printlogo


کد خبر: 201460تاریخ: 1397/8/20 00:00
چهارگوشه

دیدار سیدحسن نصرالله با وزیر خارجه لبنان
وزیر خارجه لبنان و رئیس جریان آزاد ملی جمعه‌شب به دیدار دبیرکل حزب‌الله رفت و طرفین در این دیدار درباره مبحث تشکیل دولت جدید و باز کردن گره‌های موجود در این زمینه گفت‌وگو کردند.
سیدحسن نصرالله و جبران باسیل بر ضرورت تقویت وحدت ملی و عدم کشیده شدن کشور به تنش‌های فرقه‌ای یا مذهبی تأکید کردند. همچنین در این دیدار درباره وضعیت منطقه‌ و اهمیت تقویت ثبات لبنان در مقابل تحولات منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد. این دیدار در حالی انجام شد که این روزها از مسأله «حضور سنی‌های مستقل در دولت جدید» به عنوان گره اصلی در تشکیل دولت جدید لبنان یاد می‌شود.  حزب‌ا‌لله می‌گوید باید به نتایج انتخابات احترام گذاشت و سنی‌های مستقل از جریان المستقبل حق حضور در دولت را دارند.

آخرین وضعیت جسمی شیخ قاسم
علامه سیدعبدالله الغریفی، از علمای ارشد شیعیان در بحرین در سخنانی در مسجد امام صادق(ع) در منطقه القفول در منامه گفت که وضعیت جسمانی آیت‌الله عیسی قاسم، رهبر معنوی انقلاب بحرین به سمت بهبودی کامل پیش می‌رود اما همچنان به دعا نیاز دارد.
آیت‌الله عیسی قاسم که در پی تحمل بیش از 2 سال محاصره نظامی توسط رژیم آل‌خلیفه دچار وخامت شدید اوضاع جسمانی و سلامت شده است مردادماه امسال به بیمارستانی در لندن منتقل شد و در آنجا تحت عمل جراحی موفقیت‌آمیزی قرار گرفت. منابع بحرینی شهریورماه تصاویری از حضور آیت‌الله عیسی قاسم در مجلس عزای امام حسین(ع) در اول محرم در حسینیه‌ای در لندن منتشر کردند.

بریگزیت در بن‌بست
در ادامه تلاش‌ها برای دستیابی به توافق برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپایی، یک روزنامه انگلیسی نوشت که تنی چند از وزرای این کشور طرح دومی را برای بریگزیت به نخست‌وزیر ارائه داده‌اند.
 به نوشته روزنامه سان، در این طرح پیشنهاد شده که لندن تا سال 2021 حق عضویت خود در اتحادیه اروپایی را پرداخت و از قوانین اتحادیه اروپایی هم پیروی کند،  ضمن اینکه از خروج سریع از اتحادیه اروپایی در مارس 2019 که مشکلات فراوانی ایجاد خواهد کرد، خودداری کند. در این صورت لندن می‌تواند با بروکسل وارد مذاکره شود و روند توافق جدید درباره تجارت آزاد و خودداری از پرداخت 49 میلیارد دلاری که باید به منظور جدایی از اتحادیه اروپایی پرداخت شود، آسان‌تر می‌شود. با گذشت یک سال و نیم از مذاکرات میان لندن و بروکسل، این احتمال وجود دارد که انگلستان بدون حصول توافق بریگزیت از اتحادیه اروپایی جدا شود.
2 طرف در مسأله مرز ایرلندشمالی و جمهوری ایرلند برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت هنوز به توافق نرسیده‌اند و ترس از بازگشت تنش در این منطقه وجود دارد.

جنایت جدید آمریکا علیه غیرنظامیان در سوریه
ائتلاف آمریکایی مدعی مبارزه با داعش کشتار دیگری را در شرق سوریه رقم زد. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) گزارش داد جنگنده‌های ائتلاف آمریکایی، جمعه شهرک هجین واقع در 110 کیلومتری شرق شهر دیرالزور را هدف حملات خود قرار دادند. منابع محلی به سانا گفتند جنگنده‌های آمریکایی منازل غیرنظامیان را به صورت گسترده بمباران کردند و در جریان این حملات دست‌کم 26غیرنظامی جان خود را از دست دادند که برخی از آنها زنان و کودکان بودند.همچنین در جریان حملات مذکور ده‌ها نفر نیز زخمی و خسارات زیادی به منازل ساکنان این منطقه وارد شد. منابع محلی می‌گویند به خاطر سختی بیرون کشیدن افراد زخمی از زیر آوارها و وضعیت نامساعد بسیاری از آنان، احتمالا بر تعداد افراد کشته افزوده خواهد شد. به گفته این منابع، ائتلاف آمریکا «به بهانه حمله به تروریست‌های داعش منازل غیرنظامیان را بمباران می‌کند... و تجاوز مستمر ائتلاف باعث آوارگی و مهاجرت [اجباری] صدها غیرنظامی شده است که به خاطر تخریب منازل‌شان، بی‌خانمان شده‌اند». کشتار غیرنظامیان هجین تنها 4 روز پس از بمباران منطقه «السوق الجدید» در این شهرک توسط ائتلاف آمریکا روی داد. در جریان حملات اخیر آمریکا به هجین که با بمب‌های ممنوعه فسفری سفید انجام شد، شمار زیادی از غیرنظامیان مصدوم و برخی از مغازه‌ها و منازل نیز به آتش کشیده شد.


Page Generated in 0/0105 sec