.

اسفند 92- دیدار مجمع نمایندگان یزد
با ادعای دور زدن تحریم، ملت را دور زدند

 

حجت‌الاسلام حسن روحانی 26 اسفند 92 در دیدار مجمع نمایندگان استان یزد در سخنانی گفت: عده‌ای مدعی بودند که می‌توانند تحریم‌ها را دور زده و آثار تحریم را از بین ببرند اما آنها در عمل ملت و منافع ملی را دور زدند به طوری که امروز پس گرفتن حقوق مردم از این افراد به یک معضل تبدیل شده است.
 

مرداد 93- جلسه شورای اداری استان چهارمحال‌وبختیاری
تحت نام دور زدن تحریم، نفت را دادند بردند و خوردند

 

حسن روحانی روز پنجشنبه 16 مرداد 93 در جلسه شورای اداری استان چهارمحال‌وبختیاری گفت: با بی‌عقلی‌ها چه کردیم؟ می‌گویند چه دارد آن کس که عقل ندارد و چه ندارد آن کسی که عقل دارد. با بی‌عقلی‌ها کاری کردند آنها بیایند نفت ما را تحریم کنند. اقتصاد مقاومتی برای این است که هیچ ابرقدرتی هوس تحریم به سرش نزند و این کار شدنی است. روحانی اظهار داشت: تحت نام دور زدن تحریم‌ها، نفت را دادند به عده‌ای بردند و خوردند و عملا ملت ایران را دور زدند و البته حالا عده‌ای از آنان بازداشت و در زندان هستند و آدرس می‌دهند که در فلان حساب خارجی آنها میلیاردها وجود دارد درحالی که یک دلار هم در آن حساب‌ها نبود. این بازی‌هایی که بعضی‌ها در می‌آورند و دروغ‌‌‌هایی که می‌سازند و می‌گویند فلان جا رانت شد برای پوشاندن آن رسوایی‌هاست. البته ما قصد دعوا با کسی را نداریم اما باید مردم بدانند در سال‌های گذشته بر آنها چه گذشته است.
 

بهمن 94- جمع مدیران بانک‌‌های سراسر کشور
 به بهانه دور زدن تحریم، بیت‌المال را غارت کردند

حسن روحانی روز شنبه 24 بهمن 94 در جمع مدیران بانک‌های سراسر کشور و در مجمع سالانه بانک مرکزی گفت: در دوره تحریم‌ها متأسفانه بداندیشانی با بهره‌گیری از شرایط سخت مردم و به بهانه دور زدن تحریم‌ها، نفت را فروختند و بیت‌المال را غارت کردند.
 

خرداد 95- دیدار رمضانی سران قوا با رهبر انقلاب
 دیگر شاهد مفاسد در پی دور زدن‌تحریم نخواهیم بود

حسن روحانی 26 خرداد 95 در دیدار رمضانی سران قوا و مسؤولان و مدیران ارشد نظام با رهبر معظم انقلاب گفت: در زمینه مسأله نفت با متمرکز کردن فروش نفت در شرکت ملی نفت ایران، مفاسدی که در گذشته به نام دور زدن تحریم با آن مواجه بودیم و در یک موردش شما شاهد بودید 2 میلیارد و 700 میلیون دلار پول مردم هنوز هم به جیب جامعه و خزانه برنگشته و معلوم نیست چگونه خواهد شد، امروز با تمرکز و شفافیتی که در این زمینه وجود دارد، ما دیگر شاهد چنین مشکلات و فسادهای بزرگی در جامعه نخواهیم بود.
 

فروردین 96- دیدار نخبگان استان خراسان‌جنوبی
  گفتند تحریم را دور می‌زنیم اما نفت را بردند و خوردند

 

حسن روحانی شامگاه چهارشنبه 2 فروردین 96 در دیدار با جمعی از جوانان و ‏نخبگان استان خراسان جنوبی در بیرجند ‏گفت: برخی در آن دوران اعلام کردند ما تحریم را دور می‌زنیم و نتیجه آن این شد که برخی نفت را بردند، دادند و ‏خوردند که رقم آن بالغ بر میلیاردها دلار بوده است.‏ روحانی ادامه داد: ما نمی‌گوییم این پول را شما به مردم بازگردانید اما لااقل کسی پیدا شود و بگوید این پول ‏چه شده و دست چه کسی است؟ روحانی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ‏در دوران گذشته برای خرید اجناس مجبور بودیم از طریق صراف‌ها پول را جابه‌جا کنیم و در حقیقت با این ‏اقدامات به روش‌های دوران قاجار برگشتیم اما امروز از آن شرایط نجات یافتیم و این به‌خاطر به صحنه آمدن ملت در ‏خرداد ۹۲ بود و اینکه مردم خواستند این اتفاق بیفتد.‏
 

اسفند 96- برنامه تلویزیونی
دور زدن تحریم‌ها باعث افزایش قاچاق شد

 

حسن روحانی 23 اردیبهشت 96 در شبکه خبر اظهار داشت: در مقطعی چون بحث تحریم بود دولت مردم را تشویق به قاچاق کرد و مردم برای دور زدن تحریم تحریک شدند و قاچاقی که 2 تا 3 میلیارد بود در سال ۹۰ که تحریم‌ها اوج پیدا کرد، به ۲۵ میلیارد رسید. این دولت میزان قاچاق را از ۲۵ میلیارد به ۱۲ میلیارد رسانده یعنی بیش از ۵۰ درصد قاچاق کم شده است.

سال 96- گزارش روزنامه ایران از سخنان روحانی
می‌گفتند دور می‌زنیم، تحریم مهم نیست، از جیب کی؟

 

روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان «اگر برجام نبود وضعیت کشور چطور بود؟» که 25 تیر 96 منتشر شد به کلیپ منتشر شده در اینستاگرام حسن روحانی در انتقاد از برخی که می‌گفتند تحریم‌ها را دور می‌زنیم اشاره کرد و نوشت: در این فیلم بخشی از سخنان روحانی روایت شد که در بحبوحه تلاش دلواپسان برای تخریب مذاکرات هسته‌ای گفت: «آن وقت یک عده‌ای می‌گفتند ما دور می‌زنیم آقا، تحریم که مهم نیست!» و بعد از آنها پرسید: «از جیب کی مهم نیست؟ از جیب خودتان هر چه می‌خواهید بروید دنبال تحریم. از جیب مردم مهم نیست؟ خب از مردم بپرسیم...».


Page Generated in 0/0126 sec