printlogo


کد خبر: 201442تاریخ: 1397/8/20 00:00
چرا دادستان آمریکا مجبور به استعفا شد؟
سشنز، قربانی خطرناک

فریدون سیف‌نیا: «آقای رئیس‌جمهور! به درخواست شما استعفای خود را اعلام می‌کنم!» این عبارت بخشی از نامه «جف سشنز» دادستان کل ایالات‌متحده خطاب به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکاست که بخوبی نشان می‌دهد استعفای وی و جدا شدن از کابینه دولت فعلی آمریکا، به اجبار و دیکته شده انجام شده است. اینکه چرا دادستان کل همزمان با اعلام نتایج انتخابات میان‌‎دوره‌ای برکنار می‌شود، سوالی است که عده‌ای تصور می‌کنند این پرونده ربطی به شکست جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان دارد. البته این تحلیل تا حدودی درست است، چرا که در نشست خبری اخیر ترامپ که پس از نتایج انتخابات میان‌دوره‌ای برگزار شد، شاهد برخورد تند رئیس جمهوری آمریکا با «جیم آکوستا» خبرنگار سی‌‌ان‌‌ان بودیم که دقیقاً نشان می‌دهد ترامپ تا چه حد از تحولات سیاسی کشورش بویژه پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان عصبانی است.  برای درک اینکه چرا به یک‌باره شاهد کنار گذاشته شدن دادستان کل هستیم باید 2 نکته مهم را مد نظر قرار دهیم.
1- پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016: از‌زمانی که بحث پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری 2016 توسط دموکرات‌ها مطرح شد تا به این روز فراز و فرودهای زیادی رخ داد. به عنوان مثال «مایکل فلین» مشاور اسبق امنیت ملی آمریکا پس از آنکه ارتباطش با روسیه افشا شد، طی یک فرآیند سیاسی- حقوقی مجبور شد درباره این پرونده شهادت بدهد اما ضلع سوم این فرآیند (ضلع امنیتی) را باید اهرم اعمال فشار بر وی برای ادای شهادت دانست، چرا که شروع‌کننده این پرونده دموکرات‌ها بودند و باید این موضوع را دانست که بدنه اجرایی سازمان سیا اکثراً از همین جناح هستند و این بدان معناست که نفوذ جمهوری‌خواهان در سیا نسبت به رقیب‌شان کمتر است، ولو اینکه رئیس آن را ترامپ انتخاب کند! تا به اینجای کار سشنز در حال رصد امور است اما پشت پرده‌ای در این میان وجود دارد؛ این پشت پرده دعوای ترامپ با وی است. ساکن کاخ سفید به دنبال آن است که بیشترین فشار را بر دادستان کل آمریکا وارد کند تا پرونده دخالت روسیه در انتخابات 2016 را به حاشیه ببرد یا اگر قادر به این کار نیست داده‌های قضایی موثر را که منجر به محاصره حقوقی و سیاسی او می‌شود، از پرونده خارج کند. بدون تردید در این بین «رابرت مولر» که به عنوان مسؤول رسیدگی به پرونده است هم تحت فشار قرار می‌گیرد اما ترامپ به هیچ‌وجه نمی‌تواند او را عزل کند، چرا که اگر چنین اتفاقی بیفتد بدون تردید ترامپ بر خطا  و ارتباط خود با مسکو مهر تایید زده است. از این منظر حذف سشنز باعث می‌شود نفر دلخواه ترامپ به عنوان دادستان آمریکا انتخاب شود.
2- پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان و ترس از استیضاح: بدون شک پیروزی دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان نه‌تنها ترامپ را ناراحت کرده، بلکه دلیل این عصبانیت بسیار مهم است. عمده دلیل عکس‌العمل ترامپ تنها به دلیل پیروزی لیبرال‌ها نیست، بلکه رئیس جمهوری آمریکا بخوبی می‌داند مجلس نمایندگان تنها بر محورهای داخلی آمریکا می‌تواند اعمال نفوذ کند و درباره سیاست خارجی نمی‌توانند اعمال نظر کنند. بر این اساس ترامپ دقیقا می‌داند دموکرات‌ها با راهیابی به مجلس نمایندگان او را درباره پرونده دخالت روسیه در انتخابات به چالش خواهند کشید، لذا این روند و راهیابی جناح رقیب به مجلس نمایندگان بزودی او را به چالش خواهد کشید. در این میان عده‌ای معتقدند باید منتظر استیضاح ترامپ توسط دموکرات‌ها باشیم اما به هیچ‌وجه چنین اتفاقی نخواهد افتاد. واقعیت این است که استیضاح ترامپ همانند پرونده ترور «جان اف. کندی» می‌تواند یک زلزله سیاسی درون آمریکا به وجود آورد. در آن زمان سازمان سیا و ساختار سیاسی ایالات‌متحده بخوبی می‌دانستند اگر بخواهند این پرونده را بیش از حد کالبدشکافی کنند، گسل‌های سیاسی- امنیتی مهیبی به وجود می‌آید که تبعات آن به نفع منافع ملی ایالات‌متحده و هر دو جناح نخواهد بود، بنابراین استیضاح ترامپ را باید منتفی دانست و بدون تردید این موضوع آرام آرام به حاشیه خواهد رفت. باید توجه داشت ترامپ با کنار گذاشتن سشنز و کنار گذاشتن احتمالی جیمز متیس (وزیر دفاع آمریکا) در هفته‌های آتی به دنبال آن است تا اولا مخالفان خود در داخل کابینه را حذف کند و دوم اینکه بتواند پرونده دخالت روسیه در انتخابات را مشمول مرور زمان سیاسی کند و از حافظه‌ها به بایگانی انتقال دهد، چرا که ممکن است جف سشنز همانند مایکل فلین برای ادای شهادت علیه ترامپ مجبور به همکاری با قوه مقننه و قضائیه آمریکا شود. 


Page Generated in 0/0062 sec