printlogo


کد خبر: 201482تاریخ: 1397/8/21 00:00
رنو دوباره به خودروسازان لگد زد
سایپا: به‌جای ساندرو پراید تحویل بگیرید!

گروه اقتصادی: شرکت فرانسوی رنو بدتر از تحریم‌های قبلی دست دولت را خالی گذاشت تا شرکت سایپا مجبور شود به مشتریان خود توصیه کند به جای ساندرو، پراید تحویل بگیرند!
به گزارش «وطن‌امروز»، در روزهایی که دولتی‌ها با برجام منت سر همه می‌گذاشتند و رسانه‌های آنها خبرهای متعدد اقتصادی از ورود فلان کشورهای اروپایی و سرمایه‌گذاری‌های خارجی را با آب و تاب منتشر می‌کردند، منتقدان هشدار دادند مسؤولان باید از تجربه تحریم‌های قبلی درس بگیرند تا مانع خسارت‌های احتمالی شوند اما فریاد دولتی‌ها رساتر از هشدار منتقدان بود. دولت روحانی برای شرکت رنو که با اعمال تحریم‌های قبلی خسارت‌های فراوانی را به صنعت خودروی ایران وارد کرده بود، فرش قرمز پهن کرد و این شرکت فرانسوی همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد با نخستین تهدید آمریکا از ایران رفت و دست سایپا و ایران‌خودرو را در حنا گذاشت. جالب اینکه این بار رنو بدتر از دفعه قبل رفتار کرد و به جای تعلیق فعالیت خود، آن را تعطیل کرد تا جایی که شرکت سایپا اعلام کرد نمی‌تواند به تعهدات خود برای ساخت محصولات رنو عمل کند. تابستان سال 96 سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) و رنو پس از ماه‌ها مذاکره، سرانجام قرارداد همکاری مشترک خود را امضا کردند. طبق این قرارداد، رنو عملا حکم حضور مستقل در خودروسازی ایران را گرفت و بنا شد با فراهم کردن مقدمات از سوی هر دو طرف، این خودروساز فرانسوی فعالیت جدید و متفاوت خود را در کشور آغاز کند. البته این قرارداد هیچ‌گاه عملیاتی نشد و فقط شرکت‌های ایرانی که روی این قرارداد حساب کرده بودند پیش مشتریان خود شرمنده شدند. رنویی‌ها تابستان امسال به ایران‌خودرو و پارس خودرو پیغام دادند که تنها حدود ۴۰ هزار دستگاه تندر۹۰ و ساندرو را طی چند ماه آینده در ایران به تولید رسانده و پس از آن، روند تولید قطع خواهد شد. در واقع رنو همان چند ماه پیش فقط تعهد داد که تامین قطعات تندر و ساندرو را تنها در حد ۴۰ هزار دستگاه دیگر بر عهده گرفته و این یعنی توقف تولید این 2 محصول در خودروسازی ایران. گویا دلیل این تصمیم رنو، مختل شدن ارتباط بانکی بین ایران و سایر کشورهای دنیا و در نتیجه، سخت و حتی ناممکن شدن نقل و انتقال پول است. به‌عبارت بهتر، با بازگشت تحریم‌ها، رنو قادر نخواهد بود پول قطعات ارسالی به ایران را دریافت کند،  بنابراین ادامه تولید تندر۹۰ و ساندرو برای این شرکت توجیه ندارد. در همین راستا، مردادماه نیز مدیر امور مالی رنو اعلام کرده بود فروش محصولات این خودروساز فرانسوی در ایران طی نیمه دوم سال میلادی جاری، به صفر خواهد رسید. با توجه به گفته وی، مشخص است که رنو قصد دارد روند تامین قطعات تندر۹۰ و ساندرو را قطع کند. این در حالی است که رنویی‌ها در دور قبلی تحریم، با وجود کاهش سطح فعالیت‌ها، تولید را کم و بیش ادامه داده و این روند قطع نشد، حالا اما ظاهرا سختی تحریم‌ها به حدی است که رنو تصمیم گرفته ارتباط با ایران را تقریبا به‌طور کامل قطع کرده و شانس خود را در دیگر بازارهای جهان از جمله آفریقا، امتحان کند.
