printlogo


کد خبر: 201458تاریخ: 1397/8/20 00:00
پشت‌پرده عادی‌سازی شیخ‌نشین‌ها با صهیونیست‌ها چیست؟
رقص عربی اسرائیلی‌ها

گروه بین‌‌الملل: حلقه‌های زنجیره عادی‌سازی روابط رژیم‌های مرتجع عربی با رژیم صهیونیستی روزبه‌روز بیشتر می‌شود؛ از سفر بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل به مسقط و استقبال گرم و باشکوهی که از وی به عمل آمد و گشت‌زنی مری رگیو، وزیر فرهنگ و ورزش اسرائیل در مسجد شیخ زاید بن‌سلطان در ابوظبی تا نواخته ‌‌شدن سرود اسرائیل در دوحه به مناسبت جشن ورود تیم ژیمناستیک اسرائیل به مسابقات ورزشی در این شهر. به دنبال همه این ضربات دردناک عادی‌سازی، یسرائیل کاتس، وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی در تریبون یک کنفرانس بین‌المللی  درباره حمل‌ونقل که سه‌شنبه در مسقط برگزار شد از یک پروژه ریلی خبر داد که بندر حیفا در سرزمین‌های اشغالی فلسطین را به اردن و عربستان و از آنجا به دیگر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس مرتبط می‌کند و بدین ترتیب، کاتس در اثنای اقامت خود در مسقط به شرح و تفصیل مزایای بزرگ سیاسی و اقتصادی این قطار عادی‌سازی برای کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در آینده پرداخت. ناظران اتفاق‌نظر دارند اسرائیلی‌هایی که پروژه عادی‌سازی روابط با اعراب را تبلیغ می‌کنند و از حمایت آمریکا برخوردارند، می‌گویند این پروژه به نفع طرح و برنامه کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس در برابر خطر ایرانی است که منطقه و امنیت و ثبات آن را تهدید می‌کند. عبدالباری عطوان، تحلیلگر مطرح جهان عرب معتقد است اسرائیلی‌ها در شرایط فعلی خواری و ذلالت کشورهای عربی، دریافته‌اند که زمینه دستیابی آنها به منافع نفت کشورهای عربی در حاشیه خلیج‌فارس و تسلط بر این کشورها و اقتصاد آن فراهم است آن هم به بهانه اینکه این کشورها نیاز دارند از طریق بندر حیفا به دریای مدیترانه دسترسی داشته باشند. به عقیده نویسنده، در واقع آنها (اسرائیلی‌ها) می‌خواهند به خیبر بازگردند و برای رسیدن به رهبری منطقه و رهبری ائتلاف ناتوی عربی-سنی مقدمه‌چینی می‌کنند.
عطوان یادآور شد طرح شوم صلح عربی ضمیمه طرح معامله قرن شده که از آخر به اول در حال پیاده شدن است، یعنی با عادی‌سازی روابط اعراب با اسرائیل آغاز شده بدون اینکه گام نخست و اساسی آن که تشکیل کشور مستقل فلسطینی به مرکزیت قدس است، برداشته شود. نویسنده ادامه داد: این چیز تلخی است که بگوییم اردن هم در حال هموارسازی مسیر عادی‌سازی است، چون این کشور هم مشغول 2 پروژه مشترک دیگر با اسرائیل است، نخست پروژه کانالی که آب‌های دریای سرخ را به 2 دریای المیت و مدیترانه متصل می‌کند و دیگری توافق 15 ساله گاز با اسرائیل که بهای آن به 15 میلیارد دلار می‌رسد. به باور نویسنده، این قطار صلح نیست که به حرکت درآمده، بلکه قطار تسلیم در برابر نقشه‌های اسرائیل است که مقدمه‌چینی می‌کند تا بر اقتصاد کشورهای عربی و ثروت‌های نفتی آنها چیره شود و هویت ملی آنها را نابود کند.
بزرگ‌ترین معامله تسلیحاتی سعودی و صهیونیستی
منابع رسانه‌ای عربی فاش کردند عربستان با نام یک شرکت اسپانیایی دست‌کم ۵۰۰ تانک مرکاوا از رژیم صهیونیستی خریداری کرده است. بر اساس این گزارش، این تانک‌ها به نام اسپانیا خریداری شده است اما محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی به صورت نقدی هزینه این تانک‌ها را پرداخت کرده و قرار است این تانک‌ها از طریق نیروی دریایی اسپانیا و طی 6ماه به ارتش عربستان تحویل داده شود. همچنین قرار است 400 افسر از نیروی زرهی اسرائیل به عربستان اعزام شوند و به 6 هزار نظامی سعودی، چگونگی استفاده از تانک مرکاوا و دستگاه‌های زرهی خریداری شده را بیاموزند. ولیعهد سعودی تلاش دارد هزار دستگاه تانک دیگر از نوع مرکاوا را از رژیم صهیونیستی خریداری کند تا یک لشکر کامل زرهی متشکل از هزار و ۵۰۰ تانک مرکاوا در اختیار داشته باشد. این بزرگ‌ترین خرید تسلیحاتی محرمانه عربستان از اسرائیل است که به‌واسطه یک شرکت اسپانیایی انجام می‌شود. انتشار خبر این معامله تسلیحاتی بزرگ میان ریاض و تل‌آویو چند هفته پس از آن روی می‌دهد که بنیامین نتانیاهو به همراه عبدالفتاح السیسی برای جلب حمایت دولت آمریکا از ولیعهد سعودی، دست به دامان مقامات عالی‌رتبه کاخ سفید شدند.  قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد در کنسولگری عربستان در استانبول، خشم جهانی را برانگیخته و از دیدگاه جهانیان بن‌سلمان متهم شماره اول این جنایت است.
دعوت رسمی آل‌خلیفه از وزیر صهیونیست
رژیم آل‌خلیفه که به باور بسیاری پیشروی علنی‌سازی روابط با صهیونیست‌هاست، دعوتنامه‌ای رسمی برای وزارت خارجه رژیم صهیونیستی جهت مشارکت ایلی کوهین، وزیر اقتصاد این رژیم در کنفرانسی که در بحرین برگزار خواهد شد، فرستاد. به نوشته روزنامه عبر‌ی‌زبان یدیعوت آحارونوت، در این کنفرانس، شخصیت‌های دولتی عالی‌رتبه از کشورهای مختلف با هدف تعیین سیاست‌های جدید به منظور تقویت پروژه‌های فناوری حضور می‌یابند. این سفر کوهین به بحرین بعد از سفر بنیامین نتانیاهو به عمان و چند سفر دیگر مسؤولان و وزیران اسرائیلی به کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس صورت می‌گیرد. از سوی دیگر، وزیر ارتباطات و امور اطلاعاتی اسرائیل اعلام کرد تل‌آویو و کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس باید در زمینه امنیت پرواز و زمینه‌های مدنی دیگر همچون حمل‌ونقل و پروازهای تجاری و گردشگری همکاری کنند. شبکه 2 رژیم صهیونیستی اعلام کرد یسرائیل کاتس، وزیر حمل‌ونقل و اطلاعات رژیم صهیونیستی هنگام ورود به مسقط با استقبال گرمی روبه‌رو شده و با استقبال‌کنندگان خود به رقص شمشیر مشهور عمان پرداخته است.
سفر به عربستان با گذرنامه اسرائیلی
یک پایگاه خبری رژیم صهیونیستی فاش کرد عربستان در راستای عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی بزودی این امکان را برای صهیونیست‌ها فراهم خواهد کرد تا با گذرنامه این رژیم به عربستان سفر کنند.


Page Generated in 0/0168 sec