به‌جای ساندرو، پراید و تیبا بگیرید!
در همین حال گروه خودروسازی سایپا اعلام کرد به دلیل مشکلات ایجاد شده در روند تولید محصولات خانواده رنو، خریداران تندر۹۰، پارس‌تندر، ساندرو و ساندرو استپ‌وی می‌توانند به جای این خودروها، پراید و تیبا تحویل بگیرند یا اینکه برای دریافت خودروی خود صبر کنند. این شرکت با صدور اطلاعیه‌ای از مشتریانی که پیش از این محصولات خانواده رنو را خریداری کرده‌اند اما خودروی آنها تحویل نشده، عذرخواهی کرده و پیشنهاداتی به این دسته از مشتریان ارائه کرده است. متن اطلاعیه سایپا به شرح زیر است:
«ضمن پوزش از مشتریان به جهت تاخیر پیش آمده در ایفای تعهدات انواع محصولات رنو شرکت پارس خودرو به اطلاع می‌رساند مشتریان تعهدات مذکور در صورت تمایل می‌توانند نسبت به انتخاب یکی از دو روش پیشنهادی ذیل اقدام نمایند.
پیشنهاد اول برای مشتریانی که قصد تبدیل خودروی جایگزین دارند:
جایگزینی تعهدات رنو با محصولات X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با سود مشارکت و تاخیر به میزان ۲۷ درصد طبق قرارداد به یکی از روش‌های ذیل:
الف- تعهدات انواع ساندرو و استپ‌وی به دو دستگاه خودرو، ‌یک دستگاه X۱۰۰ و یک دستگاه X۲۰۰ که یک دستگاه با موعد تحویل بهمن ۱۳۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری و یک دستگاه با زمان تحویل آذر ۱۳۹۸ به قیمت روز شرکت
ب- تعهدات تندر و پارس تندر به یک دستگاه خودرو X۱۰۰ (سایپا ۱۳۱، سایپا ۱۵۱) و X۲۰۰ (تیبا، تیبا ۲، ساینا) با موعد تحویل بهمن ۱۳۹۷ به بعد با قیمت زمان تحویل محصول رنوی مشتری
اجرای پیشنهاد اول با اعلام جزئیات از اول آذرماه صورت خواهد پذیرفت.
پیشنهاد دوم جهت انصراف از خرید:
انصراف مشتریان با اخذ ۳۶ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف تا تاریخ ۳۰ آبان ۱۳۹۷
انصراف مشتریان با اخذ ۳۰ درصد سود مشارکت از زمان واریز وجه اولیه در صورت اعلام انصراف از تاریخ اول آذر ۱۳۹۷
انتظار مشتریان تا رفع مشکل تولید محصولات رنو با شرایط ذیل:
الف- قیمت محصولات به قیمت زمان تحویل مشتری طبق قرارداد محاسبه خواهد شد.
ب- سود مشارکت و تاخیر طبق قرارداد به میزان ۲۷ درصد (۱۵ درصد سود مشارکت، ۱۲‌درصد سود تاخیر) ادامه خواهد یافت».
 

توضیحات مدیرعامل سایپا  درباره رفتن رنو و سرنوشت متقاضیان ساندرو
مدیرعامل سایپا با اعلام اینکه برای حفظ منافع مشتریان طرحی را برای تأمین قطعات ساندرو پیش‌بینی کرده‌ایم، گفت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی‌کی‌دی موجود در انبارهاست. محمدرضا سروش در گفت‌وگو با تسنیم، در پاسخ به اینکه با خروج رنو از کشور تکلیف خودروهای ساندروی پیش‌فروشی که هنوز به دست مشتریان نرسیده، چیست؟ اظهار داشت: در حال حاضر تعهدات شرکت به مشتریان بیش از قطعات سی‌کی‌دی موجود در انبارهاست. به همین دلیل شرکت پارس‌خودرو در تلاش برای اتخاذ تمهیدات مناسب با همکاری وزارت صنعت است. وی در پاسخ به اینکه چرا سایپا با توجه به تعهدات خود، پیش‌بینی لازم را برای تأمین قطعات انجام نداده است، گفت: رنو در دوره جدید تحریم‌ها از کشور خارج شد و به تعهدات خود پایبند نماند.


Page Generated in 0/0069 sec